نقد و بررسی اولیه جدیدترین کنسول مایکروسافت، Xbox One S!

نقد و بررسی اولیه جدیدترین کنسول مایکروسافت، Xbox One S!

بالاخره پس از ماه ها انتظار، کنسول جدید مایکروسافت عرضه شد و تصمیم گرفتیم تا آن را مورد نقد و بررسی اولیه قرار دهیم. پس با ما همراه باشید!

طراحی ظاهری

Xbox One

 

یک شاهکار! یک معجزه! هر جه می خواهید آن را نام ببرید. اما اکس باکس جدید یک طراحی فوق العاده دارد. سخت افزار قدرتمند به همراه یک هارد ۲ ترابایتی، درون کنسولی که ۴۰% از نسخه قبلی اش کوچکتر است. اینکه مایکروسافت چگونه از پس این کار برآمده، خود یک شاهکار به حساب می آید.

Xbox

 

روی کنسول فقط دو دکمه فیزیکی وجود دارد. یکی برای روشن و خاموش، و دیگری برای Eject! دو درگاه Sync و USB 3.0 هم از کنار دستگاه به جلوی دستگاه منتقل شده اند. پشت دستگاه هم یک درگاه برای کابل HDMI 2.0a/HDCP 2.2 وجود دارد. همچنین درگاه های دیگر مثل USB، S/PDID و پورت Ethernet هم پشت دستگاه قرار دارند. تنها پورتی که از این کنسول حذف شده است، پورت مخصوص Kinect است. دارندگان این کنسول می توانند به صورت رایگان یک تبدیل مخصوص Kinect تهیه کنند.

اگر دوست دارید کنسولتان رنگی بجز سفید داشته باشد، کمی بدشانس هستید. چون مایکروسافت این کنسول را فقط در رنگ سفید عرضه کرده و شما فقط می توانید رنگ دسته های کنسول را تغییر دهید. چیپ پخش رسانه Blu-ray هم با چیپ ۴K و سازگار با HDR عوض شده که نسل بعد دیسک های پخش رسانه می باشد.

سخت افزار

زمانی که کنسول را به یک تلیویزیون ۴K متصل می کنید و تنظیمات تصویر را روی ۴K می گذارید، تغییر را به چشم میبینید. کنسول اکس باکس وان اس از این نظر بهترین کنسول بازار است. لااقل تا زمانی که سونی از PS4 Neo پرده برداری کند! قطعا بزرگترین تغییر Xbox One S، مربوط به گرافیک آن می باشد. کنسول شما می تواند تصویر را برای شما تا رزولوشن ۳۸۴۰*۲۱۶۰ بزرگ کند که می توانید این کار را بر عهده تلیویزیون ۴K خود هم بگذارید. البته برای اینکه تفاوت دو کنسول One S و One را متوجه شوید، نیاز دارید تا یک تلویزیون ۴K داشته باشید. تصویر زیر مقایسه ای بین سخت افزار One و One S را نشان می دهد.

http://gamefa.com/wp-content/uploads/2016/08/knipseldvxp8.png

http://gamefa.com/wp-content/uploads/2016/08/knipselr7lw8.png

نگرانی که وجود داشت این بود که شاید رزولوشن بالاتر باعث شود تا زمان بارگذاری بیشتر و طولانی تر شود. اما ظاهرا اتفاقی کاملا عکس افتاده و آن، بارگذاری سریع تر نسبت به One است. تا الان روی Xbox One Store، سرویس های Netflix و YouTube اپ های ۴K خود را در دسترس قرار داده اند. که البته به سرعت اینترنت بسیار بسیار بالایی نیاز دارد. پس این سرویس ها در ایران کاربردی ندارند.

بازی ها هم با کیفیت ۴K بسیار بهتر هستند حتی اگر کیفیت آنها از اول ۴K نبوده و فقط Upconvert شده باشند. بارگذاری بازی ها ۱۵ تا ۲۰ ثانیه طول می کشند. اما زمانی که وارد بازی می شوید، تفاوت را احساس می کنید. تفاوتی که ارزش صبر ۲۰ ثانیه ای را دارد. البته هنوز برای قضاوت کیفیت تصویر زود است اما در همین مدت کم هم احساس می کنید که بازی ها روان تر و شفاف تر شده اند.

Tomb Raider

 

با تمام این تفاسیر، مایکروسافت اعلام کرد که هیچ بازی به صورت اختصاصی برای One S ساخته نخواهد شد و هر بازی که برای One S عرضه شود، برای One هم عرضه خواهد شد. البته که بازی ها روی One S از HDR و ۴K پشتیبانی خواهند کرد و با نسخه One تفاوت خواهند داشت.

ویژگی بعدی هم Cortana است. همان دستیار صوتی مایکروسافت. قبلا فقط فرمان های صوتی ساده Kinect وجود داشت اما با Cortana می توانید کارهای بیشتری را ساده تر انجام دهید.

دسته جدید هم کاملا مشابه دسته One است اما تغییرات کوچکی هم در آن ایجاد شده. دسته جدید، اولین دسته ای است که توسط مایکروسافت ساخته می شود که از بلوتوث پشتیبانی می کند. این به این معناست که دیگر لازم نیست برای استفاده از دسته روی PC از یک تبدیل استفاده کنید. تغییر دیگر هم جنس بدنه است که به گیمرها کمک می کند تا برای مدت بیشتری دسته را بدون خستگی در دست بگیرند. آنتن بیسیم دسته حدید هم تقویت شده تا گیمرها بتوانند در فاصله بیشتری از کنسول بنشینند. تغییر از One به One S میتوانست بهترین موقع برای تغییر باتری های دسته ها به باتری لیتیومی باشد که این امر محقق نشد. احتمالا مایکروسافت این تغییر را برای اسکورپیو نگه داشته است. اگر هم دسته One دارید اصلا نیازی نیست نگران شوید چون دسته One با کنسول One S کاملا سازگار است.

Xbox

 

اگر به تازگی به خانواده مایکروسافت پیوسته اید، بهترین زمان را انتخاب کرده اید چون هیچ زمانی Xbox به این خوبی نبوده. البته هنوز هم جای پیشرفت هست اما شاید One S همان کنسولی است که باید ۳ سال پیش به جای One عرضه می شد.

Xbox One

 

کلام آخر این که کنسول جدید مایکروسافت از نظر ظاهری، سخت افزاری و نرم افزاری بسیار بهتر شده اما سوالاتی هم در ذهن گیمرها به وجود می آورد. این که مایکروسافت درگاه Kinect را در کنسول جدید حذف کرده نشان می دهد که خود شرکت هم از Kinect ناامید شده. اما ۳ سال پیش گیمرها مجبور شدند با پرداخت ۱۰۰$ بیشتر نسبت به PS4، کینکت را به صورت اجبار تهیه کنند و حالا برایشان سنگین است که ببینند از کنسول جدید حذف شده. مسئله دیگر این است که با تمام این پیشرفت نسبت به مدل قبلی، آیا کسانی که Xbox One دارند باید به فکر تغییر کنسول خود باشند؟ اگر پول اضافی دارید جواب بله است. اگر تلیویزیون ۴K دارید یا حافظه ۵۰۰ گیگابایتی برایتان کم است، باز هم پاسخ بله است. اما این نکته را هم در نظر داشته باشید که چند ماه دیگر یک کنسول جدید دیگر توسط مایکروسافت عرضه خواهد شد به نام Scorpio! شاید آن موقع زمان بهتری برای عوض کردن کنسولتان باشد!


نظر خود را بنویسید

avatar