VoIP Gateway چیست؟

VoIP Gateway چیست؟

دروازه VoIP یک دستگاه مستقل است که سیگنال های آنالوگ را به SIP و بالعکس تبدیل می کند و اتصالات بین زیرساخت تلفن قدیمی و شبکه های مدرن VoIP را فراهم می کند. درگاه ‌های دیجیتال و آنالوگ VoIP معمولاً توسط شرکت‌ هایی با سیستم تلفن قدیمی استفاده می‌شوند که می‌خواهند بدون تغییر زیرساخت به یک سرویس SIP ترانک متصل شوند که این امر هزینه ‌ها را کاهش می‌دهد. هم چنین می‌توانند توسط شرکت‌های دارای VoIP که می‌خواهند به PSTN متصل شوند یا از تجهیزات آنالوگ قدیمی مانند تلفن و دستگاه ‌های فکس در شبکه IP خود استفاده کنند، استفاده شوند. بنابراین، امروز فروشگاه نیکسان بهترین فروشگاه تجهیزات ویپ و شبکه خواهیم گفت که دروازه VoIP یا دروازه تلفن IP چیست.

درگاه VoIP  چیست؟

گیت وی VoIP وسیله ای است که سیگنال های خط تلفن آنالوگ و دیجیتال را به سیگنال های اینترنتی تبدیل می کند. به عبارت ساده، خطوط ثابت و PBX را به یک شبکه IP متصل می کند: PSTN را برای برقراری تماس از طریق تلفن های معمولی شهری، اما ارزان تر و با ویژگی های اضافی (ضبط، آمار، تجزیه و تحلیل) به یک شبکه IP متصل می کند.  برای برقراری تماس های VoIP از طریق ارائه دهنده خدمات IP، یک PBX را به یک شبکه IP متصل می کند.

دروازه VoIP دارای یک روتر داخلی، سیستم عامل قابل تعویض، حفاظت امنیتی و پشتیبانی از پروتکل و هم چنین یک سرور DHCP است. این دروازه مدیریت پهنای باند، حسابداری، تجزیه و تحلیل، امنیت شبکه، مجوز و توزیع آدرس های IP را بر عهده دارد.

VoIP Gateway چیست

چرا دروازه بهتر از برد داخلی است؟

عملکردهای مشابهی توسط برد PCI انجام می شود. با این حال، دروازه دارای چندین مزیت نسبت به آن است:

  • با خطوط راه دور از سرور PBX کار می کند.
  • با تبدیل سیگنال آنالوگ به دیجیتال، بار روی سانترال را کاهش می دهد.
  • بدون نیاز به درایور، تنظیمات پیچیده.
  • به لطف استاندارد RFC می تواند با سانترال های مختلف کار کند.
  • در نهایت، سرور به دلیل نوسانات برق از کار نخواهد افتاد و تمام تاثیر توسط دروازه گرفته می شود.

انواع دروازه های VoIP

سه نوع دروازه وجود دارد:

 آنالوگ با پورت های FXO/FXS : از ۲ تا ۲۴ خط. دروازه FXS تلفن های آنالوگ را مستقیماً به PBX متصل می کند. دروازه FXO خط تلفن شهری را به PBX متصل می کند. اگر سانترال پورت های آزاد نداشته باشد، درگاه های هیبریدی FXS + FXO مناسب هستند: در این حالت، یک خط آنالوگ به FXO و پورت PBX به FXS متصل می شود. مدل‌های ترکیبی به برقراری تماس‌ها با یک شماره دفتر برای همه کارمندان از راه دور کمک می‌کنند: برای این، دروازه در شکاف بین PBX و تلفن تعبیه شده است و ارسال «بدون پاسخ» به شماره مورد نظر تنظیم می‌شود.

    دیجیتال : اتصال خطوط دیجیتال اروپایی یا آمریکایی BRI ISDN، PRI / E1، T1 (یک یا چند خط). آنها برای اتصال به یک PBX یا در فاصله بین یک PBX خصوصی با حجم ۵۰ مشترک یا بیشتر و یک شبکه تلفن شهری بدون پیکربندی مجدد مناسب هستند. آنها روی پروتکل های ISDN، SS7 و QSIG کار می کنند.

درگاه های SIP GSM :دارای اسلات های مخصوص سیم کارت برای اتصال تلفن های همراه به شبکه IP و PBX هستند.

تفاوت VoIP و SIP چیست؟

سه پروتکل اصلی برای دروازه های آنالوگ وجود دارد : SIP، H.323 و MGCP. محبوب ترین آن ها SIP است. بنابراین، یک دروازه SIP یک دروازه VoIP است که بر روی پروتکل SIP کار می کند. به عنوان یک قاعده، دروازه های SIP با پروتکل های دیگر سازگاری دارند.

تعداد پورت: به چند عدد نیاز دارید

این همه به تعداد تلفن ها، خطوط بستگی دارد. برای دفاتر کوچک، دروازه های تک کانالی مناسب هستند که تلفن های آنالوگ به آن ها متصل می شوند. کسب‌وکارهای بزرگ به مدل‌های چند کانالی نیاز دارند که به یک PBX متصل شوند و تماس‌های زیادی را از طریق یک شبکه IP ارسال کنند. یعنی اگر دفتر کوچکی دارید، یک دروازه ساده FXS با ۲ پورت کافی است (به آنها آداپتور SIP نیز می گویند). برای شرکت هایی با ساختار گسترده، شعب، دفاتر راه دور و مراکز تماس، دستگاه های هیبریدی قدرتمندتر تا ۲۴ پورت مورد نیاز است. به عنوان مثال، اگر می خواهید ۲۰ گوشی آنالوگ را به هم وصل کنید، به یک دروازه با ۲۰ پورت FXS نیاز دارید.

نحوه انتخاب یک دروازه VoIP برای یک شرکت

قبل از خرید درگاه VoIP، بررسی کنید:

    سازگار با IP PBX شما : همه تولیدکنندگان بر استانداردهای یکسانی تکیه می کنند، اما یکپارچه نیستند و ویژگی های منحصر به فردی دارند. بنابراین، ببینید گیت وی از کدام مجموعه استانداردها پشتیبانی می کند. با سازنده PBX بررسی کنید که کدام دروازه ها را می توان به آن وصل کرد و آیا محدودیتی وجود دارد.

سازنده تا چه مدت از دروازه پشتیبانی می کند: VoIP دارای محدودیت های عملکردی است و سانترال ها دائما در حال تغییر و افزایش ظرفیت هستند. برای اطمینان از اینکه مجبور نیستید درگاه VoIP را هنگام به‌روزرسانی یا تغییر آن‌ها تغییر دهید، دوره پشتیبانی سازنده را بررسی کنید. مطلوب است که سازنده حتی از مدل های قدیمی تر و متوقف شده پشتیبانی کند.

    کیفیت بدنش چطور است: بدنه درگاه VoIP باید از پلاستیک یا فولاد مقاوم ساخته شده باشد. اگر پلاستیک بی کیفیت باشد، گرمای بیش از حد می تواند باعث آتش سوزی شود، و این خطرناک است، به خصوص اگر سیستم در اتاق سرور نباشد، بلکه در دفتر کار باشد.

نحوه مدیریت سیستم می توان به صورت آنلاین از طریق پروتکل TFTP/HTTP یا از طریق پورت کنسول مدیریت کرد. اگر شرکت کوچکی دارید، پشتیبانی TR-069 برای مدیریت اپراتور مخابراتی کافی است. اگر شبکه در زیرساخت شرکت ساخته شود، به یک کابل کنسول یا SNMP نیاز دارید.  یک مرکز تلفن مدرن مسئولیت این عملکردها را ندارد، بنابراین، هنگام خرید دروازه، بهتر است بدانید که دقیقاً چه چیزی به DSP بستگی دارد، تماس های شما چقدر راحت خواهد بود. همچنین سانترال شما باید با کدک انتقال داده سازگار باشد.

جایگزین سخت افزار فیزیکی، ابر است: دروازه برای تلفن IP تجهیزات بسیار گران قیمتی است. به طور متوسط، قیمت چنین دستگاهی از ۳۰-۳۵ هزار روبل شروع می شود و می تواند به ۱۵۰-۱۷۰ هزار برسد. به علاوه، باید هزینه سفارشی‌سازی، نگهداری و گسترش را اضافه کنید. اگر علاقه مند به کاهش هزینه های ارتباطی هستید، توصیه می کنیم به سرویس سانترال مجازی توجه کنید. این یک راه حل ابری است که نیازی به نصب تجهیزات ثابت در سمت مشتری ندارد.

نظر خود را بنویسید

avatar