دانستنی‌ های لازم در مورد قطعات الکترونیکی

دانستنی‌ های لازم در مورد قطعات الکترونیکی

یکی از زیر مجموعه‌ های رشته برق الکترونیک می‌باشد. این علم تا قبل از سال ۱۹۵۰ تحت عنوان علم تکنولوژی رادیویی شناخته می‌شد. با پیشرفت روز افزون قطعات الکترونیکی علم الکترونیک هم وارد یک دنیای جدید گردید، که راه حلی برای پیشرفت و توسعه بود. امروزه قطعات الکترونیکی بسیار زیاد و متنوعی طراحی و ساخته می‌شود که بسیار و مهم و کاربردی هستند. با خرید تجهیزات از سایت ebay می‌توان هر کدام از این قطعات را به راحتی در دسترس داشت. سوالی که ممکن است برای مطالعه کنندگان پیش آید این است که منظور از قطعات الکترونیکی چیست و شامل چه موارد و انواعی می‌شوند؟ در این محتوا قصد داریم به بررسی مختصر آن بپردازیم.

تعریف قطعات الکترونیکی

منظور از قطعات الکترونیکی یکسری  قطعات جدا از مدار های الکتریکی و الکترونیکی می‌باشد که به صورت جداگانه و جدا از دیگر قطعات قابل دسترسی هستند. این قطعات اصولاً برای متصل شدن به مدارها مورد کاربرد قرار می‌گیرند. قطعات الکترونیکی از دو ترمینال یا سیستم‌ های برق ساخته و تشکیل شده‌اند. هنگام خرید قطعات الکترونیکی از سایت digikey تعریف و معرفی کامل آن در سایت به خریداران عرضه خواهد شد. هر کدام از قطعات عملکرد خاصی را دنبال می‌کنند، که قطعاً نبودنشان منجر به نقص عملیات اجرایی خواهد شد.

رایج ترین قطعات الکترونیکی

همانطور که پیش‌تر عنوان نمودیم قطعات الکترونیکی از عناصر  اصلی مدار هستند که در انواع مختلف و متفاوتی موجود می‌باشد اما یکسری از قطعات رایج‌تر از دیگر قطعات بوده و استفاده و مصرف از آنها بیشتر است. در این بخش به صورت مختصر به آنها اشاره می‌کنیم.

مدار های مجتمع یکپارچه کننده

مدار مجتمع یا آی سی‌ها یکی از قطعات الکترونیکی هستند که دیگر قطعات را به خوبی متحد خواهد کرد. در واقع آی سی‌ها در کنار هم می توانند هر کدام یک عملکرد خاصی داشته باشند. اصولا در پروژه‌ های بزرگ می‌توان آنها را بدون نیاز به ترانزیستور یا خازن ها مورد استفاده قرار داد آی سی‌ها یا همان مدارهای مجتمع خود در دو نوع آنالوگ و دیجیتال هستند. هر کدام از خریداران و قطعات الکترونیکی سایت ebay با تفکیک آنها به خرید اقدام می‌کنند.

دانستنی‌ های لازم در مورد قطعات الکترونیکی

مقاومت‌ های ایستا

همانطور که از نام این قطعه الکترونیکی برمی‌آید، وظیفه مقاومت در برابر جریان‌ های الکترونیکی را به عهده دارد. مقاومت‌ها تنها توانایی مصرف توان را به عهده دارند و قادر به تولید توان الکترونیکی نیستند. در بسیاری از مدار های الکترونیکی مقاومت‌ها به چشم می‌خورد. حتی در صورت نبود آن می‌توان با خرید تجهیزات از سایت digi key آنها را در اسرع وقت داشته باشد. از نظر متخصصین در این زمینه کاربرد اصلی مقاومت‌ها پول داون کردن یا همان پول آب می‌باشد.

دیودها

جریان‌ های الکتریکی که در مدار جریان هستند، به وسیله دیودها در یک سو و جهت جریان پیدا می‌کنند. دیودها را اصولا با نام قطعه‌ی یکسو کننده می‌شناسند. دیودها در مدار های الکترونیکی عملکرد های مختلفی از خود نشان می‌دهند. یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین وظیفه‌ای که از دیودها  می‌توان دید، تبدیل کردن سیگنال‌های ac  به سینگنال‌های dc می‌باشد. دیودها در انواع دیود نوری، دیود های حساس به نور و دیود‌ های زنر موجود می‌باشد. قطعا با خرید قطعات الکترونیکی از سایت digikey می‌توان هر کدام از آن ها را تامین نمود.

ال ای دی‌ های خاص

در یک تعریف ساده و آسان می‌توان گفت ال ای دی‌ها یک نوع دیود هستند که نور را به راحتی ساطع می‌کنند. بسیاری از افراد ال ای دی‌ها را با لامپ هایکی می‌دانند، در حالی که چنین نیست و این دو با هم متفاوت هستند. ال ای دی ها از لامپ‌ها خیلی قابل اعتمادتر می‌باشند و اصولاً در هر کدام از وسایل خانه ردپایی از ال ای دی‌ها به چشم می‌خورد.

خازن‌ های قدرتمند

یکی دیگر از قطعات الکترونیکی که با سهولت می‌توان به آنها دسترسی داشت، خازن‌ها هستند. حتی با خرید قطعات الکترونیکی دیگر از سایت ebay می‌توان هر کدام از این خازن‌ها را خریداری نمود. اصولا خازن‌ها وظیفه ذخیره انرژی الکتریکی را بر عهده دارند. بار های الکتریکی در خازن‌ها ذخیره می‌گردد. به همین دلیل از آن به عنوان یک مخزن ذخیره هم یاد می‌کنند. کاربرد خازن‌ ها اصولا فیلتر می‌باشد، یعنی جریان‌ های متناوب را عبور داده و از عبور جریان مستقیم جلوگیری به عمل می‌آورد.

دانستنی‌ های لازم در مورد قطعات الکترونیکی

ترانزیستور ها

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین قطعات الکترونیکی که بر روی مدارها قرار دارند، ترانزیستورها هستند. آنها به عنوان یک عایق رسانا می‌باشند، یعنی می‌توانند تقویت سیگنال‌ های الکترونیکی و سوئیچینگ را به خوبی انجام دهند. ترانزیستورها از مواد نیمه رسانایی همانند سیلیسیم و ژرمانیم تشکیل شده است. آنها منظور ترانزیستورها، در انواع npn و pnd موجود هستند که خریداران قطعات الکترونیکی از سایت digikey می‌توانند آن ها را تهیه نمایند.

دانستنی‌ های لازم در مورد قطعات الکترونیکی

دانستنی‌ های لازم در مورد قطعات الکترونیکی

فیوز ها

فیوزها را تحت عنوان قطع کننده مدار می‌شناسند. منظور از قطع کننده یک دستگاه مکانیکی است که از سایر دستگاه و تجهیزات الکتریکی در مقابل اتصالات کوتاه و نوسانات برقی به خوبی محافظت به عمل می‌آورد. فیوزها یکی از قطعات الکترونیکی ایمنی به حساب می‌آیند. اجزای اصلی تشکیل دهنده فیوزها شامل آلیاژ مس، آلومینیوم، روی و نقره است.

جمع بندی نهایی

در این محتوا تلاش کردیم شما را با قطعات الکترونیکی و انواع رایج آنها آشنا کنیم، تا بتوانید یک انتخاب صحیح و اصولی داشته باشید. بیشتر قطعات الکترونیکی ساخت داخلی کشورمان می‌باشد، اما برای اطلاع از وادراتی بودن آنها می‌توانید هنگام خرید تجهیزات از سایت ebay اطلاعات لازم را کسب نمایید.

نظر خود را بنویسید

avatar