دسته های بازی که نزدیک بود ساخته شوند!

دسته های بازی که نزدیک بود ساخته شوند!

این هفته مایکروسافت تعدادی عکس از طرح های اولیه دسته Xbox منتشر کرد که مربوط به سال عرضه xbox، یعنی سال ۱۹۹۹ است. معمولا این طرح های اولیه در خفا باقی می مانند اما این عکس ها نشان می دهند که چقدر برای این دسته های بازی که قرار است صدها ساعت با آنها بازی کنیم، وقت صرف شده. به افتخار انتشار این عکس، تصمیم گرفتیم ۴ دسته دیگر را هم نشان دهیم که خوشبختانه یا بدبختانه هیچوقت عرضه نشدند.

اولین چیزی که در طرح های اولیه دسته xbox جلب نظر می کند، LCD است که وسط همه آنها قرار دارد که البته هیج کار خاصی نمی کرد. ایده این LCD آن بود که اطلاعات کنترل بازی به جای نمایش روی صفحه تلویزیون روی LCD دسته پخش شود. این LCD بعدا توسط کنسول Wii استفاده شد. جالب است که مایکروسافت در طراحی شکل دسته ها هم بسیار ماجراجویانه عمل کرده و شکل های عجیبی به دسته بازی داده.

دسته xbox


دسته دوتایی از آن دسته از ساخته های فوق العاده بود و طرفداران بسیاری داشت. اما زمان بسیاری طول کشید تا صنعت بازی به استانداردی که امروز وجود دارد برسد. مثل زمانی که نینتندو یک دسته ساخت که شامل یک آنالوگ بود و چند دکمه کنارش. دسته ای که نینتندو هنوز هم از آن استفاده می کند. سونی بالاخره توانست با DualShock اولیه، یک دسته دوتایی(۲ آنالوگ) فوق العاده را طراحی کند. اما قبل از آن نمونه ای دیگر طراحی کرده بود که در آن آنالوگ ها بسیار بزرگتر از آنالوگ های DualShockهای امروزی است. این دسته بزرگ عرضه هم شد و تبدیل شد به سنگ بنایی برای دسته های PlayStation امروزی.

analog stick


این دسته نینتندو واقعا عجیب بود. دسته ای که فقط شامل ۴ دکمه بوده که یکی از آنها یک ستاره بسیار بزرگ در وسط دسته است. ایده این بوده که بیشتر حرکات بر پایه Motion باشد تا زدن دکمه.

wii star


دسته استیم با ایده طراحی شد که بتواند حس بازی با موس و کیبورد را در از طریق یک دسته بازی منتقل کند. این دسته از هیچ یک از استانداردها پیروی نمی کرد. دو صفحه لمسی در محصول نهایی هم وجود داشت اما صفحه لمسی وسط دسته با چند دکمه و یک آنالوگ جایگزین شد.

 

steam controller


این روزها در جنگ کنسول ها، سونی آنقدر از مایکروسافت جلو افتاده که به یاد آوردن زمانی که مایکروسافت پیشرو بود سخت است. اما ابتدای نسل هفتم بود که سونی در جنگ کنسول ها اصلا وضعیت مناسبی نداشت. کنسول PS3! کنسولی گران و پیچیده برای بازیسازان! اما بدتر از همه دسته ای بود که برای آن طراحی کرده بودند که بیشتر شبیه به یک بومرنگ بود. خوشبختانه سونی در E3 آن سال از دسته اصلی بازی رونمایی کرد.

ps3 boomerang

با اینکه این طرح های اولیه الان خیلی مضحک به نظر می آیند، اما سنگ بنایی شدند برای دسته های امروزی! پس بهتر است به آنها احترام بگذاریم!


 

نظر خود را بنویسید

avatar