آجر سفالی چیست

آجر سفالی چیست

مشخصات آجر سفالی

آجرهای سفالی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی هستند، این نوع آجرهای دست ساز را می توان برای انواع مصارف خانگی و تجاری و سنگفرش ها استفاده کرد. آجر سفال به دلیل خواص باورنکردنی خود می توانند برای طیف وسیعی از مصارف مورد استفاده قرار گیرند. برخی از رایج ترین موارد استفاده از آجرهای سفالی شامل دیوارها، سقف ها، تراس ها، فضاهای باغ و نما است. پیشرفت های اخیر در تولید آجر باعث شده است که آجرها با حفره های بیشتر استفاده شوند، حفره ها عملکرد خوبی در مقاومت پیوند خمشی و مقاومت در برابر آب دارند. با توجه به اینکه بسیاری از تولیدکنندگان آجر می خواهند میزان منابع مورد استفاده در این فرآیند را کاهش دهند، آنها روشی بسیار اقتصادی و کاربردی برای تولید آجر سفالی طراحی کرده اند. در این مقاله به بعضی از مشخصات آجر سفالی و مزایا آن اشاره می کنیم.

نحوه تولید آجر سفالی

در کارخانه آجر سفال ابتدا خاک رس را داخل قالب گل نرم می ریزند، سپس خاک رس شکل گرفته را با سوزاندن در کوره و یا خشک کردن در آفتاب، خشک می کنند. حرارت باعث ایجاد یک فرآیند پخت می شود که باعث ذوب شدن ذرات خاک و در نتیجه ایجاد پیوندهای سرامیکی بسیار قوی در بدنه های سفال سوخته شده، می شود. این فرآیند باعث پایداری آجرها می شود، در نتیجه آجرها می توانند در برابر هوازدگی شدید، مقاومت کنند.

خواص آجر سفال

یک آجر خوب باید سخت، دارای سطحی یکنواخت از نظر رنگ و بافت، دارای شکل و ابعاد تیز باشد همچنین نباید هنگام برخورد آجر با یکدیگر یا افتادن از ارتفاع حدود یک متر به راحتی شکسته شود. هنگام استفاده از آنها برای ساخت ساز باید به مشخصات آجر سفالی از جمله مقاومت فشاری، چگالی، پایداری حرارتی، عایق صدا، مقاومت در برابر آتش، دوام توجه کرد. در ادامه به چند مورد از خواص آنها اشاره می کنیم.

مشخصات آجر سفالی

۱-مقاومت فشاری : مقاومت فشاری یک ویژگی مکانیکی است که در مشخصات خاک رس موجود است. مقاومت فشاری بالا خواص دیگر مانند خم شدن، مقاومت در برابر سایش و غیره را افزایش می دهد، این ویژگی تنها خاصیت آجر است که می توانیم آن را با دقت تعیین کرد. این مقاومت بستگی به مواد اولیه مورد استفاده، فرآیند تولید و شکل و اندازه آجرها دارد. استحکام مقاومت فشاری تحت تاثیر ترکیبات خاک رس است.

۲-چگالی : چگالی به نسبت بین وزن آجر خشک و حجم آجر گفته می شود. هر چقدر مقدار چگالی بیشتر باشد، آجر متراکم تر می شود در نتیجه خواص مکانیکی و دوام آن بیشتر می شود.

۳-پایداری حرارتی : آجرها عایق بهتری نسبت به سایر مصالح ساختمانی مانند بتن هستند، سوراخ های موجود در آجرهای سفالی خاصیت عایق حرارتی را بیشتر می کند.

مزایای آجر سفالی

بلوک های آجری سفالی می توانند دارای ارزشمندی برای یک پروژه داخلی، تجاری یا اجتماعی باشند.

۱-دوام : آجرهای سفالی جز مصالح ساختمانی با دوام و دائمی هستند. این آجرها دچار خوردگی، سوختگی، زنگ زدگی یا پوسیدگی نمی شوند و همچنین برای تکمیل رنگ نیاز به رنگی با ترکیبات آلی فرار ندارند. دوام آجرهای سفالی یکی از دلایل اصلی استفاده از آنها در صنعت ساختمان سازی است.

۲-تعمیر و نگهداری کم : ساختمان های آجری معمولا با استفاده از صفحات روکش آجری پیش ساخته یا روش سنتی نصب می شوند. تعمیر و نگهداری این گونه آجرها کم است، همچنین آنها مقرون به صرفه هستند.

۳-بهره وری انرژی : با توجه به ویژگی عایق بودن آجرهای سفالی، آنها باعث بهبود در بهره وری انرژی ساختمان ها می شوند. آجرها عایق حرارتی و عایق صوتی بیشتری نسبت به سایر مصالح ساختمانی هستند.

۴-زیبایی : آجرها در رنگ ها و ضخامت های مختلف و همچنین در شکل های متفاوت در بازار موجود می باشند. محصولات آجرهای سفالی می توانند در رنگ های مختلف از قرمز عمیق تا مشکی براق موجود است. تشکیل رنگ آجرها از طریق یک واکنش فیزیکی و شیمیایی پیچیده شکل می گیرد. برخلاف رنگ بدنه رنگ آمیزی شده آجرها، رنگ آنها دائمی است و در طول هوازدگی محو نمی شود. ترکیبات مختلف خاک رس، دمای پخت یا فضای کوره می تواند منجر به ایجاد رنگ های مختلف شود. رنگ های طبیعی آجر به همراه انعطاف پذیری بالای آنها، باعث کاربرد زیاد آنها در ساختمان سازی شده است.

۵-پایداری : آجر یک ماده عاری از آلودگی است، قابل استفاده مجدد و به طور طبیعی در برابر آتش، آفات و آب و هوا مقاوم هستند.

۶-انعطاف پذیری : آجرهای سفالی یک ماده انعطاف پذیر است که در صنعت ساختمان سازی از آنها استفاده می شود.

نظر خود را بنویسید

avatar