پرلیت چیست؟؟؟

پرلیت چیست؟؟؟

پرلیت نوعی سنگ آتشفشانی است که تا حدودی اسیدی می باشد و دارای ۵ الی ۲ درصد آب می باشد. جنس پرلیت مانند شیشه است در اصل باید گفت پرلیت از کلمه ی پرل که در زبان فرانسوی یعنی مروارید گرفته شده است.

بعضی از محققان میگویند پرلیت از هیدراسیون اسبیدین تشکیل شده و آب موجود در پرلیت به صورت مولکولی است .

پرلیت از نوع سیلیکات آلومینیوم ، سدیم ، پتاسیم است . پرلیت ها ناپایدارند  و در گذر زمان خاصیت اصلی خود را از دست میدهند.

استخراج پرلیت :

بخش عمده فروش پرلیت در معادن اطراف شهر میانه در استان آذربایجان شرقی می باشد. برای اینکه پرلیت ها مورد استفاده قرار گیرند باید ابتدا در طی مراحل مختلف منبسط شوند.

مراحل منبسط سازی پرلیت به این صورت است که ، سنگ پرلیت پس از استخراج و خرد شدن دانه بندی و خشک میشوند . در این مرحله پرلیت خام به دست می آید. سپس در کارخانه انبساط پرلیت ، ابتدا پرلیت به بخش پیش گرم میرود  بعد وارد کوره با دمای ۷۰۰ تا ۱۱۰۰ درجه سانتیگراد میشود.داخل کوره پرلیت ها منبسط میشوند و توسط جریان هوا به بالای کوره میروند و مواد زاید به پایین کوره باز میگردند.

پرلیت

کاربرد پرلیت خام:

پرلیت ها بیشترین مصارف را در میان مواد معدنی دارند . پرلیت ها بیش از ۱۵۰۰ نوع کاربرد دارند که از جمله کاربرد پرلیت خام میتوان به کاربرد در صنایعی مانند سرامیک ، سانیره ، متالوژی و مواد منفجره و همپنین ساخت فیبر شیشه ای نام برد.

کاربرد پرلیت منبسط شده :

آمار نشان میدهد پرلیت منبسط شده به صورت کلی در سه رده ساختمانی ، کشاورزی و صنعتی کاربرد دارد. به طور کلی پرلیت بیش از ۱۵۰ کاربرد اصلی دارد و بیش از ۱۵۰۰ کاربرد کلی دارد. به همین دلیل پرلیت را به عنوان پرمصرف ترین مواد معدنی میشناسند.

به طور کلی میتوان مصرف پرلیت را در صنایع مختلف با درصد مشخص نمود.

۱٫مصرف پرلیت ساختمانی حدود ۴۵ %

۲٫مصرف پرلیت کشاورزی ، باغبانی و زراعت حدود % ۱۴

۳٫مصرف در پرورش دام %۱

۴٫مصرف در صنایع غذایی %۳۹٫۵

پرلیت

مصرف پرلیت در کشاورزی:

همانطور که گفته شد از پرلیت در کشاورزی و زراعت نیز استفاده های گوناگون میشود که ما به صورت مختصر تعدادی از این مصارف را توضیح میدهیم.

پرلیت به دلیل خاصیت معدنی که دارد با خاک و کود به صورت مناسب مخلوط میشود و این خاک جدید به وجود آمده از ترکیب سه مواد نام برده برای رشد گیاهان به خصوص گیاهان گلدانی مناسب است.

البته گاهی پرلیت را در ته گلدان به عنوان زهکشی هم میریزند.

مصرف پرلیت در ساختمان:

به دلیل وزن کم پرلیت ، پرلیت را در ساخت بتن های کم وزن استفاده میکنند. پرلیت به عنوان یک عایق حرارتی و صوتی محسوب میشود. همچنین در مخلوط سیمان از پرلیت استفاده میکنند و قطعه های سبک و عایقی می سازند.

از دیگر مصارف پرلیت استفاده آن در دیوارهای دوجداره به کار میرود. در رنگ سازی و صنایع پلاستیک نیز کاربرد دارد.

پس میتوان گفت که از پرلیت به  دلیل عایق صدا و حرارت و کم وزن بودن آن در صنایع ساختمان سازی استفاده میشود.

پرلیت

نظر خود را بنویسید

avatar