چرا باتری های لیتیوم-یونی آتش می گیرند؟ بلایی که سر نوت ۷ آمد!

چرا باتری های لیتیوم-یونی آتش می گیرند؟ بلایی که سر نوت ۷ آمد!

دیگر همه دنیا می دانند چه بلایی بر سر گوشی های نوت ۷ سامسونگ آمد! داغ شدن بیش از حدی که موجب به آتش گرفتن گوشی می شد. این مشکلات به جایی کشیده شد که سامسونگ تعداد بسیاری از نوت۷ها را جمع آوری و تعمیر کرد و دوبارره آن ها را به بازار عرضه کرد. اما این پایان مشکلات نبود و نوت ۷های تعمیر شده هم آتش گرفتند. تا جایی که که سامسونگ به طور رسمی تولید این گوشی را متوقف کرد.

اما دلیل اصلی آتش گرفتن باتری نوت۷ چه بود؟ برای این که بهتر درک کنید، ابتدا به شما می گوییم که باتری های لیتیوم یون چگونه کار می کنند؟ همان طور که می دانید باتری ها دو قطب دارند. یک قطب مثبت(آند) و یک قطب منفی(کاتد). بین این دو قطب هم مایعی وجود دارد به نام الکترولیت. زمانی که باتری شارژ می شود لیتیوم یون ها به سمت آند رفته، و زمانی که باتری در حال دشارژ است، لیتیوم یون ها به سمت کاتد می روند. به همین سادگی..

مشکل زمانی به وجود می آید که این لیتیوم یون ها با سرعت بالا حرکت کنند. سرعت شارژ شدن باتری های لیتیوم یون، به علت کندی حرکت آن ها معمولا کم است. اگر آنها سرعت حرکت بالایی داشته باشند، حول آند جمع شده و گرما تولید می کنند. هرچه زمان بگذرد و لیتیوم یون ها حرکتشان بیشتر شود، گرما به قدری زیاد می شود که موجب آتش گرفتن قطعات الکترونیکی خواهد شد. تمام کمپانی ها محصولات خود را تست می کنند تا به چنین مشکلاتی برنخورند. اما شاید شرکت سامسونگ تست های کافی را انجام نداد. این شرکت هنوز هم دلیل اصلی آتش گرفتن نوت ۷ را اعلام نکرده اما به نظر می آید دلیلش همانی است که در بالا اشاره کردیم.

کمپانی ها در حال تلاش هستند تا از اقدامات پیشگیرانه استفاده کنند تا دیگر به چنین مشکلاتی برنخورند. خاموش شدن گوشی در حرارت بالا، استفاده از قطعات الکترونیکی غیر آتش زا و … از این موارد هستند. گاهی پیش آمدن چنین حوادثی باعث پیشرفت در تکنولوژی خواهد شد.


 

نظر خود را بنویسید

avatar