شارژ Wireless چگونه کار می کند؟

شارژ Wireless چگونه کار می کند؟

شارژ گوشی در حال خالی شدن است؟ چاره کار راحت است. کافی است تا گوشی خود را به شارژر وصل کنید تا شارژ شود!

اما چه می شد اگر می توانستید بدون سیم و با انتقال برق از راه هوا گوشی یا هر وسیله دیگر را شارژ کنید؟ این کار اصلا دور از واقعیت نیست. امروزه شما می توانید بعضی از گوشی ها را از راه دور شارژ کنید. همانطور که گفته شد، این تکنولوژی فقط مختص گوشی نبوده و دیگر وسائل الکترونیکی هم قابلیت استفاده از این فناوری را دارند. شرکت اپل از این فناوری بر روی Apple Watch استفاده می کند و ممکن است به زودی این فناوری را بر روی محصولات دیگر خود هم استفاده کند. اما بیایید ببینیم این تکنولوژی چگونه کار می کند؟

دو نوع استاندارد شارژ کردن وجود دارد: Qi که متعلق به گروهی به نام Wireless Power Consortium است. Powermat، که توسط گروهی به نام AirFuel Alliance طراحی شده. اگرچه هر دو استاندارد در جزئیات با هم تفاوت هایی دارند، اما هر دوی آنها از روشی به نام اتصال القایی با فرکانس بالا (Resonant Inductive Coupling) استفاده می کنند. در این سیستم، برق بین دو سیم پیچ رد و بدل می شود. یک سیم پیچ در شارژر بی سیم، و دیگری در دستگاه.

در شارژر، برق به سیم پیچ وارد شده و باعث ایجاد یک میدان مغناطیسی حول شارژر می شود. حال اگر دستگاه را نزدیک شارژر کنید، مثلا آن را روی شارژر قرار دهید، سیم پیچ دوم که در دستگاه است، در میدان مغناطیسی شارژر قرار گرفته و این میدان در سیم پیچ دستگاه ایجاد جریان الکتریکی کرده و باعث شارژ شدن دستگاه می شود.

قطعا اگر برق به صورت متناوب به شارژر برود در حالی که دستگاهی روی آن برای شارژ وجود نداشته باشد، باعث اتلاف انرژی می شود. بنابرین شارژر هر از گاهی سیگنالی ارسال می کند تا ببیند دستگاهی برای شارژ شدن وجود دارد یا نه. مثلا شما گوشی خود را روی شارژر قرار می دهید. شارژر یک سیگنال به گوشی می فرستد تا بفهمد که گوشی احتیاجی به شارژ شدن دارد یا نه! اگر جواب گوشی مثبت باشد، سیگنالی به شارژر می فرستد. فقط در این حالت است که برق وارد شارژر می شود. زمانی هم که گوشی به طور کامل شارژ شد، سیگنال شارژ کامل ارسال می شود تا جریان برق قطع شود. این نوع از قطع و وصل باعث افزایش طول عمر باتری می شود.

wirelesspoweredit

البته با اینکه جریان برق گهگاه وصل می شود، این نوع از شارژ بهینه نیست. مشکلی که وجود دارد این است که سیم پیچی که درون دستگاه است فقط ۵۰% از جریان ارسالی را دریافت می کند. این یعنی بازده ۵۰%. که بسیار پایین است. مشکل دیگری که وجود دارد این است که دو استانداردی که نام بردیم با هم سازگار نیستند. یعنی اگر شما یک شارژر Qi داشته باشید اما دستگاه شما از Powermat استفاده کند، دیگر نمی توانید دستگاهتان را به صورت بی سیم شارژ کنید. البته اگر این تکنولوژی همه گیر شود این مشکل هم برطرف خواهد شد. شرکت Semtech، به طور مثال، یک نمونه اولیه از شارژر جدید خود را ارائه داده که هم دستگاه های Qi و هم دستگاه های Powermat را شارژ می کند که این امیدواری را می دهد که شرکت های رقیب در آینده، باهم یک استاندارد واحد را ارائه دهند.

استانداردهای جدید دیگری هم در آینده به وقوع خواهند پیوست. استانداردهایی که می توانند انرژی را در شعاع بیشتری منتشر کنند. شرکت اپل در سال ۲۰۱۲ یک سیستم به نام NFMR (near-field magnetic resonance) معرفی کرد که می تواند انرژی را در شعاع بیشتری از Qi و Powermat نشر دهد. اپل ادعا می کند که این استاندارد می تواند انرژی را تا فاصله ۱ متری، به صورت بی سیم انتشار دهد، که می توان از این طریق چندین وسیله را باهم شارژ کرد. اپل این کار را “a wirelessly powered local computing enviorment” می نامد.

applepatent1a-20110606

 

البته که هنوز برای اظهار نظر در مورد شارژ بی سیم بسیار زود است و اکثر استانداردها هنوز در مراحل اولیه ساخت و آزمایش هستند و استانداردهای موجود هم بهینه نیستند. اما اگر این طرح ها عملی شوند، قطعا مرحله جدیدی از تکنولوژی شارژ آغاز می شود.


 

نظر خود را بنویسید

avatar