چگونه درد براکت های ارتودنسی را تسکین دهیم؟

چگونه درد براکت های ارتودنسی را تسکین دهیم؟

درمان دندان با بریس های ثابت می تواند درجات مختلفی از ناراحتی برای بیمار ایجاد کند. درد به سازگاری بدن هر بیمار، مشکلی که اصلاح خواهد شد و روشی که باید استفاده شود بستگی دارد. با وجود رایج بودن استفاده از ارتودنسی، درد را می توان با مراقبت های ساده تسکین داد. اگرچه درمان ارتودنسی برای کسانی که به دنبال لبخندی زیباتر هستند گزینه بسیار خوبی است، اما بسیاری از افراد از ترس درد ناشی از استفاده از این دستگاه، تمام عمر خود را با نارضایتی از دندان های خود می گذرانند. بنابراین، دکتر ناصری بهترین دندانپزشک ارتودنسی در اصفهان در این مقاله در مورد درد ناشی از ارتودنسی و درمان آن نکاتی را بیان می کند.

دستگاه ثابت با قرار دادن دندان ها در محل خود از طریق نیرو و کشش ایجاد شده در اثر تنظیم قوس ها که باعث حرکت دندان ها می شود، کار می کند. بنابراین در روزهای اول طبیعی است که فرد درد کمی در ماهیچه های دهان خود احساس کند که می تواند باعث سردرد شود. در این موارد معمولاً در چند روز اول درمان مسکن تجویز می شود و زمانی که بیمار به دستگاه عادت می کند، دارو قطع می شود.

چرا براکت ها باعث درد می شوند؟

دستگاه های ارتودنسی ثابت برای اصلاح موقعیت دندان ها به قوس دندانی فشار وارد می کنند. فشار باعث تغییر جریان خون در دهان و در نتیجه درد و ناراحتی می شود. علاوه بر این، قطعات فلزی مورد استفاده در دستگاه ثابت مانند براکت ها (قطعات فلزی روی هر دندان) و سیم فلزی که هر یک از آ نها را به هم متصل می کند، می توانند به بافت داخلی دهان ساییده شوند. در نتیجه، زخم‌ ها و التهاب‌ های کوچک ایجاد می‌شوند که در نهایت به یک نقطه ناراحتی برای بیمار تبدیل می‌شوند.

بیمارانی که از بریس های ثابت استفاده می کنند باید به طور ماهانه نگهداری انجام دهند که در آن ارتودنتیست فشار و نیروی ضربه بریس ها را بر روی دندان ها افزایش می دهد تا حرکت آن ها تا رسیدن به موقعیت صحیح مورد نظر انجام شود. پس از نوبت های نگهداری، به دلیل افزایش فشار دستگاه، احساس درد تا پنج روز برای بیمار طبیعی است.

چگونه درد براکت های ارتودنسی را تسکین دهیم؟

۴ راه برای تسکین دندان درد ناشی از بریس

برخی مراقبت‌ها می‌تواند به تسکین دندان درد پس از شروع درمان با بریس‌های ثابت یا روزهای بعد از هر نگهداری ماهانه کمک کند.

از پماد های بی حس کننده استفاده کنید: از دندانپزشک خود بخواهید یک پماد بی حس کننده مناسب برای ناحیه دهان  توصیه کند و در صورت احساس درد، نواحی دردناک را با پماد ماساژ دهید.

غذاهای نرم را انتخاب کنید: تا چند روز از مصرف غذاهای خیلی سفت و ترد که لثه و فک را مجبور به جویدن می کند خودداری کنید و غذاهای مایع یا خمیری و سرد را ترجیح دهید که می تواند تورم احتمالی لثه را برطرف کند.

استفاده از موم ارتودنسی: اگر دارای درد ناشی از زخم هایی که قطعات فلزی در داخل دهان ایجاد می کنند، هستید، از دندانپزشک خود موم ارتودنسی درخواست کنید. موم باید روی قطعات فلزی زده شود و از اصطکاک با پوست جلوگیری می کند. هم چنین، روی مسواک های نرم سرمایه گذاری کنید و دهانشویه با بی کربنات درست کنید:

مسواک زدن ملایم تر به جلوگیری از درد بیش تر در حساس ترین نواحی لثه کمک می کند. جوش شیرین را می توان برای دهانشویه در آب مخلوط کرد، زیرا در برابر زخم های ناشی از دستگاه ارتودنسی اثر درمانی دارد.

چرا بیمار احساس درد می کند؟

هر ۲۵ تا ۳۰ روز مشاوره ارتودنسی اصفهان لازم است. در این مرحله ارتودنتیست دندان هایی را که برای اصلاح لازم می داند با دقت حرکت می دهد. هنگامی که دستگاه سفت می شود، ممکن است بیمار پس از عمل احساس ناراحتی کند. رباط اطراف دندان فشرده می شود و همین فشار است که دندان را طی چند روز آینده حرکت می دهد. هم چنین ممکن است هنگام جویدن چیزی کمی احساس ناراحتی کند، اما این امر رایج است.

پایان دادن به این ناراحتی ممکن است

برخی از تکنیک ها از سیم های متمایز ارتودنسی و با تکنولوژی بالاتر استفاده می کنند که می تواند ناراحتی بیمار را کاهش دهد. اگر بیمار حساس تر باشد و ناراحتی زیادی داشته باشد، می تواند به درمانی که فقط توسط متخصص نشان داده است متوسل شود. خود درمانی هرگز توصیه نمی شود. زیرا ممکن است بیمار واکنش های آلرژیک شدید داشته باشد یا به سادگی مشکل را کاهش ندهد.

در زمان مسواک زدن چه باید کرد؟

درد، بسیاری از افراد را با مشکل مواجه می کنند و آن قدر زیاد است که مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن به یک کار بسیار پیچیده تبدیل می شود. اما باید در روزهای اول صبور باشید و این کار بهداشتی را با ابزار مناسب انجام دهید. برای بیمارانی که از این وسیله بر روی دندان های خود استفاده می کنند، یک برس ارتودنسی با موهای بسیار نرم و نخ دندان مخصوص داشته باشند.

نظر خود را بنویسید

avatar