موارد مصرف سولفات آلومینیوم

موارد مصرف سولفات آلومینیوم

سولفات آلومینیوم یک ماده شیمیایی است که در صنایع مختلف جهت کاربردهای متفاوت مورد استفاده قرار میگیرد.نام دیگر سولفات آلومینیوم زاج سفید یا آلوم میباشد و فرمول مولکولی آن را بصورت AL2(SO4)3 مینویسند.

در این مقاله قصد داریم در رابطه با موارد کاربرد آلومینیوم سولفات در زندگی روزمره و صنایع مختلف مطالبی را بیان کنیم.اگر مایل به کسب اطلاعات در این زمینه هستید ما را تا پایان این مقاله همراهی کنید.

جهت دریافت اطلاعات در مورد پلی آلومینیوم کلراید اینجا کلیک کنید.

کاربرد آلومینیوم سولفات در صنعت تصفیه آب و فاضلاب

آلومینیوم سولفات در صنعت تصفیه آب و فاضلاب

بیشترین کاربرد سولفات آلومینیوم مربوط به فرآیند تصفیه آب در حوضچه تصفیه میباشد.اضافه کردن آلومینیوم سولفات به آب موجب منعقد شدن و لخته سازی ذرات و ناخالصی ها در آب میشود.در واقع با استفاده از سولفات آلومینیوم ناخالصی ها در آب به هم چسبیده و به ذرات بزرگتری تبدیل شده و در کف حوضچه تصفیه،ته نشین میشوند و در انتها طی فرآیند فیلتراسیون،این ذرات از آب جدا میشوند.

البته توجه داشته باشید که سولفات آلومینیوم طبق استانداردها به مقدار مشخص به آب اضافه شود،چرا که اگر سولفات آلومینیوم به مقدار کم به آب اضافه شود،ممکن است هنوز مقدار زیادی از ذرات مضر در آب باقی بمانند که این مورد برای سلامتی انسان مضر است.بعلاوه اضافه کردن این ماده شیمیایی بیش از حد معمول هم ممکن است موجب آلودگی آب گردد.

کاربرد سولفات آلومینیوم در کشاورزی

کاربرد سولفات آلومینیوم در کشاورزی

ترکیب شیمیایی سولفات آلومینیوم کاربرد زیادی در کشاورزی دارد.

هر گیاه محدوده PH خاص خود را تحمل میکند.اگر PH خاک کمتر یا بیشتر از محدوده PH گیاه موردنظر باشد،رشد و نمو آن گیاه دچار مشکل میشود. از سولفات آلومینیوم برای کاهش PH خاک زمین های کشاورزی استفاده میشود.برای این منظور سولفات آلومینیوم  به مقدار مشخص به خاک باغات و یا زمین های کشاورزی اضافه میشود. در بعضی از موارد هم میتوان مقدار مشخصی از آلومینیوم سولفات را با مقدار مشخصی از کودهای کشاورزی ترکیب کرد و مورد استفاده قرار داد.

کاربرد سولفات آلومینیوم

از دیگر موارد کاربرد سولفات آلومینیوم میتوان به موارد زیر اشاره نمود.

  • سولفات آلومینیوم در تولید و بازیافت کاغذ کاربرد زیادی دارد.
  • سولفات آلومینیوم به عنوان یک ماده تثبیت کننده رنگ در صنعت رنگرزی پارچه مورد استفاده قرار میگیرد.
  • آلومینیوم سولفات در صنعت بهداشتی و آرایشی برای تولید مواد ضد تعریق به کاربرده میشود.بعلاوه برای ساخت مواد پاک کننده مانند صابون نیز از این ماده شیمیایی استفاده میشود.
  • از سولفات آلومینیوم در صنعت ساخت و ساز به عنوان یک ماده بهبود دهنده بتون استفاده میشود.
  • سولفات آلومینیوم در صنعت داروسازی نیز کاربرد زیادی دارد.

دوستان عزیز جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه سایر مقالات این سایت را دنبال کنید.

نظر خود را بنویسید

avatar