همه چیز درباره پرینتر سه بعدی

همه چیز درباره پرینتر سه بعدی

پرینتر سه بعدی چیست ؟

پرینتر یا چاپگر سه بعدی دستگاهی است با فناوری جدید که این قابلیت را دارد تا فایل های سه بعدی را با استفاده از متریال های مختلف به اجسام سه بعدی تبدیل کند.

برای این کار با استفاده از نرم افزار مخصوص هر تصویری را به فایل سه بعدی تبدیل کنید. پرینتر های سه بعدی اکثر اجسام صنعتی ، جواهرات ، اسباب بازی و حتی اندام های مصنوعی را میتواند بسازد .

برای خرید پرینتر سه بعدی کلیک کنید.

 

در مورد پرینتر های سه بعدی باید به این سه نکته توجه کرد.

داغ بودن پرینتر: باید توجه کنید که موادی که برای پرینتر استفاده میکنید از پلاستیک مذاب است و با صفحه کار داغ کار میکنید به خصوص برای پرینترهایی که محفظه ای ندارند و اطراف آن باز است.

مواد سمی: هنگام کار کردن با پرینترهای سه بعدی مواد سمی در فضا پخش میشود که برای احتیاط حتما از تهویه مناسب استفاده کنید.

مواد مناسب برای صنایع غذایی: از پرینتر های سه بعدی برای ساخت وسایل آشپزخانه استفاده میشود که ممکن است برای بدن ضرر داشته باشد پس بهتر است از پرینترهای سه بعدی برای ساخت وسایل آشپزخانه استفاده نشود

کاربرد پرینتر سه بعدی در مشاغل :

از مشاغلی که پرینتر سه بعدی در آن راه پیدا کرده ، دنیای هنر است ، هنرمندان زیادی  هستند که با استفاده از پرینتر سه بعدی و اسکنر سه بعدی توانسته اند مدل هایی را به وجود آورند و به این وسیله برای خود اعتبار به دست آورند و به شهرت برسند و اما  بیشترین شاخه از دنیای هنر که از این فناوری استفاده می کند مجمسه سازی است که می توان به وسیله ی آن طرح های دقیق را مدل سازی کرد .

اسکنر سه بعدی

از دیگر مشاغلی که از پرینتر سه بعدی استفاده می کند علم پزشکی است و شاید بتوان گفت از اولین حرفه هایی است که از این فناوری بهره های زیادی برده است استفاده ایی که از پرینتر سه بعدی در پزشکی می توان از آن نام برد عبارتند از: برای تهیه ی مدل هایی از مفصل برای ران  و زانو ، ساخت سمعک و … و در دندانپزشکی برای ساخت روکش دندان ، ساخت ایمپلنت و … مورد استفاده بسیار قرار می گیرد .

از دیگر حرفه ایی که  از مزایای پرینتر سه بعدی بهره های زیاد برده است معماری است که طراح معمار می تواند مدل های دقیق را به وجود آورد که این کار نسبتا آسان وبا سرعت  انجام می گیرد و از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است .

 

انواع پرینتر سه بعدی:

پرینتر های سه بعدی انواع مختلفی دارند و بر اساس مواد اولیه ، دقت ، سرعت ، نوع تکنولوژی و خیلی موارد دیگر به مدل های مختلف تقسیم میشود.

پرینتر ها بر پایه فیلامنت

پرینتر بر پایه پودر

فیلامنت

فیلامنت چیست؟

فیلامنت (Filament ) مواد مصرفی پرینترهای سه بعدی  از نوع FDM  هستند که از رشته های پلیمری (پلاستیکی) ساخته می شوند و غالباً به شکل رول های یک کیلو گرمی موجود می باشند . فیلامنت ها مواد اولیه قابل ارتجاع در برابر گرما  می باشند که برای ساخت مدل در پرینتر سه بعدی استفاده می شوند و  در رنگ، جنس و ضخامت های مختلفی عرضه می شوند. این مواد بسته به دمای ذوب خود تغییر حالت داده و هر کدام برای پرینت به درجه حرارت متفاوتی نیاز دارند ،پرینتر سه بعدی از طریق نازل می تواند لایه ها را روی هم قرار دهد تا قطعه ساخته شود.

آردینو چیست؟

آردوینو (Arduino) برد الکترونیکی اوپن سورسی است که مناسب برای نمونه سازی و انجام پروژه های الکترونیکی می باشد . قرار گرفتن آزاد سخت افزار و نرم افزار آردوینو برای عموم و نیز طراحی ساده و منعطف آن باعث گردیده حتی با دانش بسیار اندک در حوزه الکترونیک بتوان از آردوینو برای ایجاد پروژه های مکاترونیکی  نهایت بهره را برد.

از مزایای اوپن سورس بودن آردوینو (Arduino)  می توان گفت که با طراحی مدار برای انجام یک هدف خاص معمولاً کتابخانه‌ای برای آن طراحی نوشته می شود که اغلب اوقات این کتابخانه‌ها به صورت رایگان در اختیار دیگر افراد گذاشته می شوند  .به هر کدام از این کتابخانه ها یک شیلد گفته می شود که باعث می شود برای اتصال هر قطعه به مدار بتوان به راحتی به صدها شیلد و نمونه مشابه رایگان دسترسی پیدا کرد و  به سادگی پروژه‌ها را پیاده‌سازی کرد. برد آردوینو را می‌توان از طریق کابل USB و IDE پروگرام کرد و  مستقیماً میکروکنترلر آن را برنامه‌ریزی کرد  بدون اینکه حتی نیاز به پروگرامر احساس شود . همچنین می توان با استفاده از  امکاناتی مانند ترمینال سریال که در داخل نرم‌افزار آردوینو  قرار گرفته است برنامه‌هایی را که برای میکروکنترلر نوشته می شود را به کمک پورت USB عیب‌یابی نمود.

نظر خود را بنویسید

avatar