آشنایی با سازهای کوبه ای

آشنایی با سازهای کوبه ای

سازهای کوبه ای به آن دسته از سازها گفته میشود که در اثر ضربه دست یا چوب،تکان دادن و یا کشیدن ،تولید صدا میکنند.

این سازها جزء قدیمی ترین سازها هستند که تاریخچه آنها به هزاران سال پیش بازمیگردد.سازهای کوبه ای انواع مختلفی دارند که درادامه به چند مورد از آنها اشاره خواهیم کرد.

انواع سازهای کوبه ای

تمبک،دف،دهل،دمام،طبل،درام،تمپو،تومبا،ناغارا،تیمپانی،مثلث،زیلوفون، ویبرافون و ضرب زورخانه ای نمونه هایی از سازهای کوبه ای هستند که هر کدام ،شکل ها و اندازه های مختلفی دارند و نحوه کار با آنها نیز متفاوت است.

تمبک

تمبک

تمبک یکی از سازهای کوبه ای پوستی است که برای نواختن آن از انگشتان دو دست استفاده میشود.

تمبک از قسمت های مختلف (پوست،دهانه بزرگ،دهانه کوچک،تنه،پا،گلویی) تشکیل شده است که تنه آن معمولا از جنس چوب است.

این ساز در چند دهه اخیر پیشرفت چشمگیری کرده و در اندازه های مختلفی ساخته میشود.

یادگیری این ساز مانند سازهای دیگر به زمان و تمرین نیاز دارد.کتابهای زیادی در زمینه آموزش تمبک نگارش شده اند که با استفاده از آنها میتوان با متدهای متنوع و متفاوت یادگیری تمبک آشنا شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر دراین زمینه با فروشگاه موسیقی اصفهان ارتباط برقرار کنید.

طبل

طبل

طبل از دیگر سازهای کوبه ای است که جز قدیمی ترین سازهای دنیا شناخته شده و شکل ظاهری آن از سالها پیش تاکنون بدون تغییر مانده است.

طبل از قسمت های مختلف (بدنه اصلی، پوست،زهواره و اتصالات) تشکیل شده است.بدنه اصلی طبل معمولا بصورت استوانه ای توخالی بوده که پوسته طبل بر روی دهانه بدنه طبل کشیده شده است.جنس پوسته این ساز کوبه ای معمولا از پوست حیواناتی نظیر بز و گوسفند است،اما در بعضی از موارد از مواد مصنوعی برای تولید پوسته طبل استفاده میشود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر دراین زمینه و اطلاع از شرایط فروش لوازم موسیقی اصفهانکلیک کنید.

دف

دف یکی از سازهای کوبه ای درموسیقی ایرانی است که از اجزای زیر تشکیل شده است.

  • کلاف اصلی
  • پوست
  • حلقه‌ها
  • گل‌میخ‌ها

دف

ساز دف،براساس جنس پوسته آن به دودسته دف های پوستی و دف های طلقی تقسیم بندی میشود.جنس پوست دف های پوستی از پوست طبیعی حیوانات و جنس پوسته دف های طلقی از مواد مصنوعی است.دف های پوستی قیمت بالاتری دارند و صدای آنها بهتر از دف های طلقی است.

ساز دف از سازهایی است که در کشور ما مورد توجه زیادی قرار گرفته است و اصول و قوائد یادگیری آن تقریبا در همه نقاط کشور ما  آموزش داده میشود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه و اطلاع از شرایط فروش ساز و لوازم صوتی الکترونیکی  با فروشگاه اینترنتی موزیکال شاپ ارتباط برقرار کنید.

نظر خود را بنویسید

avatar