آیا ممکن است زخم بستر منجر به مرگ شود ؟

آیا ممکن است زخم بستر منجر به مرگ شود ؟

یکی از شایع‌ ترین مشکلات و بیماری ها در بیماران و سالمندان زمین گیر، زخم بستر می‌باشد. بسیاری از بیمار ها به هر دلیل قادر به حرکت نیستند و دچار انواع زخم بستر می‌گردند. اصولاً کسانی که از این بیمارها پرستاری می‌کنند، به دنبال راه درمانی برای زخم بستر هستند. این بیماری به دلایل متفاوت و مختلف اتفاق می‌افتد، اما به دلیل پایین بودن کیفیت بهداشت و سهل انگاری در مراقبت ایجاد می‌گردد. همه ما می‌دانیم که این زخم‌ها دردناک هستند و تا چه اندازه بر روی کیفیت زندگی افراد تأثیر می‌گذارند. به همین دلیل در این مقاله در مورد زخم بستر و راه های پیشگیری از آن صحبت می‌کنیم.

تعریف زخم بستر

به زخمی که بر اثر ماندن طولانی مدت در بستر ایجاد می‌گردد،‌ زخم بستر می‌گویند. این نوع زخم اصولاً به زخم‌ های فشاری هم معروف هستند. منظور از زخم فشاری یعنی زخمی که بر اثر فشار به سطح پوست و بافت‌ های زیرن پوست به وجود می‌آید. هرگاه شخصی برای مدت طولانی در بستر قرار گیرد، بخشی از لایه‌ های پوست که در مناطقی از بدن تحت فشار می‌باشند، به مرور زخم می‌گردد. بر اثر مرگ سلول‌ های پوستی و آسیب این ناحیه زخم ایجاد می‌شود.

زخم های بستر اصولاً در قسمت‌ های نظیر مچ پا، تیغه شانه، باسن، مفاصل ران و ستون فقرات بسیار شایع‌تر از دیگر نواحی بدن است. یکی از مراکزی که به صورت شبانه‌ روزی آماده ارائه خدمت به بیماران میباشد، کلینیک درمان زخم شیراز است. این کلینیک با مجرب‌ ترین متخصصان به درمان انواع زخم، مخصوصا زخم بستر می‌پردازد.

اقسام متعدد زخم بستر

قبل از اینکه بخواهیم با عوارض اصلی و تاثیر زخم بستر بر مرگ اشاره کنیم، بهتر است با انواع زخم بستر و درجه بندی آن آشنا شویم.

زخم بستر درجه اول

این مرحله که ابتدایی‌ ترین و اولین مرحله ایجاد زخم است، از شدت کمتری برخوردار می‌باشد. در این درجه یک زخم بسیار سطحی روی پوست ایجاد شده که بیشتر شبیه حالت آفتاب سوختگی بر روی سطح پوست است. این نوع زخم‌ها اصولاً با مراقبت و نظارت مراکز درمان زخم بستر در شیراز به سرعت درمان و محو می‌گردند. در این پروسه علت زخم مورد بررسی قرار گرفته تا زخم شدیدتر نشود. اصولاً پزشکان با تجویز ویتامین‌ های ث، مایعات و استفاده از پد و بالش‌ های مخصوص به بهبود وضعیت بیمار کمک می‌کنند.

زخم بستر درجه دوم

در این مرحله با زخم‌ های بستری همانند تاول، که ممکن است به صورت ترکیده یا سالم باشند مواجه می‌گردید. این مرحله بسیار حائز اهمیت است. زیرا باید مراقبت و نگهداری بیشتری صورت گیرد. اگر به این زخم‌ها به سرعت رسیدگی شود، خیلی سریع بهبود پیدا می‌کنند. در صورت عدم رسیدگی، به زخم‌ های درجه ۳ تبدیل می‌شوند. با عمل کردن به راه حل‌ های ارائه شده توسط کلینیک‌ های درمان زخم‌ ها در شیراز می‌توانید از پیشرفت آنها تا حد زیادی جلوگیری به عمل آورید.

آیا ممکن است زخم بستر منجر به مرگ شود

زخم بستر درجه سوم

در این مرحله زخم‌ ها همه لایه پوست را درگیر کرده‌اند و یک محل مناسب برای رشد و تکثیر عفونت‌ها می‌شوند. این نوع زخم بر اثر فشار بسیار زیاد به وجود می‌آید. این زخم‌ها برای بیمارانی که مدت طولانی فشار به آنها وارد شده ایجاد می‌گردد. در وهله اول باید مراقبت‌ های پزشکی از جمله درمان زخم‌ های بستر آغاز گردد. در صورتی که بیمار در این مرحله رها گردد، زخم‌ها بسیار پیشرفت کرده و عفونت‌های شدیدی را به بار خواهند آورد. حال اگر این زخم‌ها به مرحله چهارم وارد شوند، مشکلاتی نظیر قطع عضو را به دنبال خواهد داشت.

زخم بستر درجه چهارم

این مرحله که آخرین مرحله زخم بستر است زخم از پوست، عضلات و تاندون‌ها و حتی استخوان فرد عبور می‌کند. زخم در این مرحله بسیار خطرناک می‌باشد،‌ زیرا عفونت گسترش پیدا کرده است. با تغذیه مناسب و بخصوصی هیدراته، می‌توان تا حد زیادی از گسترش عفونت جلوگیری به عمل آورد. از نظر متخصصان، بدون داشتن تغذیه‌ی اصولی و مناسب، نباید انتظار بهبود زخم‌ها را داشت. درمان زخم‌ های بستر درجه ۴ نیاز به متخصصین با تجربه از کلینیک‌ های درمان زخم بستر شیراز را دارد که با جراحی بافت‌ های نابود شده بتوانند هرچه سریع‌تر روند بهبود را پیش ببرند.

آیا ممکن است زخم بستر منجر به مرگ شود ؟

انواع زخم‌ های بستر را در بخش‌ پیش شرح دادیم تا بدانید کدام مرحله از بستر خطرناک و در واقع کشنده است. هرگاه زخم‌ های بستری که به هر دلیلی توسط شخص یا مراکز درمانی زخم‌ های بستر درمان نشوند و به نوعی از زخم‌ های درجه ۴ باشند، به راحتی موجب مرگ بیمار می‌گردند. زخم‌ های بستر به اندازه‌ی بیماری مرسا خطرناک بوده و هزینه‌ های درمان بسیار بالایی را هم دارد. سالانه زخم‌ های بستر شدید باعث مرگ صدها نفر می‌گردند. البته مرگ بیماران دچار زخم بستر، به دنبال عوارضی همانند استئومیلیت که یک نوع عفونت استخوان، سپسیس که نوعی گندیده شدن خون و گانگرن که نوعی از بین رفتن بافت بدن است به وجود می‌آید.

آیا ممکن است زخم بستر منجر به مرگ شود

جمع بندی نهایی

در این مطلب به صورت مفصل در مورد زخم بستر و انواع آن صحبت کردیم. شدت و ضعف زخم‌ها بسته به نوع و درجه آنها متفاوت می‌باشد با و پیشگیری و مراقبت‌ های بهداشتی و اصولی می‌توان تا حد زیادی از پیشرفت بیماری جلوگیری به عمل آورد. با جابجایی بیمار، پوشاندن لباس راحت و مراقبت از بهداشت بیمار قطعا کمک قابل توجهی به آن‌ها خواهید کرد.

نظر خود را بنویسید

avatar