راهکارهای افزایش طول عمر ترموکوپل

راهکارهای افزایش طول عمر ترموکوپل

با توجه به این که اندازه گیری دما در بسیاری از پروژه ها نقش مهمی دارد، بهتر است برای اندازه گیری دما از ترموکوپل استفاده شود زیرا میزان خطای آن کم تر می باشد. ساختار ترموکوپل از دو فلز غیر مشابه است که اگر ماندگاری این فلزات بهتر و بیشتر باشد، هزینه ی ترموکوپل بیشتر خواهد بود. در این مقاله قصد دارم، شما را با چند راهکار برای افزایش طول عمر ترموکوپل آشنا کنم تا نیازتان به تعویض ترموکوپل و هزینه های مصرفی کم تر شود.

اگر قصد خریداری ترموکوپل و انواع المنت را دارید، می توانید به  المنت سازی یگانه واقع در تهران که طراح و سازنده ی انواع المنت کتری برقی، المنت میله ای، المنت استخری، المنت سماور است مراجعه کنید. از پرکاربرد ترین المنت ها به المنت میله ای می توان اشاره کرد که برای ساخت المنت استخری استفاده می شود. عملکرد المنت میله ای استخری به این گونه می باشد که جریان برق را به گرما تبدیل می کند و در استخرها زیاد از آن استفاده می شود.

میزان طول عمر ترموکوپل:

میزان طول عمر ترموکوپل بستگی به متغیرهای زیادی دارد، که با تغییر ناگهانی در هر کدام از این متغیر ها طول عمر ترموکوپل نیز تغییر پیدا می کند. در واقع ترموکوپل ها هر کدام دارای برنامه های خاص، پیچیده و منحصر به فردی هستند، هم چنین محیط اطراف ترموکوپل و شرایط عملیاتی آن می‌توانند روی طول عمر آن موثر باشند.

به عنوان نمونه: یک شرکت اعلام کرده بود که همه ی مواد آن دارای دمایی بالای ۱۰۰ درجه سانتی گراد می باشند. بعد از آن که متخصصین به بررسی سیستم های این شرکت پرداختند، همه چیز در ظاهر نرمال به نظر می رسید، اما ناگهان با یک لوله ای که سه سال پیش به صورت اشتباه نصب شده بود برخوردند، که این لوله باعث شد از طول عمر ترموکوپل کاسته شود و این قضایا هیچ ارتباطی با خود ترموکوپل نداشت بلکه به محیط اطراف آن مربوط می شد.

در ادامه مقاله قصد دارم شما را با چند نکته و راهکار برای افزایش طول عمر ترموکوپل آشنا کنم.

نکات و راهکارها برای افزایش طول عمر ترموکوپل:

 مراقبت کردن از نوک ترموکوپل:

نوک پروب یکی از پر اهمیت ترین قسمت های ترموکوپل می باشد که حسگر اصلی این دستگاه به حساب می آید، به همین دلیل مراقبت از آن برای افزایش طول عمر ترموکوپل دارای اهمیت است .

در دستگاه های آر، تی، دی این حسگرها از یک مقاومت پلاتینی ظریف به وجود آمده اند که نیاز به مراقبت بیشتری دارند، زیرا با کوچک ترین ضربه آسیب می بینند و عملکرد آن ها با اختلال رو به رو خواهند شد. اگر ترموکوپل شما دچار تغییر شکل ظاهری و شکستگی شد، حتماً باید آن را تعویض کنید. یکی از علت های  تغییر شکل ظاهری در ترموکوپل ایجاد ضربه به آن در هنگام تعویض می باشد که این خمیدگی ایجاد شده در آن از طول عمر آن کم می کند. یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه کنید، اهمیت دادن به سرب های دستگاه می باشد که در ادامه برای شما توضیحات بیشتری خواهم داد.

جلوگیری از آلوده شدن سرب ها:

برای افزایش دادن طول عمر انبر برقی و ترموکوپل بهتر است مانع آلوده شدن سرب های آن شوید. احتمال آلودگی ترموکوپل در برابر محصولات گرمایشی مانند: بخاری کاتریجی کم است. اما بهتر است باز هم ریسک نکنید و احتیاط کنید. در بیشتر مواقع زمانی که پلاستیک ها ذوب شوند و به سرب های ترموکوپل برسند، یک اتصال سریعی بین آن ها به وجود می‌آید که مانع عملکرد ترموکوپل و آرتی دی ها می شوند. نوع پلاستیک و عایقی که در ترموکوپل به کار رفته است میزان شدت و سرعت این اتفاق را مشخص می کند. یکی دیگر از راهکارهای افزایش طول عمر ترموکوپل، استفاده نکردن از آن در دماهای بالا می باشد که در ادامه به آن اشاره خواهم کرد.

عدم استفاده از ترموکوپل در دماهای بالا:

طبق گفته های متخصصین ترموکوپل های مدل J در برابر دمای ۱۳۸۲ درجه سانتی گراد مقاوم هستند، اما این عدد میزان حداکثر دمای ترموکوپل را نشان می دهد و عایق های فایبرگلاس اطراف سیم آن طبق این دما درجه بندی نمی شوند و اگر ترموکوپل در این دما قرار بگیرد ممکن است این عایق ها بسوزند و عملکرد ترموکوپل را مختل کنند و بعد از سوختن عایق امکان دارد سیم لخت شده ی ترموکوپل، با فلز اطراف خود اتصال برقرار کند و دما را اشتباه تخمین بزند و هم چنین از طول عمر آن کاسته شود.

این اتفاق ممکن است در دستگاه های RTD هم بیفتد و دمای کاذبی را از خود نشان دهند. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است سیم های ترموکوپل را در فضای باز و دماهای پایین تر نصب کنید، تا این مشکل به وجود نیاید و پروژه ی شما با شکست روبرو نشود.

اتصالات ترموکوپل را خشک نگه دارید:

اغلب مشاهده شده است که سرب های تفلون نسبت به رطوبت مقاوم هستند، اما باز هم باید مراقب باشید تا خشک بمانند. زیرا در صورت رطوبت بالا، سیم های ترموکوپل زنگ می زنند و بعد از مدتی از کار می افتند و باعث می شود از عمر ترموکوپل کم شود و دمای اشتباهی را نشان بدهد. راهکار بعدی که می تواند در افزایش طول عمر ترموکوپل موثر باشد، حفاظت از لید های دستگاه است که در ادامه به آن اشاره خواهم کرد.

سیم ترموکوپل

مراقبت از لیدها و مسیریابی ترموکوپل:

مراقبت از لیدهای ترموکوپل باعث افزایش طول عمر آن می گردد. اگر لیدهای ترموکوپل آسیب ببینند درصد زیادی از سنسورهای آن از کار می ایستند. ماشین ها اغلب دارای قطعات متحرکی هستند که در صورت مسیریابی اشتباه لیدها، ممکن است به آن ها آسیب وارد شود. برای جلوگیری از ساییدگی شما می توانید از یک فولاد ضد زنگ بر روی قیطان استفاده کنید. اما بهتر آن می باشد که دراین شرایط قرار نگیرید که احتیاجی به استفاده از آن داشته باشید.

نتیجه گیری:

همان طور که قبلا اشاره کردم، ترموکوپل ها نقش اصلی را در هر پروژه دارند، بنابراین باید از آن ها محافظت کنید، تا به پروژه ی شما آسیبی نرسد. با توجه به این که امروزه تهیه و نصب هر ابزاری قیمت بالایی دارد، بهتر است با انجام این چند روش ساده که در مقاله به آن ها اشاره شد، طول عمر ترموکوپل و درصد دقت آن  را بالا ببرید تا نیازی به تعویض آن پیدا نکنید.

نظر خود را بنویسید

avatar