نکات ایمنی در جوشکاری

نکات ایمنی در جوشکاری

جوشکاری فرآبندی است که با استفاده از آن میتوان دو قطعه فلزی مجزا را به هم پیوند داد.جوشکاری یک فعالیت خطرناک در محیط کار است که هر ساله تعداد بسیار زیادی کارگر را در معرض خطرات بهداشت و ایمنی قرار می دهد.اقدامات ایمنی جوشکاری برای محافظت از کارکنان در برابر خطرات جوشکاری طراحی شده است.ایمنی در جوشکاری را می توان با انجام آموزش مناسب ، بازرسی از تجهیزات جوشکاری و اطمینان از آگاهی کارگران از اقدامات احتیاطی ایمنی ، قبل از انجام فعالیت های جوشکاری ، بهبود بخشید.

ایمنی در جوشکاری

رایج ترین خطرات ایمنی جوشکاری و نکاتی در مورد نحوه اجتناب یا کنترل آنها

  • قرار گرفتن در معرض بخارات و گازها

قرار گرفتن در معرض بیش از حد ، بخارات و گازها طی فرآیند جوشکاری ، می تواند باعث مشکلات جدی بهداشتی مانند بیماری های تنفسی ، سرطان و اختلال در گفتار و حرکت شود.قرار گرفتن در معرض گازها با رعایت موارد احتیاطی ایمنی قابل کنترل است.به عنوان مثال می توانید با تهویه مناسب ، بخارات و گازهای حاصل از فرآیند جوشکاری را از منطقه دور کنید.اگر منطقه ای به طور طبیعی تهویه نشده است ، از پنکه یا تهویه مصنوعی دیگر استفاده کنید.

  • خطرات فیزیکی

خطرات جسمی که می تواند باعث سوختگی ، آسیب دیدگی چشم ، بریدگی و خرد شدن انگشتان پا و انگشتان شود ، هنگام جوشکاری همیشه وجود دارد.با داشتن تجهیزات محافظ شخصی (PPE) مناسب ، می توانید از کارگران خود در برابر خطرات فیزیکی محافظت کنید.

از PPE مناسب مانند کلاه ایمنی و عینک جوش استفاده کنید تا از چشم و سر کارگران در برابر جرقه ، نور شدید و سوختگی شیمیایی محافظت کند.

برای محافظت از کارگران در برابر گرما ، آتش سوزی ، برق گرفتگی و سوختگی می توان از لباس های مقاوم در برابر آتش و الکتریسیته ، محافظ دستی ، دستکش جوشکاری ، پیش بند و چکمه استفاده کرد.شلوار و لباس آستین کوتاه نپوشید و پوست خود را کامل بپوشانید.

برای جلوگیری از زمین خوردن یا حوادث دیگر ، محیط کار خود را از شلوغی دور نگه دارید.در مناطق مرطوب یا مناطق خیلی تنگ کار نکنید.اطمینان حاصل کنید که همه کارگران قوانین ایمنی را می دانند و از آنها پیروی می کنند.

 ایمنی و بهداشت در جوشکاری

  • شوک الکتریکی

برق گرفتگی فوری ترین و جدی ترین خطر برای جوشکار است.تخلیه ناگهانی برق در بدن انسان می تواند باعث آسیب جدی و حتی مرگ شود.با رعایت این موارد احتیاطی اساسی می توان خطر برق گرفتگی ناشی از جوشکاری را کاهش داد:

قبل از شروع به کار ، تجهیزات جوشکاری و نگهدارنده الکترود را بررسی کنید.

هنگام انجام تعمیرات ، فقط تعمیرکاران واجد شرایط باید تجهیزات جوشکاری را سرویس یا تعمیر کنند.

قسمتهای فلزی نگهدارنده الکترود را با پوست یا لباس خیس لمس نکنید.

  • آتش سوزی و انفجار

مواد قابل اشتعال در اطراف محل کار ، علت اصلی آتش سوزی است.با تمیز کاری منطقه ، قبل از اقدام به جوشکاری با دستگاه جوش القایی ، می توان از این امر جلوگیری کرد.همچنین دانستن محل هشدار دهنده های آتش ، خروجی های اضطراری و کپسول های آتش نشانی در صورت آتش سوزی بسیار مهم است.

هنگام جوشکاری با دستگاه جوش القایی با فرکانس بالا ، یک کپسول آتش نشانی کلاس ABC در نزدیکی نگه دارید.بعلاوه مطمئن شوید که به شیلنگ های آتش نشانی ، سطل های شن و یا وسایل دیگری که آتش را خاموش می کنند ، دسترسی داشته باشید.

اگر در فاصله ۳۵ فوت مواد قابل اشتعال جوشکاری کردید ، یک قطعه ورق فلزی یا پتو مقاوم در برابر آتش را روی مواد قابل اشتعال قرار دهید و یک ناظر آتش در نزدیکی آن داشته باشید تا جرقه ها را پیگیری کند.
پس از اتمام جوشکاری حداقل ۳۰ دقیقه در محل کار بمانید تا اطمینان حاصل کنید که آتش سوزی وجود ندارد.

و نکته آهر اینکه از تجهیزات خود بیش از حد استفاده نکنید ، زیرا این امر باعث گرم شدن بیش از حد تجهیزات می شود.برای خنک شدن وسایل زمان بگذارید.هرگونه تجهیزات آسیب دیده را فوراً تعویض کنید و اطمینان حاصل کنید که کابل های برق فرسوده نیستند.

نظر خود را بنویسید

avatar