Notificationهای دیکتاتور!

Notificationهای دیکتاتور!

شاید خیلی از ما تا چند سال پیش روزی ۳۰۰ ایمیل یا حتی بیشتر دریافت می کردیم. خواندن و جواب دادن به هر کدام آنها واقعا کار وقت گیر و عذاب آوری بود. با آمدن Notificationها و Social Media، تعداد این پیامها بسیار کم شد اما کار ما نه تنها آسانتر نشد، بلکه سخت تر هم شد. این روزها، پیام ها از هر طرف به شما هجوم می آورند. از طرف اپ های مختلف و افراد مختلف! همکاران، دوستان، خانواده، افراد غریبه و …. پیام هر کدام از این افراد هم قطعا از اهمیت منحصر بفردی برخوردارست. پیامی که توسط مدیرتان برای شما ارسال می شود، قطعا با پیامی که دوستتان برایتان می فرستد برای شما فرق دارد.

نوع دیگری از این Notificationها هم هستند که روی تمامی سیستم عامل ها وجود دارند. خیلی از ما صبح که از خواب بیدار می شویم اولین کاری که می کنیم چک کردن گوشیمان است. صفحه گوشی که روشن می شود، با سیلی از notificationهایی مواجه می شویم که اصلا به دردمان هم نمی خورند. درست است که می توان این notificationها را از کار انداخت اما خیلی از افراد نه می دانند چطور این کار را انجام دهند نه جرات این کار را دارند. notificationها باید کار ما را راحت تر می کردند نه سخت تر!

این مشکلات هر روز هم بیشتر می شوند. چرا که هر کدام از کمپانی های بزرگ برای هر نوع تماسی یک اپ مختص به خود دارند.  کمپانی ها با این کار سعی دارند سهم بیشتری از بازار کاربران را بدست آورند. یاد آن زمان بخیر که فقط یاهو مسنجر وجود داشت اما الان تعداد اپ ها آنقدر زیاد هستند که نمی توان همه آنها را حتی نام برد! گاهی اوقات دوست دارم به دورانی برگردم که فقط ایمیل راه ارتباطی اینترنتی میان مردم بود. چرا که شاید فقط چند بار در طول روز آن را چک می کردیم نه هر لحظه! در صورتی که امروز با وجود این همه پیام رسان، سیلی از پیام ها دریافت می کنیم که نیازمند پاسخ و توجه فوری هستند و یک پاسخ ممکن است باعث آغاز بک مکالمه طولانی شود. درست است که گاهی هم این مکالمات لذت بخش هستند اما باعث می شوند دیگر به راحتی نتوانید روی کارهای خود تمرکز کنید.

حتی Social Media هم همین کار را می کند. خیلی از ما وقتی می خواهیم روی کاری تمرکز کنیم، گوشی خود را کنار می گذاریم تا به راحتی روی آن کار خاص تمرکز کنیم اما یکدفعه یکی روی پست فیسبوک شما کامنتی می گذارد و حواس شما پرت می شود. اکثر اوقات هم همه ما چک کردن فیسبوک را به کاریکه داریم انجام می دهیم ترجیح می دهیم.

اما ما چه کاری می توانیم انجام دهیم تا از پس این مشکل برآییم؟ خوب ساده ترین کار این است که گاها گوشی خود را روی Airplane Mode بگذارید تا هیچکسی مزاحم شما نشود. یا می توانید notificationها را غیرفعال کنید. این کار آنقدرها هم آسان نیست مخصوصا زمانی که به گوشی خود عادت کرده باشید. مثل بستن عهدی است که هیچوقت پای آن نمی مانید. اگر هم نمی خواهید آن ها را کاملا غیرفعال کنید، می توانید برای هر اپ تصمیم بگیرید که notification داشته باشد یا نه!؟


 

نظر خود را بنویسید

avatar