آینده رایانه های شخصی و مک بوک ها گران و گران تر خواهد بود.

آینده رایانه های شخصی و مک بوک ها گران و گران تر خواهد بود.

کامپیوترهای شخصی تبدیل به ماشین هایی گران و منحصر به فرد شده است. هرچند با تولید انبوه لپتاپ ها همه می توانند براساس درآمدشان انتخاب مناسبی داشته باشند. این هفته شرکت هایی که کامپیوتر شخصی تولید می کنند، اپل و مایکروسافت دیدگاهی اجمالی از آینده به ما دادند که شبیه به گذشته به نطر می رسد. کامپیوترهای شخصی مانند گدشته گران و منحصر به فرد خواهد بود، حتی اگر اگر زرق و برق و تبلیغات را کنار بگذاریم و به جای توجه به صفحه نمایش با کیفیت و عدم توجه به فیلم های تبلیغاتی و جنس استفاده شده برای تولید مک بوک پرو سرفیس، فقط به قیمت آنها توجه کنیم.

قیمت سرفیس های مایکروسافت بسته به نوع سخت افزارشان بین ۱۰٫۵۰۰٫۰۰۰تا ۱۵٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان می باشد. سری جدید مک بوک پروهای اپل نیز گرانتر از سری قبل می بوده و قیمت آن ها نیز طبق نوع امکاناتش بین ۵٫۵۰۰٫۰۰۰ تا ۱۵٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان می باشد.

تفسیر من از این پدیده این است که، دو شرکت اپل و مایکروسافت هر دو به این واقعیت رسیده اند که مردم مانند سابق اقدام به خریداری رایانه های شخصی نمی کنند. کامپیوترهای امروزی بسیار خوب بوده و کاربران از کار با آنها راضی هستند به طوری که بازار فروش آن راکد می باشد. هنگامی که شما رشد مناسبی در فروش ندارید، حرکت منطقی این است که شما سعی کنید با بهبود عملکرد سودتان را افزایش دهید و روی هر دستگاه سود قابل ملاحظه ای داشته باشید. این رویکردی است که اپل سال ها در پیش گرفته و مایکروسافت هم در این زمینه به این شرکت پیوسته است.

تولید کنندگان سخت افزار نظیر اینتل، ایسر و ایسوس راهی برای فرار از این شرایط ندارند و اما اپل و مایکروسافت آنها را کنترل کرده و موقعیت برای فروش جامع را به آنها می دهند. مک پرو به دلیل طراحی یکپارچه اش جذاب است و مایکروسافت سزفیس استودیو نیز به دلیل پشتیبانی از برنامه های طراحی و لمسی بودنش ایده ای جذاب به نظر می رسد.

به جای توجه به چنین مفاهیم مضحکی که بعضی افراد منتشر می کنند، ما باید این ایده که کامپیوترهای بزرگتر باز خواهند گشت کنار بیاییم. استدلالی دیگر می گوید که نیازهای خانگی با موبایل و تبلت برطرف شده و نیاز به وسیله دیگری نیست و پیشرفت گوشی های هوشمند آنقدر وسیع بوده که با آنها همه کار می توان انجام داد.

دوربین های DSLR بسیار گران قیمت و خاص هستند. در یک بازه زمانی این دوربین ها فروشی خوبی داشتند و اکثر توریست ها از آن استفاده می کردند اما با ورود گوشی های هوشمند به این عرصه و افزایش کیفیت دوربین آنها، بازار دوربین های DSLR هم محدود شد. مدل جدید دوربین هوشمند نیکون D500 چیزی حدود ۷٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان قیمت دارد. من به آنها تراکتور می گویم، تعداد افرادی که به آن احتیاج دارند زیاد نیست اما بدون آن نمیتوانند کارهایشان را انجام دهند. رایانه های شخصی هم شبیه به اینها می باشند.

این مبجث اقتصادی عمومی است. همه شرکت های تکنولوژی به دنبال افزایش سودشان هستند و باهوش ترین آن ها شرکتی است که زمانی که فروش محصولش ثابت شده محصولی با کیفیت بالاتر را جایگزین کند. تلفنهای هوشمند جایگزین کامپیوترهای شخصی شده و الان فرصت مناسبی برای تکامل کامپیوترهای شخصی می باشد.

 سرفیس استودیو امکاناتی در اختیار شما قرار می دهد که بی نیاز از وسایل دیگر می شوید. مک بوک پرو جدید نیز جزو قویترین ابزارهای قابل حمل به حساب می آید و عملکرد صفحه لمسی آن مثل همیشه فوق العاده است. این ویژگی باعث می شود که با توجه به نیازهای بازار محصولاتشان را بفروشند.

در دنیای تکنولوژی امروز، ابزارها باید خودشان را طوری نشان بدهند که دیگر وسایل قابلیت انجام کارهای آن را نداشته باشند. گفتن این کار با توجه به پیشرفت نرم افزاری و سخت افزاری ساده به نظر می رسد اما ارتقاء آن بسیار سخت می باشد. در کنار شرکت های اپل و مایکروسافت، شرکت هایی مانند Razer نیز کامپیوترهای خوبی طراحی کرده و به عنوان مثال Razer Blade Pro حدود ۱۳٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان قیمت دارد و مسلما بهترین صفحه کلید در بین لپتاپ ها را دارد.

در آینده فاکتور های قیمت و چالش های طراحی تعیین کننده می باشد. اپل از یک سو و مایکروسافت در سوی دیگر عمل کرده و پیش بینی کامپیوتر ها در آینده بسیار دشوار است به این دلیل که هیچ نمای مشخصی از آینده در اختیار نداریم. مشاهده این تحولات هیجان انگیز خواهد بود اما طراحی و اکتشافات مهندسی هزینه بالایی را در پی خواهد داشت.

منبع: theverge.com


 

نظر خود را بنویسید

avatar