این بینی مصنوعی می تواند مکان مواد منفجره را پیدا کند !

این بینی مصنوعی می تواند مکان مواد منفجره را پیدا کند !

محققین در آمریکا موفق شدند تا با شبیه سازی و ساخت یک بینی سگ توسط پرینترهای سه-بعدی و اضافه کردن آن بر روی یک دستگاه بمب-یاب، قدرت تشخیص دستگاه را بالا ببرند. سگ یک حیوان فوق العاده با حس بویایی بسیار قوی است. از این حیوان برای امور امدادی و امنیتی اعم از یافتن مصدومین مدفون شده در بهمن و یا یافت مواد مخدر یا منفجره استفاده می شود. اما با پیشرفت علم روباتیک، دستگاه هایی ساخته شد تا بتوانند مانند سگ عمل کرده و با حسگرهایی که داشتند، مواد منفجره را پیدا کنند.

اما نحوه کار بینی سگ با نحوه کار روبات ها بسیار تفاوت دارد و آزمایشات انجام شده اثبات کرد که بویایی سگ واقعا کارآمد و بهینه است. محققین دریافتند که سگ هنگامی که می خواهد از حس بویایی خود برای یافت چیزی استفاده کند، ابتدا عمل بازدم را انجام می دهد، سپس به طور ناگهانی بو کشیده و بینی خود را پر از هوا می کند. همان طور که حتما یک سگ در حال بو کشیدن را تا به حال دیده اید، می دانید که سگ به طور مداوم و پشت سر هم این کار را انجام می دهد. محققین دریافتنند که سگ در واقع هر دفعه که این کار را انجام می دهد، یک نمونه از هوا را تست می کند تا به جسم مورد نظر برسد.

بویایی سگ

محققین هم با الهام از این فرایند، یک بینی مصنوعی سگ را با پرینترهای سه-بعدی ساختند و آن را روی دستگاه بمب-یاب قرار دادند. طی آزمایشاتی که انجام شد، کارایی دستگاه بین ۴ تا ۱۸ برابر بهبود یافت که واقعا فوق العاده است. سرگروه محققین گفت: بویایی فوق العاده سگ به ما کمک کرد تا بتوانیم دستگاه بمب-یاب را بهبود بخشیم. قطعا جنبه های دیگری هم وجود دارند که ما از آن ها بی خبر هستیم. طبیعت مانند یک پازل است و حل هر تکه از آن به ما کمک بسیار زیادی خواهد کرد.


 

نظر خود را بنویسید

avatar