نگهداری و مراقبت از لباس‌های چاپ شده به روش سابلیمیشن

نگهداری و مراقبت از لباس‌های چاپ شده به روش سابلیمیشن

مهم‌ترین نکته برای نگهداری و مراقبت از لباس‌ها، به‌کارگیری روشی صحیح برای شست‌وشوی آنها می‌باشد. این موضوع درباره لباس‌های چاپ شده از طریق سابلیمیشن نیز صدق می‌کند. اما قبل از هر چیز بهتر است بدانید که شست‌وشوی این لباس‌ها تفاوت چندانی با سایر البسه ندارد، تنها برخی موارد وجود دارد که لازم است به آنها دقت کنید.

مهم‌ترین فاکتوری که برای شستن یک لباس چاپ‌دار باید در نظر بگیرید، متریالی است که لباس از آن درست شده. بر اساس مواد به کار رفته در پارچه،‌ انواعی از بهترین روش‌های شست‌وشو در برابر شما وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

خلاصه نکات مهم برای شستن محصولات چاپ سابلیمیشن

  • اگرچه که چاپ سابلیمیشن، روشی دائمی و غیر قابل بازگشت می‌باشد اما با هر مرتبه شستن لباس، کیفیت چاپ آن به میزان بسیار بسیار اندکی کاهش می‌یابد. به همین خاطر سعی کنید از شست‌وشوی مکرر لباس تا حد امکان، خودداری کنید.
  • همیشه سعی کنید لباس‌های چاپی خود را با دست بشویید.
  • بعد از شستن لباس، آن را در محلی خنک و به دور از نور خورشید قرار دهید تا خشک شود.
  • هنگام شستن لباس‌های سفید را از رنگی جدا کنید.
  • در صورت امکان با آب سرد لباس‌های چاپ شده به روش سابلیمیشن را بشویید چرا که حرارت در طولانی مدت، سبب کاهش کیفیت آنها می‌شود.

تاثیر مخرب آب گرم

علیرغم اینکه شست‌وشوی لباس با آب گرم، دلنشین‌تر است و همه ما معمولا ترجیح می‌دهیم از آب گرم استفاده کنیم، اما آب گرم به مذاق لباس‌ها چندان خوش نمی‌آید! آب داغ، باعث شکستن الیاف به کاررفته در پارچه‌ی لباس می‌شود. علاوه بر اینکه محصولات چاپ سابلیمیشن نباید با آب داغ شسته شود، بلکه برای خشک کردن آنها نیز نباید از حرارت استفاده کنید. بهتر است آن‌ها را آویزان کنید تا به حالت طبیعی خشک شود.

اگر لکه غذا یا رنگ روی لباس باشد، باید ابتدا آن را با اسپری پاک کننده تمیز کنید و سپس به شستن لباس اقدام نمایید.

ممنوعیت استفاده از نرم‌کننده و سفیدکننده

هرگز برای لباسی که تحت چاپ سابلیمیشن قرار گرفته است، از سفیدکننده و نرم‌کننده‌ استفاده نکنید. سفیدکننده باعث بی‌رنگ شدن چاپ می‌شود و نرم‌کننده از خشک شدن صحیح لباس جلوگیری می‌کند. نرم‌کننده در مواردی باعث زرد شدن قسمت‌های سفید لباس می‌شود.

برای شستن لباس‌های چاپ‌دار از پودر یا مایع لباسشویی ملایم به مقدار اندک استفاده کنید. اگر نیاز به مایع بیشتری دارید، به جای آن از سرکه برای پاکسازی کمک بگیرید. سرکه یک پاک‌کننده‌ی طبیعی است که با ترکیب با آب، لکه‌ها را از بین می‌برد. اگر لباس‌تان لکه پررنگ و سرسختی دارد آن را از شب قبل در مخلوط آب و سرکه بخوابانید.

روش اتو زدن لباس‌های چاپ شده به روش سابلیمیشن

اگر چروک‌های ریز لباس شما را آزار می‌دهد بهتر است قبل از استفاده آن را اتو کنید. اما اتو کردن محصولات چاپ سابلیمیشن با سایر لباس‌ها اندکی متفاوت است. لباس‌های چاپ شده را نباید وقتی خشک هستند اتو بزنید، بلکه بهترین زمان برای اتو زدن آن‌ها، هنگامی است که نم‌دار باشند. چرا که وارد شدن حرارت زیاد به لباس خشک، به چاپ آن آسیب می‌زند.

نگهداری دور از نور خورشید

از دیرباز، قرار دادن اجسام در زیر پرتوهای خورشید، ابتدایی‌ترین راه‌حل بشر برای خشک کردن بوده است. اگرچه که امروزه با گسترش آپارتمان‌ نشینی، معمولا کمتر کسی می‌تواند لباس‌های خود را در زیر نور خورشید پهن کند تا خشک شود، اما هنوز هم یکی از روش‌های پرطرفدار است. نور خورشید نه تنها یک خشک‌کننده‌ی طبیعی و بدون هزینه و دردسر می‌باشد بلکه فواید زیادی نیز دارد. گرمای خورشید بسیاری از میکروب‌های موجود روی لباس را از بین می‌برد و به همین دلیل است که پزشکان توصیه می‌کنند لباس‌های زیر را در معرض حرارت خورشید قرار دهیم تا خشک شود.

اما نکته اینجاست که نور خورشید با تمام فوایدی که دارد برای خشک کردن لباس‌های سابلیمیشن شده، چندان مناسب نخواهد بود. با توجه به فرایند چاپ سابلیمیشن که در مقاله‌ی «روش کار چاپ سابلیمیشن روی پارچه» تمام مراحل آن با جزئیات موجود است، نور خورشید از کیفیت طرح چاپ‌شده روی لباس می‌کاهد. در حضور نور خورشید، یک واکنش کاتالیزوری اتفاق می‌افتد. در واقع ذرات رنگ که در بین تاروپود لباس جای گرفته‌اند با گرفتن گرمای خورشید تا حدی بخار شده و از روی لباس پاک می‌شوند. این اتفاق در طولانی مدت باعث کم‌رنگ شدن چاپ خواهد شد. به همین خاطر، توصیه شده که محصولات چاپ سابلیمیشن به دور از نور خورشید نگهداری شود.

تمام مواردی که در رابطه با نگهداری از لباس‌های سابلیمیشن شده، گفتیم، تنها زمانی به شما کمک می‌کند که پارچه و چاپ از کیفیت بالایی برخوردار باشد. اگر پارچه لباس‌ به اندازه کافی مرغوب نباشد، هرچه شما از آن مراقبت کنید باز هم پس از گذشت مدت کوتاهی، دچار افت کیفیت خواهد شد. این موضوع درباره کیفیت رنگ‌ها و کاغذ چاپ سابلیمیشن نیز صادق است. یک چاپ باکیفیت با رعایت موارد فوق، دوام طولانی مدتی دارد در حالی که چاپ نامرغوب، حتی با نگهداری صحیح نیز دوام و ماندگاری چندانی نخواهد داشت. پارچه‌هایی که برای چاپ سابلیمیشن استفاده می‌شود حتما دارای مقادیری از الیاف پلی‌استر، فلامنت و لاکرا است. اما میزان پراکندگی این الیاف در هر نوع پارچه متفاوت است. همین تفاوت در مقدار هر یک از الیاف، در کشسانی، استحکام و به طور کلی کیفیت پارچه، تاثیر فراوانی دارد. یکی از پارچه‌هایی که به وفور برای چاپ سابلیمیشن استفاده می‌شود، انواع فلامنت‌های ورزشی است. فلامنت فول لاکرا موجود در فروشگاه چاپود، با فرمول بافت و تکمیل اختصاصی، برای استفاده به صورت خام و همچنین بردن زیر چاپ، کیفیت مطلوبی دارد.

نظر خود را بنویسید

avatar