نکات مهم بسکت‌ های حمل نفر

نکات مهم بسکت‌ های حمل نفر

قطعاً کار در ارتفاع بدون بالابر و یا محافظ کار خطرناکی است. به همین دلیل سعی می‌گردد از بالابر های مجهز همانند بسکت حمل بار یا بسکت حمل نفر استفاده شود. این بسکت‌ ها یک نوع تجهیزاتی هستند که برای انجام امورات در ارتفاع مورد استفاده قرار می‌گیرند. زیرا در صورت عدم رعایت موارد احتیاطی هر لحظه احتمال سقوط افراد از ارتفاعات وجود دارد. استفاده از این وسیله مستلزم رعایت یکسری نکات است که در ادامه این نوشتار به نکات مهم استفاده از این بسکت‌ها اشاره خواهیم کرد.

بسکت حمل نفر چیست ؟

قبل از توضیح نکات این بسکت‌ها، بهتر است بدانیم خود بسکت‌ حمل نفر چیست؟ منظور بسکت حمل نفر یا همان سبد های جرثقیل، تجهیزاتی جهت بالابردن اشخاص برای دسترسی به بلندترین نقاط در ارتفاعات می‌باشد. سبدها یا همان بسکت‌ های حمل نفر عایق بوده و به گونه‌ای ضد ضربه ساخت می‌گردند. اصولا آنها را برای نصب دوربین‌ های مداربسته و یا تعویض کابل و سیم‌ های برق مورد استفاده قرار می‌دهند. بسکت‌ های حمل مصالح نیز همانند این نوع بسکت برای انتقال مصالح و نخاله به طبقات بالاتر در پروژه‌ های ساخت و ساز استفاده می‌شوند.

همان طور که می دانید در پروژه های ساخت و ساز نیاز است تا از دستگاه و ماشین آلات مختلفی از جمله دستگاه آسیاب پودری در جهت خردایش سنگ، دستگاه بسکت حمل بار برای انتقال بار و نفربر، و سایر موارد دیگر استفاده شود. هر یک از این دستگاه ها می توانند به نوبه خود پروژه های ساخت و ساز را برای شما راحت تر کنند.

نکات مهم در استفاده از بسکت‌ های حمل نفر

قطعاً نکاتی را که هنگام استفاده از بسکت‌ های حمل نفر باید به آن توجه شود، بسیار فراوان است زیرا این نوع از بسکت ها به خاطر ارتباطشان با جان افراد نسبت به بسکت‌ های حمل بار با اهمیت‌تر می‌باشند. پس بهتر است قبل از استفاده رعایت یک سری نکات را در اولویت قرار دهید.

برخورداری بسکت از استاندارد لازم

قبل از استفاده از هر وسیله برقی بهتر است استانداردهای لازمه آن را مورد بررسی قرار دهید. در جرثقیل یا بسکت‌های حمل نفر هم این قاعده صدق می‌کند. این بسکت‌ها باید از یک گواهینامه یا مجوز برای انجام فعالیت‌ها برخوردار باشند. علاوه بر گواهینامه این نوع بسکت‌ها باید از نظر تجهیزات استاندارد باشند. از روی شکل ظاهری متوجه خواهید شد که آنها باید دارای تورهایی در اطراف بوده و همچنین یک درب جلوی خود داشته باشند که به راحتی قفل شده و دیگر ملزومات را به همراه داشته باشند. پس بسکت‌ های حمل نفر نسبت به بسکت حمل مصالح باید استانداردتر باشند.

نصب اصولی بسکت‌ها

علاوه بر اینکه بسکت‌ها باید دارای استانداردهای مربوطه باشند، باید به صورت اصولی هم نصب گردند. سبد هایی که به عنوان حمل نفر مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید از یک ریل برای بسته شدن برخوردار باشند. البته به جز ریل‌ها آنها باید دارای قلاب‌های مخصوصی جهت مهار ایمنی پرسنل باشد، تا به راحتی آنها در هر قسمت از بسکت بتوانند آن را متصل کنند.

تست سبد های جرثقیل

قبل از اینکه هرگونه بسکت اعم از بسکت حمل نفر یا بسکت‌ های حمل بار را بخواهید به ارتفاع بفرستید، بهتر است آن را تست نمایید. در مورد بسکت‌های نفر بر این کار الزامی می‌باشد. سبد ها یا همان بسکت ها را باید با وزن‌ های آزمایشی بتوان تست نمود؛ یعنی یک سری وزنه‌هایی که یک یا دو برابر ظرفیت سبد هستند را درون آن قرار داده و یک بار بالا رفتن و یا حمل آن را شاهد باشید. اگر با موفقیت انجام شد، وزنه‌ها را از آن خارج نمایید. در وهله اول بعد از ورود فرد به بسکت فقط چند متر سبد را بالا برده و اطمینان حاصل کنید که سالم است و کارش را درست انجام می‌دهد.

اطمینان از مهارت راننده و کارگران

اصولاً راننده یا کارگری که قرار است جابه جایی بسکت ‎های حمل مصالح و حمل نفر یا دستگاه بلوک زن را بر عهده بگیرد، باید مهارت لازم در این زمینه را کسب کرده باشد. مخصوصاً در بسکت‌های حمل نفر چون با جان افراد در ارتباط است، باید از مهارت های مربوطه در این زمینه را داشته باشد. افرادی که داخل بسکت‌های حمل نفر هستند باید مدام با راننده در ارتباط و تماس بوده تا خدایی نکرده اتفاقی برایشان رخ ندهد.

کاربرد های بسکت حمل نفر

برای استفاده از بسکت‌ های حمل نفر کاربرد های متعددی در نظر گرفته شده است. با اطلاع از کاربردها می‌توان سبد های بسکت را در اهداف مختلفی به کاربرد. برخی از کاربردها در ادامه اشاره می‌کنیم.

نکات مهم بسکت‌ های حمل نفر

حمل و جابجایی مصدوم

در بسیاری موارد شخصی در محل کار دچار جراحت شده و نیاز به امداد رسانی دارد. بسکت‌ های حمل نفر در این مواقع بسیار موثر عمل می‌کنند. بعضی از بسکت‌ های حمل نفر و حتی بسکت‌ های حمل بار به قدری محکم و اصولی ساخته شده‌اند که می‌توان به راحتی فرد مصدوم را حتی با برانکارد ها در آن قرارداد و جابجا نمود.

صنایع گوناگون

بسیاری از صنایع هستند که نیاز به بسکت‌های حمل نفر دارند، زیرا به کمک آنها می‌توانند بسیاری از امورات نظیر تعویض چراغ یا لامپ‌ های خیابان، رنگ آمیزی سقف‌ها، دیوارها، تعمیر قطعات و خیلی دیگر از اموراتی که توانایی استفاده از پله و بالابر های دیگر نیست را انجام دهند. بسکت‌ها نسبت به ظرفیت در انواع متعددی هستند، یعنی می‌توانند  یک یا چند نفر را در خود جای دهند.

مزیت‌ های بسکت‌ های حمل نفر

در میان مطالب بالا سعی به اشاره به ویژگی و مزیت‌های این نوع بسکت، در مقابل بسکت‌ های حمل مصالح نمودیم. اما به جز آنها این نوع بسکت دارای مزایای خاصی است که در ادامه به صورت مختصر به آن ها اشاره می‌کنیم.

  • فیکس کردن مجروح حین حمل و جابجایی
  • توانایی جابجایی جعبه‌ های کمک‌ های اولیه و رساندن آن به مجروحین
  • حمل درست و بهداشتی مجروحین در محیط‌ های ناشی از آلودگی‌ها

نظر خود را بنویسید

avatar