کاربرد رزین اپوکسی در صنایع رنگ

کاربرد رزین اپوکسی در صنایع رنگ

رزین اپوکسی به چسبندگی بالا معروف است و استفاده از آن می تواند هر چیزی را  کنار هم قرار دهد. از رزین اپوکسی هم در مصارف صنعتی و هم خانگی می توان استفاده کرد و در برابر حرارت مقاومت بالایی دارد و می توانید در مدت زمان زیادی بدون ایجاد آسیب آن را به کار ببرید.

کاربردهای رزین اپوکسی در داخل صنعت رنگ فقط به ساخت لاک ها و پوشش های صنعتی و حفاظتی مختص نمی شوند. بلکه در حوزه ی الکترونیک و الکتروتکنیک بیشترین کاربرد را دارند به دلیل مقاومت الکتریکی آن، به عنوان یک عایق حفاظتی برای مواد الکتریکی استفاده می کنند. هم چنین در صنایع ساختمانی، صنایع هوا و فضا، رنگ های پودری، اتومبیل ها و شناورها، از رزین اپوکسی استفاده می کنند.

شرکت شیمیایی فونیکس شیمی واقع در اصفهان، دارای سال ها تجربه در زمینه ی تولید رزین اپوکسی است که برای اولین بار در ایران با روش های جدید، موفق به تولید رزین اپوکسی یو وی بر پایه ی رزین اپوکسی، و رزین اکریلیک شده است، که برای خریداری این محصولات می توانید به آن ها مراجعه کنید. این شرکت شما را از نیاز به این نوع رزین، و وابستگی به واردات آن بی نیاز کرده است. در این مقاله قصد دارم ،کاربرد های رزین اپوکسی را در صنایع رنگ برای شما بازگو کنم.

کاربردهای رزین اپوکسی؛

در دکوراسیون، صنعت و صنایع تزیینی، تعمیر قطعات فایبرگلاس مانند سپر ماشین و در صنایع چوب و نجاری برای تولید کارهای تزئینی، از رزین اپوکسی استفاده می کنند. از دیگر کاربرد های رزین اپوکسی به تقویت پیچ و مهره ها، ساخت زیورآلات و جواهر سازی می توان اشاره کرد. یکی از ویژگی های این محصول ضد آب بودن آن است که به همین خاطر از آن در صنعت کشتی سازی و هواپیما سازی استفاده می کنند.

رزین اپوکسی uv از ترکیب دو ماده ی، پایه رزینی و هاردنر پلی آمیدی تشکیل شده است. این دو ماده بر حسب نوع کاری که مورد استفاده قرار می گیرند‌. باید به مقدار مناسب با هم دیگر ترکیب شوند و سپس روی سطح قالب ریخته شود. به ماده ای که از ترکیب این دو ماده به وجود می آید،  chemical polyaddition گفته می شود.

کاربرد رزین اپوکسی در صنایع رنگ

یک روز طول می کشد تا رزین خشک شود، اما برای سفت و سخت شدن آن و پیوند بین مولکول های رزین با هاردنر، سه تا هفت روز زمان نیاز است. در صنعت رنگ از رزین اپوکسی، برای تولید و پوشش محافظتی سطح های مختلف مانند؛ روکش کف پوش های کارخانجات صنعتی، محیط آزمایشگاه ها و بیمارستان ها استفاه می شود. رزین اپوکسی در ساختار رنگ ها باعث مقاومت آن ها در برابر مواد اسیدی و قلیایی می شود و از آن ها در برابر آسیب های سایش محافظت می کند.

رزین اپوکسی به دلیل ویسکوزیته پایینی که دارد در موادی که دارای پرایمر هستند استفاده می شوند. از پر مصرف ترین رزین ها در ساختار رنگ رزین اپوکسی، هاردنر اپوکسی، رزین آکریلیک، رزین پلی یورتان و رزین آکلید را می توان نام برد. در ادامه ی مقاله می خواهم راجع به اثر رزین آپوکسی در ساختار رنگ توضیح دهم.

اثر رزین اپوکسی در ساختار رنگ چیست؟

رزین ماهیت چسبندگی بالایی دارد، هم چنین پوشش دهی آن ها برای هر سطحی به ویژه سطح های سخت بالا است و برای پوشش دهی سطوح بتنی، سیمانی و فلزی از آن ها استفاده می کنند. هم چنین می‌تواند به عنوان یک لایه ارتباطی ،بین لایه زیری وسطح بالایی از آن استفاده کنند. از اثرات دیگر رزین اپوکسی در ساختار رنگ، دوام و پایداری آن در برابر حرارت، اشتعال، رطوبت، تغییرات محیطی و محافظت از سطح های مختلف به ویژه سطوح فلزی در برابر خوردگی و زنگ زدگی است. حال که با اثرات رزین اپوکسی در ساختار رنگ آشنا شدید، درادامه با من همراه باشید تا شما را با صنایعی که در آن از رنگ اپوکسی استفاده می کنند بیشتر آشنا کنم.

از رنگی که در آن رزین اپوکسی استفاده شده است یا همان رنگ اپوکسی در چه صنایعی استفاده می کنند؟!

در صنایع پتروشیمی و فولاد،نفت وگاز

مورد استفاده در، پالایشگاه ها و نیروگاه ها

در کارخانه های صنعتی

مورد استفاده در صنعت چوب

در صنایع آب و فاضلاب

صنایع ساختمان سازی و پوشش دهی سطوح فلزی

در صنایع مواد شیمیایی و محلول ها

مزایای رزین اپوکسی:

اگر همه ی مراحل اجرای اپوکسی طبق اصول و قوانین انجام گیرد نتایج مطلوبی خواهد داشت و مفید واقع می گردد.

از مزایای استفاده از رزین اپوکسی می توان به مقاومت شیمیایی بالای آن در برابر مواد اسیدی و بازی  اشاره کرد که این مقاومت در رزین های مختلف، متفاوت می باشد.

همانطور که در بالا اشاره کرده بودم، رزین اپوکسی چسبندگی بالا و پوشانندگی قویی دارد.

آلودگی ها و چربی ها را می توان به راحتی از روی آن ها پاک کرد.

از پیگمنت های رنگی در آن می توان استفاده کرد.

رزین اپوکسی در برابر جریان برق نارسانا و عایق هستند که البته می‌توان آن را به رسانا هم تغییر داد.

دارای تنوع رنگی محدود هستند و قابلیت سازگار شدن با محیط را دارند.

نسبت به کاشی و سرامیک سطح را کم تر لیزمی کنند.

بعد از خشک شدن مقاومت دمای آن  بالا می رود و قابلیت تحمل دمای ۶۰ تا ۸۰ درجه را دارند و ذوب نمی شود‌.

کاربرد رزین اپوکسی در صنایع رنگ

این ماده در برابر تحریق تا حدودی مقاوم اند و نمی سوزند.

در برابر فشار های مکانیکی مقاوم اند.

قابلیت تحمل پنج تن فشار لاستیک را در هر سانتی متر مربع دارند.

رزین اپوکسی ها در برابر مزایایی که دارند دارای معایبی نیز هستند، که در ادامه به آن ها اشاره خواهم کرد.

معایب رزین اپوکسی:

کار با رزین اپوکسی یکسری معایبی دارد ،که البته می توان بیشتر آن ها را رفع نمود.

این مواد به طور کامل ضد آب نمی باشند، بلکه اگر طولانی مدت در برابر آب قرار بگیرند ممکن است از خود ضعف نشان دهند.

در برابر اشعه uv خورشید مقاومت ضعیفی دارند و رنگ زرد پیدا می کنند.

رزین اپوکسی ضد خش نبوده ولی اگر روی سطح آن خش ایجاد شود، می توان آن را با پولیش رفع کرد.

در هنگام کار با رزین اپوکسی باید دقت زیادی داشت و همه ی اصول را برای نتیجه ی بهتر رعایت کرد.

نظر خود را بنویسید

avatar