عمر طولانی و مرگ دردناک فلش

عمر طولانی و مرگ دردناک فلش

فلش، این غول بزرگ وب در روزهای پایانی زندگی اش به سر می برد. اما چگونه این اتفاق افتاد…؟ اگر شما سالیان زیادی مشغول استفاده از اینترنت باشید، قطعا فلش را می شناسید. اکثرا افراد فلش را از خانواده Adobe به عنوان یک پلتفرم چند رسانه ای می شناسند اما ریشه فلش به سال ۱۹۹۲ بر می گردد که متعلق به شرکت FutureWaew بوده است.

فلش در سال های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۵ بسیار محبوب شد به طوری که در اکثر کامپیوترهای کاربران، نرم افزار فلش نصب بود. این رشد به دلیل سرمایه گذاری تهاجمی ماکرومدیا با اضافه کردن ویژگی هایی مثل MovieClips بود. در این بین پای فلش به فضای وب باز شد و به عنوان یک پلتفرم وبی شناخته شد، دقیقا همان ذهنیتی که اکثر ما از فلش داریم.

اما فلش با این محبوبیت چه بر سرش آمد که این روزها، روزهای پایانی عمرش را سپری می کند!!!

نفرین استیو جابز

استیو جابز، مدیر عامل اپل، جوئن ۲۰۰۷ اولین آیفون را معرفی کرد، دستگاهی که به گفته جابز به عنوان تلفن، پلیر و مهم تر از همه مرورگر وب کارایی دارد. قابلیت آخری که گفته شد افراد بسیار زیادی را برای گشت و گذار در اینترنت به خود جذب کرد مخصوصا در آیفون های ۳G  و ۳GS .

برخلاف دستگاه های اندرویدی و ویندوز فونی، سیستم عامل آیفون که ios نام گرفت از فلش پشتیبانی نکرد. این به این معنیست که کاربرانی که از آیفون برای گشت و گذار در اینترنت استفاده می کردند نمی توانستند وبسایت هایی که با فلش ساخته شدند یا قسمت هایی که از فلش استفاده شده را ببیند. مصرف باتری زیاد و امنیت کم دلیل عدم پشتیبانی آیفون ها از فلش بود. به این ترتیب بسیاری از وبسایت ها از فلش به فرمت های دیگری کوچ کردند.

جابز

 

نتیجه سرکوب شدن فلش پیدایش عصر جدیدی در موبایل ها و کامپیوتر ها شد مانند HTML 5.

گوگل هم به فلش پشت کرد

یوتیوب، سرویس ویدیویی گوگل که سالیان درازی از فلش در وبسایتش استفاده می کرد هم در سال ۲۰۱۵ ساختار ویدیوهای خود را به HTML5 تغییر داد. همچنین این شرکت ابزاری را معرفی کرد به نام Swiffy برای تبدیل فلش به HTML5 .

در ادامه این مسیر در نسخه های اخیر مرورگر های سافاری، گوگل کروم و مایکروسافت اج، فلش به صورت پیش فرض غیر فعال است.

فلش

بازی های موبایل

خوب با این حال فلش هنوز هم وجود دارد و در بسیاری از بازی ها موبایل استفاده می شود. پایه بسیاری از بازی های محبوبی که مردم را سرگرم کرده مانند انگری بردز که بصورت آنلاین در فیسبوک و… بازی می شوند همین فلش می باشد.

سخن پایانی: با اینکه فلش در دنیای وب قدمت زیادی دارد و برای خیلی ها جا افتاده بود اما وقت خداحافظی با فلش رسیده. واقعیت آن است که فلش برای استفاده در کامپیوتر ها با موس بود نه گوشی ها و تبلت های لمسی امروزی. جایگذین آینده فلش HTML5 خواهد بود که نه فقط در کامپیوترها بلکه در تبلت ها و موبایل ها نیز در دسترس خواهد بود.

منبع:techradar.com


نظر خود را بنویسید

avatar