کاربرد منگنز در کشاورزی

 
منگنز فلزی است که در رده هفتم جدول تناوبی قرار گرفته و عدد اتمی آن ۲۵ است.
حدود ۹۰ درصد از سنگ معدن منگنز استخراج شده از معادن برای مصارف متالوژیکی (تولید فرومنگنز-چدن-فولاد) کاربرد دارد و تنها در حدود ۱۰ درصد آن برای مصارف غیر متالوژیکی (دی‌اکسید طبیعی یا مصنوعی باتری‌ها -افزودنی های کودهای گیاهی در کشاورزی – ساخت کود های شیمیایی و … ) استفاده میشود.
دراغلب خاک ها منگنز به حد کافی وجود دارد اما در خاکهایی که میزان آهک آن بالا باشد گیاه نمی تواند منگنز را جذب نماید و در برگها و ساقه های خود ذخیره کند.
منگنز باعث سرعت در جوانه زنی گیاهان شده  و مهمترین عنصر ریز مغذی در گیاهان بشمار میرود.
کمبود منگنز درخاک باعث تاثیرات منفی برعملیات فتوسنتز شده و میزان و کیفیت محصولات کشاورزی را نیز تحت تاثیر قرار میدهد.
کمبود منگنز درگیاه بلافاصله در بافت های جوان آن دیده شده و با زردی رگبرگهای گیاه همراه است و باعث توقف رشد گیاه میشود.
گیاهان نسبت به کمبود منگنز حساسیت های متفاوتی دارند و کمبود منگنز در گیاهان مختلف به شکل های متفاوتی مشاهده میشود به عنوان مثال کمبود منگنز در مرکبات بصورت رنگ سبز روشن در برگهای جوان و رنگ سبز تیره در رگبرگ ها مشاهده میشود.

در این میان سولفات منگنز به عنوان یک کود شیمیایی برای تامین منگنز مورد نیاز گیاه نقش مهمی داشته که هم بصورت خاکی و هم به صورت محلول پاشی به کار می‌رود.
سولفات منگنز در ریز مغذی کشاورزی،زمین های کشاورزی و تولید انواع کود کشاورزی کاربرد داشته و به مصرف میرسد.
ازرایج ترین کود منگنز میتوان به کود با ۱۶ تا ۲۶ درصد منگنز اشاره کرد که این نوع کود بیشتر در خاک های آهکی کاربرد دارد.
همانطور که قبلا هم اشاره شد سولفات منگنز در تولید کود گیاهان نقش مهمی داشته و باعث افزایش و بهبود عملیات فتوسنتز در گیاهان میشود.

بعلاوه این کود در تشکیل کلروپلاست و سیستم های آنزیمی گیاه نقش مهمی داشته و کمبود آن بر میزان تولید و کیفیت محصولات کشاورزی تاثیر زیادی خواهد گذاشت.
کودهای حاوی منگنز  باعث بهبود شرایط تغذیه ای گیاهان شده و بسیاری از نارسایی‌های تغذیه ای را برطرف می‌سازد.
لازم به ذکر است که منگنز به مقدار کمی برای گیاه نیاز است و مصرف بیش از حد آن سمی است.
دراین مقاله دررابطه با کاربرد منگنز در کشاورزی و سولفات منگنز مطالبی را بیان کردیم.برای کسب اطلاعات بیشتر دراین رابطه با شرکت پارسیان دریک در ارتباط باشید.
شرکت پارسیان دریک ایرانیان با رسالت رشد و توسعه همگانی ، فعالیت خود را در زمینه تولید و تامین انواع مواد معدنی و مواد جانبی آغاز نموده است که شما میتوانید برای اطلاع ازمواد معدنی فروسیلیکو منگنز اینجا کلیک کنید.






نظر خود را بنویسید

avatar