وکیل ارشد اپل هم به رای ۱۴٫۵ میلیارد دلاری اتحادیه اروپا اعتراض کرد!

وکیل ارشد اپل هم به رای ۱۴٫۵ میلیارد دلاری اتحادیه اروپا اعتراض کرد!

“یک رای توخالی و بازی سیاسی!” این جمله ای است که مدیرعامل و وکیل ارشد شرکت اپل درباره رای صادره اتحادیه اروپا گفتند. اتحادیه اروپا هفته گذشه رایی صادر کرد که طی آن شرکت اپل باید ۱۴٫۵ میلیارد دلار به عنوان مالیات پرداخت کند. این رای به این خاطر صادر شده که اپل در کشور ایرلند، تنها ۰٫۰۰۵ درصد مالیات در کشور ایرلند پرداخت کرده. اما اپل این ادعا را تکذیب کرده!

ما مالیاتی با نرخ ۱۲٫۵ درصد را در کشور ایرلند پرداخت کردیم و اصلا متوجه نمی شویم که اطلاعات کمیسیون از کجا آمده اند؟ ما مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار به عنوان مالیات به کشور ایرلند پرداخت کردیم. ما همچنین میلیاردها دلار دیگر هم به عنوان مالیات به آمریکا پرداخت کرده ایم! بنابراین اصلا نمی دانیم کمیسیون نرخ ۰٫۰۰۵ درصد را از کجا آورده!؟

این صحبت ها یک روز پس از صحبت های تیم کوک منتشر شد. تیم کوک هم طی نامه ای به این کمیسیون گفت:

شرکت اپل در هر کشوری در دنیا که فعالیت می کند، از قانون پیروی کرده و تمام مالیات هایش را پرداخت می کند.

اما کمیسیون اعتقاد دارد که شرکت اپل با کشور ایرلند توافق کرده بوده که طی چند سال، مالیاتی نزدیک به صفر به این کشور پرداخت کند. مدیر مالی ارشد اپل هم به چنین رقمی (۰٫۰۰۵ درصد) اعتراض کرده و آن را عددی کاملا ‘من درآوردی’ خواند. اپل رقمی بالغ بر ۲۳۱٫۵ میلیارد دلار را به عنوان درآمدش اعلام کرده که از این مقدار، ۲۱۵ میلیارد دلار آن در کشورهایی خارج از ایالات متحده آمریکا قرار دارند. اپل هم مانند بسیاری از شرکت های آمریکایی دیگر، درآمدهای خود را خارج از آمریکا نگاه می دارند تا به نوعی، نرخ مالیات بر سود ۳۵ درصدی در آمریکا را دور بزنند. شرکت های چند ملیتی آمریکایی مبلغی بالغ بر ۲ تریلیون دلار را در خارج از آمریکا نگاه می دارند. تیم کوک هفته گذشته اعلام کرد که اپل در سال آینده، میلیاردها دلار را به خاک ایالات متحده آمریکا باز خواهد گرداند.


نظر خود را بنویسید

avatar