چه انتظاراتی از سیستم عامل جدید گوگل به نام آندرومدا داریم؟!

چه انتظاراتی از سیستم عامل جدید گوگل به نام آندرومدا داریم؟!

این روزها فضای مجازی پر شده از شایعات زیادی پیرامون سیستم عامل جدید گوگل. این سیستم عامل ترکیبی از سیستم عامل های اندروید و کروم می باشد و نرم افزارهای مخصوص خودش را دارد. این سیستم عامل جدید گوگل، آندرومدا نام دارد. طرفداران گوگل به خاطر این اتفاق به شدت هیجان زده هستند و می خواهند این دستاورد غول بزرگ تکنولوژی را ببینند.

در چند روز گذشته تبلیغات گسترده ای دز اینترنت درباره آندرومدا، توسط سایت Android Police انجام شده است. این سایت بر اساس دو منبع مستقل و قابل اعتماد ادعا می کند که آندرومدا حاصل همگرایی بین اندروید و کروم می باشد که در سال ۲۰۱۵ توسط نشریه وال استریت منتشر شد. از سوی دیگر Chrome Unboxed مدعی است، آندرومدا ممکن است کد یکی از پروژه های داخلی گوگل باشد که هیچوقت به نتیجه نمی رسد، یا حداقل آن سیسنم عامل یکپارچه ای که همه رویایش را دارند نیست.  در هر صورت ما در اینجا درباره اینکه آندرومدا سیستم عامل هست یا نه قضاوت نمیکنیم، بلکه تصور می کنیم که اگر واقعی باشد به چه شکل خواهد بود.

کروم و اندروید دو سیستم عامل کاملا متفاوت هستند. یکی از آن ها مبتنی بر سیستمی ابر محور است و برای دسترسی به برنامه ها و سخت افزار ها نیاز به اینترنت و سخت افزاری نه چندان قوی دارد اگرچه همه نرم افزار ها قابل دانلود و نصب روی دستگاه هستند. در حالی که گوگل هردو برنامه را دنبال می کند و نمی داند در کدامیک موفق تر است. حال گوگل قصد داشت از برنامه های اندرویدی در کروم استفاده کند، به همین خاطر به کاربران کروم این اجازه را داد تا از طریق Play Store به نرم افزارهای اندرویدی دسترسی داشته باشند.

در حال حاضر اگر شایعات گفته شده درست باشد، آندرومدا ممکن است خیلی بزرگ تر و بلند پروازانه تر از ویژگی های کروم باشد که در اندروید معرفی شد و بالعکس. این امر می تواند پایان عصر کروم روی رایانه های رومیزی و استفاده از اندروید در آنها باشد.

pixel-c-google-tablet

تصور کنید Pixel C با سیستم عامل بهتر و چند وظیفه ای راه اندازی شود، و با محیطی چند پنجره ای کامل شود در حالی که هسته آن اندرویدی باشد.

بر اساس گفته های Android Police، گوگل Pixel 3 را با کد “Bison” (گاومیش آمریکایی) در Q3 2017 عرضه خواهد شد. این دستگاه به عنوان کروم بوک عرضه نمی شود، اما می تواند یک رقیب جدی برای کامپیوترهای تولید شده توسط اپل و مایکروسافت باشد. با توجه به شایعات “Bison” از حالت تبلت پشتیبانی می کند و دستگاهی شبیه به سری یوگا لنوو یا سرفیس مایکروسافت می باشد. در هر صورت این دستگاه به احتمال زیاد با یک سیستم عامل مبتنی بر وب به بازار می آید دارای یک سیستم عامل کامل و مستقل می باشد. نمی توان گفت که گوگل به طور کلی این مفهوم را کنار خواهد گذاشت اما از برنامه های اندروید برای پشتیبانی استفاده خواهد کرد.

Wired، در گزارش اخیرش درباره آینده کروم بوک ها می گوید:

به گوگل اخیرا هشدار داده شده که باید کروم بوک ها را به GPS، NFC، قطب نما، شتاب سنج،حسگر اثر انگشت و فشار سنج مجهز کند. این ها بخش هایی است که بیشتر در تلفن های هوشمند استفاده می شود و در لپتاپ ها کاربرد ندارد. اما اندروید باعث می شود که این دستگاه خود را با این ابزار ها وقف دهد و با نرم افزارهای مختلف بتواند کار کند.

قرار گرفتن این سنسورها در لپتاپ ممکن است معمولی به نظر برسد، اما ممکن است بهتر باشد اگر همه دستگاه ها از یک سیستم عامل جهانی استفاده کنند، سیستم طراحی شده برای کار روی تلفن های هوشمند،تبلت ها و لپتاپ ها.

طبق شایعات گفته شده این سیستم عامل قابل تبدیل دو به یک دستگاه است. علاوه بر این گوگل در حال کار بر روی ایده چند کاربره روی اندروید است، مانند ویژگی چند پنجره ای اندروید Nougat. این تکنولوژی در فبلت ها و تلفن های هوشمند که صفحه نمایش محدودی دارند مفید به نظر نمی رسد. اما وقتی صفحه نمایش مانند Pixel C بزرگتر می شود فواید این تکنولوژی نمایان می شود.

استفاده کردن از اندروبد به عنوان سیستم عامل کامپیوترها و استفاده از نرم افزارهای بیشمار اندروید و تجربه سوییچ کردن بین دستگاه برای کاربران امری عاقلانه برای گوگل است. مردم برای چشم انداز این کار بسیار هیجان زده هستند و می تواند بالاتر از چیزی که فکر می کنند باشد. مایکروسافت در حال تست کردن پلتفورم جهانی ویندوز (UPW) است، که با توسعه دهندگان نرم افزاری اجازه می دهد نرم افزارهایی سازگار با ویندوز بسازند که از نظر اندازه متفاوت است و برای دستگاه های مختلف استفاده می شود، اما به دلایلی موفقیت در این زمینه محدود بوده است. آیا گوگل می تواند در این زمینه بهتر عمل کند؟

هیروشی لوکیمر، معاون ارشد اندروید، گوگل پلی و کروم اخیرا مطلب ذیل را در توئیتر منتشر کرده است:

ما ۸ سال پیش اولین نسخه اندروید را معرفی کردیم، من می خواهم در مورد این تجربه ۸ ساله در روز ۴ اکتبر (۱۳ مهر) در این باره با شما صحبت کنم.

اگر چه توئیت او مبهم می باشد اما نشان می دهد که اتفاق مهمی قرار است در ۴ اکتبر رخ دهد. این اتفاق به گوشی Pixel مربوط نمی شود، گوگل می خواهد از اتفاقی بزرگ تر رونمایی کند، چیزی که پیامدهای زیادی برای آینده اندروید به همراه دارد.

آندرومدا، اسم رمزی که پنج حرف اول کلمه گوگل را به همراه دارد، قطعا معنی هوشمندانه ای پشت سر این کلمه وجود دارد و می تواند مربوط به صور فلکی آندرومدا باشد. آندرومدا به خوبی در نیمکره شمالی قابل مشاهده است، سه ستاره آلفا، بتا و گاما که در یک راستا قرار گرفته اند.

آیا آندرومدا می تواند نماد سیستم عاملی که قرار است اجرا شود باشد؟ سه رکن، موبایل، کامپیوتر های رومیزی و ابزارهای هیبردی. طولی نخواهد کشید که از این ماجرا خبر دار خواهیم شد.

منبع: phonearena.com


نظر خود را بنویسید

avatar