کرم ابریشمی که هیچوقت تبدیل به پروانه نخواهد شد!

کرم ابریشمی که هیچوقت تبدیل به پروانه نخواهد شد!

پیشرفت دنیای تکنولوژی و ایده هایی که در این زمینه پدیدار می شوند، تا حد نسبتا زیادی به الهام گرفتن از طبیعت وابسته است. مثل حرکت پرندگان که باعث به وجود آمدن ایده ساخت هواپیما شد. حرکت کرم ها هم سال های بسیاری است که فکر دانشمندان در زمینه روباتیک را به خود مشغول کرده. کرم ها با بدن بسیار نرم و انعطاف پذیری که دارند، قادرند تا به اشکال مختلفی بخزند. این ویژگی آنقدر برای دانشمندان جالب بوده که در علم روباتیک شاخه ای جدید به نام Soft Robotics پدید آوردند تا بتوانند به طور دقیق تر این حرکات را شبیه سازی کنند.

در سال های اخیر، اندازه این روبات های کرم مانند به ده ها سانتیمتر می رسیده که اصلا مناسب شبیه سازی این حرکات نبود. دلیل این سایز هم قطعات استفاده شده در این روبات ها بود. اما یک تیم متشکل از مهندسین روباتیک از دانشکاه ورشو، روبات کرم مانندی ساخته اند که فقط چند میلیمتر اندازه دارد. این کرم روباتیک می تواند روی سطوح صاف به راحتی حرکت کند، از مقاطع بسیار باریک عبور کند، و وزنی معادل با ۱۰ برابر وزن خود را تحمل کند.

این تیم از مهندسین با استفاده از یک ماده به اصطلاح هوشمند جدید به نام Liquid Crystaline Elastomers موفق به ساخت این کرم شدند. لازم است بدانید که این نوع از ماده توسط تابش نور تغییر فرم می دهد. با استفاده از پرینت ۳ بعدی، می توان این ماده را به هر شکل دلخواه درآورد. تیم سازنده این روبات می گوید که این ساخته آنها تازه یک شروع است و ما در آینده می توانیم روبات هایی بسازیم که شنا یا حتی پرواز هم می کنند.


 

نظر خود را بنویسید

avatar