اپل باید ۱۴٫۵ میلیارد دلار مالیات پرداخت نشده را به ایرلند بپردازد.

اپل باید ۱۴٫۵ میلیارد دلار مالیات پرداخت نشده را به ایرلند بپردازد.

کمیسیون اروپا دستور داده است که مبلغ ۱۳ میلیارد یورو به همراه سود از شرکت اپل گرفته شود،این غول تکنولوژی از دولت ایرلند مزایای غیرقانونی مالیات دریافت کرده است. این تصمیم باعث شده است که یک مرحله تحقیقات بر روی میزان مالیات معاملاتی که توسط شرکت های چند ملیتی آمریکایی که در سراسر اروپا انجام شده است آغاز شود.

این تصمیم در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام شده است و اتحادیه اروپا گفت: مالیات دو معامله بین اپل و ایرلند به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافته است،مالیاتی که اپل باید تا سال ۱۹۹۱ به دولت ایرلند پرداخت می کرد. در حکم سال ۱۹۹۱ به اپل این مجوز داده شده بود که سود به دست آمده توسط دو شعبه ایرلندی ( Apple Sales International and Apple Operations Europe) اعلام کند. در حکمی که امروز اعلام شده است، اتحادیه اروپا گفته است که سود گزارش شده توسط این شرکت های با واقعیت های اقتصادی مطابقت ندارد و معامله مالیاتی ایرلند غیرقانونی بوده به این دلیل که در برابر قوانین مالیاتی یکسان، مزایای بیشتری به اپل در مقایسه با سایر شرکت ها داده شده است.

کشورهای عضو نمی توانند مزایای مالیاتی به شرکت های انتخاب شده بدهند و این عمل بر اساس قوانین اتحادیه اروپا غیرقانونی می باشد. کمیسر مارگارت وستاگر، رئیس شورای رقابتی اتحادیه اروپا در بیانیه ای گفت: تحقیقات این کمیسیون به این نتیجه رسیده اند که مزایای مالیاتی اعطا شده به اپل توسط ایرلند باعث شده که اپل مالیات کمتری نسبت به کسب و کارهای دیگر در سال های اخیر پرداخت کند. این رفتار به اپل این اجازه را داده است که نرخ مالیات موثر بر شرکت ها در اروپا را از ۱درصد درسال ۲۰۰۳ به ۰٫۰۰۵ درصد در سال ۲۰۱۴ کاهش دهد.

تنظیم کننده های اروپایی تحقیقاتی را درباره پیشنهاداتی که بعضی اعضا تحت عنوان معاملات شیرین به شرکت های چندین ملیتی داده شده است را آغاز کرده اند. این تمهیدات به شرکت ها تا با بهره برداری از نقاط ضعف نرخ مالیات موثر کمتری پرداخت کنند. تصمیم روز سه شنبه علیه اپل، قبلا نیز اتحادیه اروپا  در سال ۲۰۱۵احکام مشابهی را علیه شرکت های استارباکس و فیات صادر کرده بود که این دو شرکت مجبور به پرداخت ۳۰میلیون یورو مالیات پرداخت نشده به کشورهای هلند و لوکزامبورگ شدند(استارباکس و فیات درخواست تجدیدنظر کرده اند). این کمیسیون همچنین محکویت اولیه را علیه تنظیمات مالیاتی بین آمازون و لوکزامبورگ در نظر گرفته است که اجازه سود خرده فروشی ها تحت نظارت نهاد مالیاتی باشد.

این تصمیم علیه اپل که منتظر معرفی آیفون جدید است می تواند نقطه عطفی در سیاست های اروپا در بخش طرح های اجتناب از مالیات باشد و احتمالا شرکت ها را مجبور کند که در استراتژی های مالیاتیشان تجدید نظر کنند. این امر میتواند روابط بین اروپا و آمریکا را تحت تاثیر قرار دهد. وزارت خزانه داری آمریکا در یک گزارش معتبر از تحقیقات مالیاتی اتحادیه اروپا انتقاد کرده است و کمیسیون را به عنوان اداره مالیاتی فرا ملی متهم شناخته و گفته است که این سخت گیری ها اطلاح مالیات جهانی را تهدید می کند.

این عمل یک اثر منفی بزرگ روی سرمایه گذاری و اشتغال در اروپا خواهد داشت.

مایکل نونان وزیر دارایی ایرلند روز سه شنبه در مصاحبه با رویتزر گفت که ایرلند با این تصمیم کمیسیون به شدت مخالف است. این تصمیم چاره ای برای من باقی نمی گذارد اما کابینه به دنبال درخواست تجدید نظر می باشد. لازم است که ما از تمامیت سیستم مالیاتی مان دفاع کنیم و یقین مالیاتی به کسب و کار را فراهم کنیم. همچنین تجاوز قوانین مالیاتی اتحادیه اروپا از صلاحیت مالیاتی اعضای مستقل را به چالش بکشیم.

اپل در بیانه ای به شبکه bbc  گفته که درخواست تجدید نظر خواهد داد. این شرکت گفت:

کمیسیون اروپا تلاشی برای بازنویسی تاریخ اپل در اروپا را آغاز کرده و قوانین مالیاتی ایرلند را نادیده گرفته و در یک پروسه سیستم مالیاتی بین المللی را برهم بزند. این مورد توجهی به این که اپل چه مقدار مالیات باید بپردازد ندارد. آنچه که برای کمیسیون مهم است این است که کدام کشور این پول را بدست آورده است. این عمل یک اثر منفی بزرگ روی سرمایه گذاری و اشتغال در اروپا خواهد داشت. اپل تابع قانون است و هرجا که کسب و کاری راه انداخته مالیاتش را پرداخته است. ما درخواست تجدید نظر خواهیم داد و مطمئن هستیم که این تصمیم لغو خواهد شد.

منبع: theverge.com


نظر خود را بنویسید

avatar