سرفیس بوک i7 در برابر مک بوک پرو؛ کدامیک بهترین لپتاپ است؟

سرفیس بوک i7 در برابر مک بوک پرو؛ کدامیک بهترین لپتاپ است؟

اگر شما در بازار به دنبال یک لپتاپ قدرتمند هستید، مایکروسافت و اپل از جدیدترین مدل های خود یعنی سرفیس بوک i7 و مک بوک پرو پرده برداری کرده اند. روی کاغذ این دو لپتاپ سخت افزار مشابهی دارند اما در عمل تفاوت های زیادی بین این دو دستگاه است و ما اینجا این تفاوت ها را بررسی می کنیم.

به این نکته توجه داشته باشید که مقایسه ما براساس اطلاعات بدست آمده از اپل و مایکروسافت می باشد. ما هنوز این لپتاپ ها را دریافت نکردیم تا بتوانیم براساس معیارهای موجود و ادعاهای تولید کنندگان آن ها را بررسی کنیم.

طراحی

یکی از واضح ترین تفاوت های بین این دو لپتاپ، طراحی آنها می باشد. مک بوک پرو یک لپتاپ سنتی است در حالی که صفحه نمایش سرفیس بوک این امکان را به شما می دهد که به عنوان یک تبلت نیز از آن استفاده کنید.
surface-book-i7-vs-macbook-pro-tablet

هر دو دستگاه برای طراحان و معماران مناسب است اما دستگاه مناسب شما بستگی به نیاز شما از لپتاپ دارد. اگر شما ترجیح می دهید برای طراحی از قلم استفاده کنید، قطعا سرفیس بوک لپتاپ مناسب تری برای شما می باشد.

اما مک بوک دارای تاچ پد به مراتب بزرگتری است و از تکنولوژی جدید تاچ بار برخوردار می باشد. تاچ بار، یک نوار لمسی است که در قسمت بالای کلیدهای صفحه کلید قرار دارد. این ابزار به شما اجازه می دهد که برای برنامه ها میانبر بسازید و بتوانید بین برنامه ها تغییرات ایجاد کنید.

macbook_pro_1

توجه داشته باشید که همه نسخه های مک بوک پرو دارای نوار لمسی نمی باشد، شما این ویژگی را در همه مدل های ۱۳ اینچی پیدا نمی کنید.


صفحه نمایش

مک بوک پرو دارای صفحه نمایش های ۱۳٫۳ و ۱۵٫۴ اینچی می باشد، در حالی که سرفیس بوک فقط دارای یک مدل ۱۳٫۵ اینچی است. با این حال سرفیس بوک دارای بالاترین وضوح تصویر یعنی ۳۰۰۰x 2000 پیکسل می باشد. مک بوک پرو ۱۳٫۳ اینچی دارای وضوح تصویر ۲۵۶۰x 1600 بوده و این مقدار در نسخه ۱۵٫۴ اینچی به ۲۸۸۰x 1800 افزایش می یابد.

مانند آیفون ۷، مک بوک پرو نیز دارای یک طیف رنگی گسترده (P3) می باشد که که نسبت به sRGB، رنگ های بیشتری را نمایش می دهد، به خصوص رنگ های سبز و قرمز. در همین حال صفحه نمایش سرفیس بوک کاملا رنگ های sRGB را نمایش می دهد. یک صفحه نمایش بزرگ لمسی که حساس به فشار بوده و با قلم مخصوص سرفیس کار می کند.


کارآیی و عمر باتری

مک بوک پرو و سرفیس بوک ویژگی های مختلفی دارند اما هر دو از نسل ششم پردازنده های ۷ هسته ای اینتل استفاده کرده اند. در هردو لپتاپ مک بوک پرو سرفیس بوک رم دستگاه وابسته به مدلی است که شما انتخاب می کنید و بین ۸ تا ۱۶ گیگابایت متغیر است. حافظه داخلی متفاوت است، مک بوک پرو دارای حافظه های ۲۵۶ و  ۵۱۲ گیگابایت می باشد. اما شما می توانید با پرداخت مبلغی حدود ۱۲٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان لپتاپی با حافظه ۱ ترابایتی را خریداری کنید.

surface_book_i7_vs_macbook_pro_touchpad

مایکروسافت می گوید که عملکرد خوب گرافیکیش را مدیون کارت گرافیک GeForce GTX 965M می باشد اما در مدل های پایین تر خبری از کارت گرافیک نیست و وابسته به گرافیک داخلی اینتل می باشد. اپل در نسخه ۱۵ اینچی از کارت گرافیک Radeon Pro 450 بهره گرفته است اما در نسخه های دیگر مانند سرفیس بوک از گرافیک داخلی اینتل استفاده کرده است.


عمر باتری

اپل ادعا کرده که لپتاپش تا ۱۰ ساعت شارژ را نگه می دارد در حالی که مایکروسافت گفته که سرفیس می تواند بین ۱۲ تا ۱۶ ساعت شارژ نگه دارد. مثل همیشه این زمان به برنامه هایی که شما اجرا می کنید وابسته است. برنامه های سنگین و بازی ها، این ارقام را کاهش می دهد، اما اگر شما فقط در برنامه word تایپ میکنید یا در اینترنت جستجو می کنید، این ارقام را خواهید دید.

بر اساس گفته های مایکروسافت باتری سرفیس بوک i7، سی درصد عملکرد بهتری نسبت به مدل اصلیش دارد. وقتی که در تست پخش ویدئو ما بیش از ۱۶ ساعت دوام آورد ما واقعا شگفت زده شدیم.


اتصال و امنیت

در مک بوک ۱۳ اینچی ۳ و در نسخه ۱۵ اینچی آن ۴ پورت USB-C در نظر گرفته شده است. از این پورت ها می توان برای شارژ کردن، خروجی تصویری، انتقال اطلاعات و … استفاده کرد. دیگر خبر از پورت لایتنینگ نیست و اپل از پورت ۳٫۵ میلیمتری برای هدفون استفاده کرده است.

در سرفیس بوک خبری از USB-C نیست، اما دارای ۲ پورت USB 3 می باشد و پورت خروجی تصویر و درگاه ورود کارت حافظه از دیگر ویژگی های آن است. همچنین در بخش تبلت آن جک هدفون وجود دارد. ۸۰۲٫۱۱ac Wi-Fi و بلوتوث از دیگر ویژگی های دستگاه است اما خبری از GPS نیست.

اپل از حسگر اثر انگشت بر رو دکمه پاور استفاده کرده است بنابراین شما می توانید مک بوک پرو را همانند آیفون و آپید با اثر انگشتتان باز کنید. سرفیس بوک هم از سیستم امنیتی بیومتریک استفاده کرده که از طریق دوربین چهره شما را تشخیص داده و اجازه ورود به شما را می دهد.


نرم افزار

مک بوک از سیستم عامل اپل یعنی macOS استفاده کرده است. شاید به راحتی بتوان از کنار این موضوع گذشت اما برای بسیاری از مردم این بزرگ ترین تفاوت بین سرفیس بوک و مک بوک پرو است. بیشتر نرم افزارها (مخصوصا نرم افزارهای طراحی) برای هر دو سیستم عامل موجود است، اما بعضی از برنامه ها فقط برای یکی از سیستم عامل ها موجود است و برای دیگری وجود ندارد. بیشتر نرم افزارهای اپل، از قیبل آخرین نسخه Cut Pro برای ویندوز موجود نیست، اما نرم افزارهای Adobe برای هر دو سیستم عامل موجود است.

اگر در حال حاضر کاربر ویندوز یا مک هستید باید سیستم عامل خودتان را انتخاب کنید، اگرچه عوض کردن سیستم عاملتان چندان سخت نیست. به یاد داشته باشید که اگر از هر دو سیستم عامل استفاده می کنید مجبور هستید نرم افزارها را برای هر دو سیستم خریداری کنید.

به عنوان تبلت، سرفیس بوک نزدیک ترین رقیب آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچی می باشد. اپل لپتاپ و تبلتش را کاملا جدای یکدیگر نگه داشته است و این به معنا نیست که شما مجبورید هر دو را خریداری کنید. با سرفیس بوک، شما هر دو دستگاه را یکجا دارید و همچنین قلم سرفیس در جعبه آن موجود است.


قیمت و سخت افزار

شما می توانید از بین این سه مدل مک بوک پرو یکی را انتخاب کنید:

  1. مک بوک ۱۳ اینچی بدون نوار لمسی و حسگر اثر انگشت، پردازنده ۵ هسته ای و ۲ گیگاهرتزی، کارت گرافیگ اینتل Iris 540، هشت گیگابایت رم، ۲۵۶ گیگابایت حافظه SSD و دو عدد پورت تاندربولت به قیمت ۵٫۵۰۰٫۰۰۰ تومان
  2. مک بوک ۱۳ اینچی با نوار لمسی و حسگر اثر انگشت، پردازنده ۵ هسته ای و ۲٫۹ گیگاهرتزی، کارت گرافیگ اینتل Iris 550، هشت گیگابایت رم، ۲۵۶ گیگابایت حافظه SSD و چهار عدد پورت تاندربولت به قیمت ۶٫۵۰۰٫۰۰۰ تومان
  3. مک بوک ۱۵ اینچی با نوار لمسی و حسگر اثر انگشت، پردازنده ۷ هسته ای و ۲٫۹ گیگاهرتزی، کارت گرافیگ AMD Radeon Pro 450 ، شانزده گیگابایت رم، ۲۵۶ گیگابایت حافظه SSD و چهار عدد پورت تاندربولت به قیمت ۸٫۵۰۰٫۰۰۰ تومان

قیمت سرفیس بوک برای مدلی با ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی حدود ۸٫۵۰۰٫۰۰۰ تومان می باشد. با افزایش رم به ۱۶ گیگابایت و حافظه داخلی به ۵۱۲ گیگابایت قیمت آن به حدود ۱۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان افزایش می یابد و گرانقیمترین مدل آن دارای ۱ ترابایت حافظه داخلی و ۱۶ گیگابایت رم می باشد که حدود ۱۲٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان قیمت دارد.


جمع بندی

برای نتیجه گیری قطعی کمی زود است به این دلیل که ما هنوز با این لپتاپ ها کار نکرده ایم. اما حتی بدون تست عمر باتری و کارآیی، کاملا واضح هست که این دو دستگاه متفاوت می باشند. سرفیس بوک متنوع تر است و شما می توانید به عنوان لپتاپ، نت پد و تبلت از آن استفاده کنید. همه چیز درون جعبه است. اگر شما از مدلی که دارای پردازنده گرافیکی GTX 965M می باشد استفاده کنید حتی می توانید بازی ها را روی آن اجرا کنید. اما اگر شما یک لپتاپ با صفحه نمایش بزرگ می خواهید، مک بوک پرو ۱۵٫۴ اینچی گزینه بهتری می باشد.

منبع: pcadvisor.co.uk


 

نظر خود را بنویسید

avatar