ظروف پلاستیکی چگونه تولید میشوند

ظروف پلاستیکی چگونه تولید میشوند

محصولات و ظروف پلاستیکی در زندگی امروزه ما بسیار پرمصرف و پرکاربرد هستند و در خیلی از صنایع استفاده می شوند. محصولات پلاستیکی انواع مختلفی چون: نایلکس- نایلون- انواع ظرف های پلاستیکی- یکبار مصرف ها- بطری ها و قطعات پلاستیکی مورد استفاده در لوازم خانگی را شامل میشوند که بخش زیادی از زندگی ما را در بر میگیرد.

پلاستیک ها از پلیمر تولید می شوند و ساخت آنها روش های مختلفی دارد که در ادامه آن ها را ذکر می کنیم. محصولات پلیمری پلاستیکی معمولاً به صورت گرانول در صنایع مختلف استفاده می شوند.

در این مقاله قصد داریم شما را با مفاهیم مهمی چون تولید ظروف پلاستیکی، عوامل تاثیر گذار بر کیفیت گرانول ها ، تفاوت گرانول رنگی و شفاف و گرانول پت آشنا کنیم. پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با این مطالب آشنا کنیم.

روش های تولید ظروف پلاستیکی

ظروف پلاستیکی با تجهیزات و دستگاه‌های مختلف قالب گیری و دستگاه های بادکن پت تولید می‌شوند و مراحل تولید هر ظرف پلاستیکی با دیگری متفاوت است .

برای تولید هر ظروف یا بطری های پلاستیکی از دستگاه های مخصوصی استفاده می کنند که در ادامه با آنها آشنا می شویم. تولید پلاستیک ها به روش قالب گیری برای انواع قطعات پلاستیکی به کار میرود و قالب گیری به سه نوع فشاری ، دمشی و تزریقی انجام می‌شود که هر کدام از این روشها ویژگی خاص خود را دارند.

قالب گیری فشاری

قالب فشاری

یکی از پرکاربرد ترین روش های تولید پلاستیک قالب گیری فشاری است. که از این روش پرکاربرد برای تولید محصولاتی چون انواع کامپوزیت ها، ظروف یکبار مصرف و فایبر گلاس استفاده می کنند.

در این روش قالب گیری در مرحله اول مواد اولیه تولید پلاستیک را در حفره‌ ای که پایین قالب قرار دارد می ریزند و سپس با پرس و گرما و حرارت و فشاری که قسمت بالایی دستگاه پرس آن وارد می کند باعث می‌شود مواد درون قالب شکل گرفته و به شکل قالب مورد نظر در بیاید.

این روش قالب گیری را اکثراً برای شکل گیری و قالبگیری لاستیک ها و ترموست ها استفاده می کنند.

قالب گیری دمشی

قالب گیری دمشی

قالب باگفاگیری دمشی را معمولاً برای تولید قطعه های پلاستیکی تو خالی مثل بطری های پلاستیکی استفاده میکنند.

در روش دمشی در مرحله اول مواد را در قالب می ریزند و در کوره های حرارتی قرار می دهند. سپس مواد ذوب شده در قالب را از دستگاه خارج می کنند و در مرحله بعد این مواد ذوب شده را در قالب مورد نظر می ریزند و وارد دستگاه های خنک کننده می کنند که پس از خنک شدن قطعه تولید شده را از قالب خارج می‌کنند و مورد استفاده قرار می دهند.

قالب گیری تزریقی

قالب گیری تزریقی

این روش هم یکی از پرکاربرد ترین و معروف ترین روش ها برای تولید پلاستیک است. قالب گیری تزریقی هم بیشتر برای تولید قطعات توخالی صنایع مثل: قطعه های مورد استفاده در خودرو سازی و سپر خودروها، قطعات مورد استفاده در تولید لوازم خانگی و ظروف پلاستیکی و پر کاربردی که در آشپزخانه استفاده می‌کنند؛ کاربرد دارد.

مراحل تولید قالب گیری تزریقی بسیار به روش دمشی شبیه است اما در این روش مواد به درون قالب ها تزریق می شوند.

روش نیمه فرمینگ

بسیاری از ظروف یکبار مصرف و اکثر گلدان های پلاستیکی و ظروف و قالب های ژله و دسر که پلاستیکی هستند به این روش تولید می شوند.

به طوری که اول مواد گرانولی را ذوب کرده و به شکل ورق در می آورند و قبل از سرد شدن آن ها با دستگاه پرس میکنند تا شکل داده شوند و ظروف پلاستیکی یکبار مصرف را تولید کنند.

روش ترموفرمینگ

این روش از روش نیمه فرمینگ کامل تر است چون قطعات پلاستیکی که با این روش تولید می شوند کیفیت بهتری دارند.

مراحل تولید این روش مشابه روش نیمه فرمینگ میباشد و مزیتی که نسبت به آن روش دارد این است که میتوان از انواع مواد اولیه برای تولید ظروف و محصولات پلاستیکی مثل: پی وی سی ، پلی اتیلن ، پلی پروپیلن و… در این روش استفاده کرد.

انواع گرانول و عوامل تاثیر گذار بر کیفیت آن

گرانول ها شکلی از پلیمرها هستند که تفاوت اصلی آن ها با پلیمر در خواص فیزیکی آن هاست. گرانول ها از مواد بازیافتی مثل پلی اتیلن ها و پی وی سی ها تولید می شوند که کیفیت آن ها بسیار مهم است.

یکی از عواملی که روی کیفیت گرانول ها موثر است مواد اولیه آن هاست. هر چه مواد اولیه تولید گرانول کیفیت بیشتری داشته باشد گرانول تولید شده نیز مرغوب تر است.

عامل دیگر مهم در کیفیت گرانول جمع آوری مواد بازیافتی است که هر چه تازه تر باشند و در برابر نور و حرارت کمتر مانده باشند مرغوب تر هستند و پرک بهتری از آن ها به دست می‌آید.

گرانول ها انواع مختلفی دارند که گرانول رنگی یکی از پر کاربرد ترین آن هاست. گرانول های رنگی از پلیمر تولید می شوند و با ترکیب رنگ دانه ها رنگ های متفاوت به خود می‌گیرند.

کدر بودن و شفاف بودن گرانول ها کیفیت مواد اولیه آن ها را نشان می‌دهد. اگر گرانول رنگی شفاف داشته باشد از مواد اولیه با کیفیت در تولید آن استفاده شده و محصولات با کیفیتی با آن تولید می‌شود.

تفاوت گرانول رنگی و شفاف در این است که از گرانول رنگی برای محصولات رنگی و جذاب استفاده می‌کنند. اما از گرانول های شفاف برای تولید محصولات شیشه ای و شفاف که براقیت دارند استفاده می شود.

گرانول پت چیست

گرانول پت یکی از پرکاربرد ترین پلیمر هاست. کلمه پت که در کنار این گرانول آمده مخفف پلی اتیلن ترفتالات است و نشان دهنده جنس این گرانول است.

گرانول پت کاربرد های زیادی در تولید محصولات پلاستیکی، بطری ها و فایبر ها دارد و در بیشتر کشورهای دنیا به عنوان مهم ترین گرانول از آن استفاده می شود.

پلیمر پت به علت عایق رطوبتی بودن باعث شده تا در صنعت نساجی و پوشاک زیاد مورد استفاده قرار بگیرد. این ماده بسیار قوی ، سبک و انعطاف پذیر است و به راحتی هم بازیافت می شود.

به همین دلیل در بسیاری از بسته بندی های مواد و خوراکی و آشامیدنی می توانیم آن را ببینیم که به این نوع آن گرانول پت بازیافتی میگویند. این گرانول بسیار مستحکم و سبک است و یکی از کاربرد های مهم آن در زندگی روزمره در تولید شیشه های نوشابه و آب معدنی می باشد که بسیار در دسترس هستند و از قیمت ارزانی هم برخوردارند.

سخن آخر همانطور که در این مقاله خواندید دانستیم که پلاستیک ها به روش های مختلفی تولید می شوند و کیفیت های متفاوتی دارند. که وابسته به مواد اولیه و روش تولید آن هاست و بهتر است آن ها را از جای معتبری تهیه کنیم.

برای تهیه انواع محصولات پلاستیکی و گرانول ها و همچنین محصولات پلی اتیلن ، شرکت سپنتا پلیمر سپاهان را به شما معرفی می کنم که با بیش از ۱۵ سال سابقه بهترین محصولات را با بهترین کیفیت به شما ارائه می دهند.‌

از شما ممنونم که تا پایان این مطلب با من همراه بودید تا با این مفاهیم جالب و کاربردی آشنا شویم.

نظر خود را بنویسید

avatar