روش تشخیص طلای دست دوم

روش تشخیص طلای دست دوم

مقدمه

امروزه با بالا رفتن قیمت طلا افراد سعی دارند با خرید این نوع کالا ها بتوانند سرمایه‌ ای برای خود جمع آوری کنند. اما در بین طلا فروشان متاسفانه کلاهبر داران زیادی وجود دارند که با جا زدن طلای دست دوم به عنوان نو پول زیادی از مشتری‌ ها می‌ گیرند. به همین خاطر من قصد دارم، با نوشتن این محتوا به شما راه هایی که می ‌توان توسط آن ها به کهنه یا نو بودن طلا پی برد را آموزش دهم، تا از این چالش بزرگ در صنعت طلا فروشی به راحتی بتوانید عبور کنید و کلاه سرتان نرود.

روش ‌های مختلفی برای تشخیص طلا های دست دوم وجود دارند که در ادامه با آن ها اشاره می ‌کنم:

طلافروشی در بندرعباس

توجه به ظاهر طلا:

یکی از تکنیک‌ هایی که می ‌توان از طریق آن به نو یا کهنه بودن طلا پی برد، توجه به ظاهر آن است. نا گفته نماند که همیشه طلا های قدیمی مخدوش و خراب نیستند. گاهی اوقات برخی از طلا فروشی‌ ها با آب و لعاب دادن به طلا های کهنه آن ها را به جای طلا های جدید و نو می ‌فروشند. اما با توجه به یک سری نکات در آن ها می ‌توانید تا حدودی به کهنه بودن طلا پی ببرید.

زمان خریداری اگر طلای مورد نظرتان قفل و بندی دارد حتماً به بررسی آن ها بپردازید. چرا که اگر دست دوم باشد، معمولاً به دلیل باز و بسته شدن زیاد در این قسمت‌ ها کمی خراش دیده می ‌شود. و یا این که عملکرد قفل کاملاً شل و خراب می ‌باشد. علاوه بر آن این قسمت‌ ها به دلیل ساب رفتن به اندازه ی نواحی دیگر براق نیستند و درخشندگی خود را از دست داده‌ اند. اگر به دنبال یک مرکز فروش طلای بدون اجرت می ‌باشید، من به شما پیشنهاد می ‌کنم به فروشگاه جواهری روژان حتما سر بزنید.

اجرت طلا:

اجرت یا دستمزد طلا فروش نیز مسئله دیگری است که هنگام خرید طلای دست دوم یا نو می ‌تواند به شما کمک کند. معمولا طلا هایی که توسط ماشین ساخته می ‌شوند در طرح ‌های ساده ‌تری قابل مشاهده هستند. و به دلیل دخالت نداشتن دست دارای اجرت کم تری در مقایسه با طلا هایی می ‌باشند که به کمک دست نقش و نگارشان حک شده است. طلا های دست دوم و کهنه را نیز به عنوان طلای کم اجرت می ‌شناسند.

بنابراین یک راه دیگر برای تشخیص نو یا قدیمی بودن این کالا های با ارزش دستمزد طلا فروش است. اما فرق آن با طلا های نو کم اجرت در این است که مدل ‌های جدید ی که امروزه وارد بازار می‌ شوند به دلیل وزن کم و ظریف بودنشان و همان طور که اشاره کردم به خاطر این که ساخت دستگاه می ‌باشند دستمزد کم تری دارند.

اصلی یا تقلبی بودن طلا:

تشخیص این که طلایی که خریداری می ‌کنید اصل است یا تقلبی کمی کار دشواری می ‌باشد. و حتی خود طلا فروشان نیز با این که در این صنعت فعالیت و تجربه دارند. گاهی قادر به تشخیص آن نمی باشند. امروزه برخی از افراد از بدلیجات یا طلا های گذشته با عیار ۱۷ استفاده می کنند و آن ها را به جای طلای نو به مردم قالب می نمایند.

در چنین شرایطی باید توجه داشته باشید که تنها راه تشخیص اصلی و تقلبی بودن کالا های خریداری شده این است، که طلا فروش به شما در برابر آن یک فاکتور بدهد. چرا که برگه ‌ای که به شما داده می ‌شود اصل بودن طلا را تضمین می ‌کند و در واقع طلا فروش در قبال این فاکتور مسئول است.

آشنایی با روش ‌های شیمیایی تشخیص طلای دست دوم:

علاوه بر تکنیک‌ های ذکر شده در بالا از یک سری روش‌ های شیمیایی نیز برای تشخیص نو و کهنه بودن طلا استفاده می ‌کنند. که توسط یک سری واکنش‌ ها این فرایند صورت می ‌گیرد. در ادامه راجع به تست‌ های موجود برای انجام این روش ‌های تشخیصی توضیحاتی به شما می‌ دهم:

تست KSCN یا تیو سیانات پتاسیم:

در این روش با اضافه کردن تیو سیانات پتاسیم به سیالی که در آن فلز طلا وجود دارد متوجه ی قدیمی یا جدید بودن آن می ‌شوند. بعد از واکنش صورت گرفته در این تکنیک اگر رنگ محلول قرمز شد، بدان معنا است که طلای موجود در آن جدید می ‌باشد.

تست نیتریت:

در این روش ابتدا طلای مورد نظر را درون محلول کلرید آمونیوم می ‌اندازند و بعد از آن با اضافه کردن نیتریک اسید اگر محلول به رنگ در قرمز در آید، یعنی فلز طلا کاملاً نو می‌ باشد.

تست سولفوریک:

قرمز شدن محلول حاوی طلا در این تکنیک به خاطر واکنش سولفوریک با آن و نشانه ی نو بودن طلا است. توجه داشته باشید که این روش‌ ها را فقط در آزمایشگاه توسط افراد ماهر با اصول خاص و رعایت نکات ایمنی می ‌توان به اجرا در آورد.

معرفی روش های فیزیکی تشخیص طلای دست دوم:

یکی از روش‌ های فیزیکی برای تشخیص طلای کهنه از نو استفاده از طیف سنجی نوری است. که توسط آن نوری را به طلای مورد نظر می ‌تابانند و انعکاس آن را تجزیه و تحلیل می ‌کنند. و از آن طریق به کهنه بودن یا نبودنش پی می ‌برند. پس آنالیز کردن طیف‌ های نوری بازتابیده شده به طلا می ‌توانند به ما در جهت تشخیص کهنه یا نو بودن آن کمک زیادی کنند.

روش‌های رادیو اکتیو نیز از تکنیک‌ های فیزیکی دیگری هستند که برای تشخیص طلا های قدیمی از نو می ‌توان از آن ها استفاده کرد. در این روش پرتو های رادیو اکتیوی که به طلا برخورد می ‌کنند را مورد بررسی قرار می ‌دهند و از طریق تغییراتی که در این پرتو ها رخ داده می شوند به ترکیبات سازنده ی طلا پی می ‌برند.

نتیجه گیری:

با توجه به این که خرید طلا امروزه کمی ما را با مشکل مواجه کرده است و کلاهبرداران در این صنعت به خاطر بالا رفتن قیمت طلا زیاد شده ‌اند. من سعی کردم شما را با چند روش تشخیصی برای خرید طلا های نو آشنا کنم، تا از نگرانی شما در این مورد کم نمایم. امیدوارم با خواندن این محتوا اطلاعات کافی را دریافت کرده باشید.

نظر خود را بنویسید

avatar