اسکورپیو و نئو، باعث از دست رفتن اعتماد گیمرها می شوند!

اسکورپیو و نئو، باعث از دست رفتن اعتماد گیمرها می شوند!

سوال ” اول مرغ بود یا تخم مرغ؟” را که به یاد دارید؟ در هر نسل از کنسول ها هم چنین بحثی مطرح می شود. سخت افزار قدرتمندتر و البته گرانتر. نسلی که لیست بازی هایش کم هستند که دلیل آن مشخص است. بازیسازان نمی خواهند وقت و هزینه ای صرف کنسولی کنند که هنوز افراد زیادی آن را تهیه نکرده اند. از آن طرف هم گیمرها وقتی می بینند تعداد بازی ها روی کنسولی کم است، ترجیح می دهند تا آمدن بازی های جدید صبر کنند و بعد کنسول را بخرند.

این تناقض هر ۶ سال یک بار رخ می دهد. یعنی به اندازه هر نسل از کنسول ها. اما چه دلیلی مو جب می شود تا با اینکه چنین تناقضی وجود دارد، باز هم کنسول ها چنین فروش بالایی داشته باشند. حتی زمانی که تعداد بازی های موجود برای آنها زیاد نیست؟ اعتماد! بله! حس اعتمادی که بازیسازان و گیمرها نسبت به هم طی سال ها پیدا کرده اند. حس اعتمادی که ممکن است سونی و مایکروسافت به آن لطمه بزنند.

چیزی که مشخص است، این است که گیمرها کنسول ها را برای بازی هایی که منتشر شده نمی خرند، بلکه بیشتر چشم به بازی هایی دارند که در آینده قرار است عرضه شود. چیزی که گیمرها از سازندگان کنسولشان انتظار دارند این است که حداقل ۶ سال از آنها پشتیبانی شده و آن را مرتبا بروزرسانی کنند.

حرفی که همیشه PCبازان می زنند این است که چطور یک فرد می تواند یک کنسول را به PC ترجیح دهد در حالی که PC، پلتفرم قوی تر است. پاسخ همین پشتیبانی از کنسول ها طی سال ها، و ارزشی است که در قبال پول پرداختی دریافت می کنند. که کاملا هم درست است. فرض کنید یک PS4 به قیمت ۴۰۰$ خریدید. با پرداخت ۴۰۰$ شما می توانید برای حداقل ۶ سال، بهترین بازی ها را اعم از عناوین انحصاری و غیر انحصاری تجربه کنید. بدون آنکه نگران ارتقاء سیستم خود باشید.

چنین اتفاقی برای کنسول Wii U افتاد. سال گذشته چقدر مقاله نوشته شد که چقدر Wii U خوب است و باید آن را خرید. بازی هایی مثل Mario Kart 8، Super Smash Bros برای این کنسول موجود بودند. اما کسی سمت این کنسول نرفت! چرا؟ دلیلش آشکار بود. چون هیچ بازی جذابی در آینده برای آن عرضه نمی شد. نه Mario جدید نه Mario Kart و نه Super Smash Bros جدیدی. بنابراین کسی دیگر سمت خرید این کنسول نرفت چون از نظر بازی، آینده ای مبهم داشت.

PS4 و Xbox One، بازی های زیادی دارند اما معرفی نئو و اسکورپیو آینده کنسول های نسل هشتمی را مبهم می کند. البته که سونی و مایکروسافت این قول را داده اند که از کنسول های فعلی پشتیبانی کامل خواهند کرد اما گیمرها احساس خوبی ندارند وقتی کنسولی قوی تر از کنسول آنها در بازار باشد. همیشه این احساس وجود دارد که شما دارید یک تجربه بهتر را از دست می دهید.

البته هنوز نمی دانیم چه نوع بازی هایی برای این دو کنسول جدید ساخته خواهند شد اما سخت است که احساس خیانت نکنیم. گیمرها این کنسول ها را خریدند چون فکر می کردند تا ۶ سال دیگر از آنها پشتیبانی شده و دیگر کنسول جدیدی به بازار نمی آید. اما پس از گذشت فقط ۴ سال از عرضه آنها، صحبت از کنسول های جدید می شنویم. آیا ۴K و HDR واقعا ارزش این از دست رفتن این اعتماد را دارد؟ قطعا خیر!

هنوز مشخص نیست که افراد چقدر مایل به خریدن این دو کنسول جدید هستند یا اصلا چند نفر تلویزیون ۴K دارند؟ یا اینکه بازیسازان از سخت افزار جدید چقدر بهره می برند تا بازی هایشان با بازی های نسل کنونی تفاوت کند؟ اما این مشخص است که، زمانی که کنسول های PS5 و Xbox Two به بازار بیایند، گیمرها قبل از خرید آنها با خود فکر می کنند که آیا باز هم مجبور می شوند ۴ سال بعد یک کنسول جدید بخرند؟

شاید هم کنسول های جدید موفقیت آمیز شوند! شاید واقعا به جای جایگزینی کنسول های فعلی باعث تکامل آنها شوند! اما در هر صورت با عرضه کنسول های جدید بعد از فقط ۴ سال، گیمرها احساس خیانت می کنند.


 

نظر خود را بنویسید

avatar