سرگذشت بزرگان: استیو وزنیاک ، موسس شرکت اپل

سرگذشت بزرگان: استیو وزنیاک ، موسس شرکت اپل

استيو (استفان) گری وزنیاک در ۱۱ آگوست ۱۹۵۰ متولد شد. او همان مهندس کامپیوتر آمریکایی و برنامه نویسی است که چندین سال پیش با استیو جابز و رونالد وین ، اپل را پایه گذاشت. اختراعات و ماشین هایی که او ساخت، کمک شایانی به شکل گیری انقلاب کامپیوتر های شخصی در دهه ۷۰ میلادی کرد. وزنیاک کسی است که کامپیوتر های Apple I و Apple II را در میانه دهه ۷۰ ساخت.

گیک ها و تکنولوژی دوستان به استیو وزنیاک لقب های زیادی داده اند. معمولا او را با نام Woz (واز) یاد می کنند و «جادوگر شگفت انگیزِ Woz» از دیگر لقب های اوست. بعضی هم او را به دلیل مشارکت در شکل گیری اپل، iWoz می خوانند. استیو وزنیاک در سال ۲۰۰۱ کمپانی ساخت دستگاه های موقعیت یابی GPS ؛ به نام Wheels of Zeus را تاسیس کرد و همین باعث شد که او را WoZ هم بخوانند! بعضی اوقات هم وزنیاک را «استیو دیگر» صدا می زنند. خلاصه این که در حوزه اسامی، ید طولایی دارد!

در سال ۱۹۷۱، واز ۲۱ ساله با استیو جابز که یکی از جوانان علاقمند به کامپیوتر بود؛ آشنا شد. در سال ۱۹۷۴، واز و جابز با همکاری هم یک کامپیوتر ساده و نسبتا ارزان تولید کردند که می توانست به مانیتور متصل شود و با آن ارتباط برقرار کند. جابز همکارش را به وارد شدن در تجارت و فروش کامپیوتر تشویق کرد. در ۱۹۷۶، آن دو اپل کامپیوتر را تاسیس کرده و شروع به فروش کامپیوتر هایی با طراحی های اولیه خودشان کردند (کامپیوتر Apple I) – در سال ۱۹۷۷ اپل کامپیوتر Apple II را معرفی کرد که تبدیل به یک کامپیوتر موفق خانگی شد. هر چند این کامپیوتر در ادارات کوچک هم به کار گرفته می شد. در ۱۹۸۷ وزنیاک اپل را ترک کرد و به دانشگاه کالیفرنیا برگشت. دانشگاهی که در ۱۹۷۱ تصمیم به ترک آن گرفته بود. البته او بعد از ترک اپل هم روابطش را با استیو جابز حفظ نمود.

جالب است بدانید که استیو جابز پیش از تاسیس اپل مدتی در شرکت آتاری کار می کرد. در آنجا جابز کار تولید مدارهای الکترونیکی را انجام میداد. بر طبق گفته های موسس آتاری، او از استیو جابز خواسته بود که تعداد چیپ های الکترونیکی به کار رفته در دستگاه را کاهش بدهد و به او وعده داده بود به ازای هر چیپ که از مدار کم بشود ۱۰۰ دلار جایزه خواهد گرفت. استیو جابز در این کار مهارت زیادی نداشت به همین دلیل به استیو وزنیاک مراجعه کرد و از اون خواست که این کار را انجام بدهد و در نهایت جایزه را با هم نصف کنند.

استیو وزنیاک که در این کار مهارت فوق العاده ای داشت توانست ۵۰ چیپ را کم کند! طوری که دستگاه های اسمبل آن زمان نمی توانستند مدار پیچیده جدید را تولید کنند. جالب اینجا است که جایزه ۵۰۰۰ دلار بود اما استیو جابز به استیو وزنیاک گفته بود که ۷۰۰ دلار جایزه دریافت کرده و سهم او ۳۵۰ دلار می شود! البته وزنیاک سال ها بعد در مصاحبه ها گفته بود که این مساله مهمی نبوده و چیزی نیست که او را ناراحت کرده باشد و دوستی بین آن دو عمیق است. او هیچ وقت مبلغ دقیق اعداد را تایید نکرد.

همکاری وزنیاک با اپل باعث ثروتمند شدن او شد. وزنیاک ثروت و وقتش را برای علاقه مندی هایش صرف کرد. از جمله اسپانسر شدن در رویداد های موسیقی و درس دادن علم کامپیوتر. شاید اگر او با اپل می ماند، مدیر عامل بعدی این شرکت می شد و امروز حکایت کاملا متفاوتی از زندگی اش تعریف می کردیم. اگرچه وزنیاک بعد از ترک اپل هم موفقیت هایی به دست آورد. از جمله مدال ملی تکنولوژی در ۱۹۸۵ و دکترای مهندسی در ۱۹۸۹ و چندین مدرک افتخاری دیگر. اما جالب است که سه موسس اپل هر کدام چه دیدگاه ها و سرنوشت متفاوتی داشتند.


 

نظر خود را بنویسید

avatar