فروم یا انجمن چیست؟

فروم یا انجمن چیست؟

شاید تا به حال برای شما پیش آمده باشد که به دنبال موضوعی مستقیم یا غیرمستقیم وارد وب سایتی شوید که با محتوای آن آشنایی نداشته باشید و یا چیزی از آن سر درنیارید و به دنبال عدم جذابیت سایت از آن خارج شوید. این گونه وب سایت ها که با نام انجمن گفتگو، فروم، تالار گفتگو و یا تالارگفتمان شناخته می شوند. انجمن ها یک سری برنامه های مبتنی بر وب اند که، بحث و نوشته های کاربران انجمن را در قالب پایگاه داده و یا فایلهای متنی ذخیره می کنند. امروزه اکثر سایتها دارای انجمن های تخصصی برای پشتیبانی و برطرف کردن مشکلات کاربران خود هستند. آنچه که در این مقاله با نام انجمن از آن یاد می کنیم در واقع همان فروم یا تالار گفتگوست.

انجمن ها چه ماهیتی دارند؟

فضایی که ما در آن زنگی می کنیم یک جامعه بزرگ است و افراد در آن نقش های متفاوتی را دارند. برای ایجاد هماهنگی در جامعه یک سری افراد به عنوان مدیر تعیین می شوند و برای ایجاد نظم و امنیت در جامعه، قوانین و مقرراتی وجود دارد و افرادی در نقش پلیس، ماموریت امنیت جامعه را عهده دار هستند.

انجمن ها نمونه ایی کوچک از جامعه بزرگ و البته به صورت مجازی است. هر عضو انجمن نیز معادل یک فرد در جامعه واقعی است. اساس کار انجمن یا فروم بر پایه تبادل اطلاعات و بحث شکل گرفت است. هر کاربر در انجمن می تواند در مورد یک موضوع با دیگران مشورت کرده و تبادل اطلاعات کند یا به بحث و نظر آزادانه بپردازند. از این انجمن ها به دو دسته اصلی تقسیم می شوند:

انجمن های تخصصی : شامل انجمن هایی در موارد خاص هستند مثل انجمن طراحی سایت، سئو اصفهان، کامپیوتر، نرم افزار، موبایل، اینترنت و … .

انجمن های عمومی : شامل بحث های عمومی و آزاد در دنیای واقعی هستند مثل مذهب، ملیت، هنر، ورزش و … .

از آنجایی که افراد با سطح علمی کم، متوسط و زیاد و با هر دانشی در انجمن ها مشارکت کرده و نظرات، عقاید و تجربیات واطلاعات فردی خود را به اشتراک می گذارد، فروم ها یا انجمن ها یکی از ابزارها پر کاربرد اینترنت و یکی از بهترین ابزارهای یادگیری در هر زمینه ایی در فضای مجازی به شمار می آیند.

forum2

در حال عادی افراد می توانند به عنوان کاربر مهمان مباحث مطرح شده در انجمن موردنظر خود را مشاهده نمایند، اما فرد با عضویت در انجمن بسته به قابلیت، اطلاعات و فعالیتش در انجمن نقش می گیرد.

به طور کلی کاربران انجمن ها به کاربر ثبت نام شده، کاربر عادی، کاربر فعال، کاربر پرتلاش و مدیر گروه تقسیم می شود.

پایین ترین سطح کاربر یعنی کاربر ثبت نام شده، به غیر از کارهای عادی مثل جست و جو در انجمن می تواند :

  • موضوعات و بحث های مطرح شده در سایر انجمن ها را ببیند و پاسخ دهد.
  • فایلهای موجود را دانلود نمایید.
  • نوشته های مورد نظر خود را ایجاد، ویرایش و یا حذف نماید.
  • در مورد نوشته های دیگران گزارش خطا دهد.
  • برای دیگر کاربران پیام خصوصی ارسال کرده و یا از آنها پیام دریافت کند.

بالاترین سطح کاربر یعنی مدیر گروه، مدیر یک یا چند انجمن است که از سوی مدیر اصلی سایت مشخص می شود. مدیر انجمن علاوه بر کارهایی که یک کاربر عادی می تواند انجام دهد قادر است:

– موضوعات و نوشته های دیگر کاربران را ویرایش و یا حذف نماید.

– آی پی نویسنده را مشاهد کند.

– موضوع مورد بحثی را ایجاد، انتقال، تقسیم بندی و یا قفل نماید.

مدیران گروه در واقع همان نقش پلیس در دنیای واقعی را بازی می کنند . هر کاربر موظف است قوانین و مقررات انجمن را رعایت کرده تا برای خود و دیگران مشکلی به وجود نیاورد.

اجزای اصلی انجمن:

هر انجمن از سه بخش اصلی تشکیل شده است:

forum3

  • صفحه اصلی انجمن که همان فهرست اصلی انجمن است. به عنوان مثال صفحه اصلی سایت پی سی فروم یکی از سایتهای معروف فروم ایران را در بالا مشاهده می کنید.
  • موضوعات یا مباحث انجمن که اجزای تشکیل دهنده انجمن هستند و اصلاحا به آن تاپیک (Topic) گفته می شود.
  • نوشته های کاربر در هر موضوعی که اصلاحا به آن پست (Post) گفته می شود.

پس از ورود به صفحه اصلی انجمن کاربر می تواند فهرست اصلی و فرعی انجمن را مشاهده کند. پس از ورود به انجمن مربوطه نیز موضوعات مطرح شده در انجمن قابل مشاهد است که کاربر می تواند موضوعات مطرح شده را مشاهده کرده و یا پاسخ دهد و حتی خود یک موضوع جدید مطرح کند.

آنچه که کاربر به عنوان موضوع جدید مطرح می کند یک تاپیک است و مطلبی که برای آن ارسال می کند پست نامیده می شود.

در مقاله بعدی نحوه عضویت،ایجاد تاپیک و پست در انجمن را بررسی خواهیم کرد.

این مقالات را نیز بخوانید

برترین فروم ها یا انجمن های ایرانی

آموزش کار با فروم یا انجمن ها

نظر خود را بنویسید

avatar