نکاتی راجع به فرش و قالی

نکاتی راجع به فرش و قالی

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که کلمه ی فرش با قالی چه تفاوتی دارد ؟ برای روشن شدن این موضوع بهتر است تعریفی کوتاه از این دو کلمه داشته باشیم تا تفاوت بین این ها را بدانید.

معنی کلمه ی فرش به هر چیز بافته شده ای  که بتوان آن را پهن و یا گستراند فرش میگویند که انواع متفاوتی دارد مانند گلیم ، قالی ، قالیچه ، حصر و…

اما به فرشی که دارای پرز و به اصطلاح خواب دارد قالی میگویند.که این قالی بسته به جنس آن متفاوت است. مثلا قالی با جنس ابریشم که جز گرانترین قالی ها می باشد. همچنین قالی علاوه بر جنس دستباف بودن یا ماشینی بودن آن در قیمت آن اثر گذار است. همانطور که همه میدانید قیمت قالی های دستباف بسیار بیشتر از ماشینی می باشد.همچنین رگال فرش استفاده شده برای انواع قالی ها متفاوت است که در مقالات بعدی به صورت مفصل راجع به رگال فرش توضیح خواهیم داد.

برای آشنایی بیشتر با انواع قالی نمونه ای از آن ها را به صورت خلاصه معرفی میکنیم.

انواع الیاف به کار رفته در قالی

قالی تمام ابریشم: فرشی است که تمام پرز و تار و چله آن از ابریشم است و همانطور که گفتیم قیمت بالایی دارد . فرش های ابریشمی در مقابل لکه مقاوم هستند پس میتوانید با خیال راحت رنگ های روشن آن را بخرید. معمولا فرش فروش ها قالی ابریشمی را در آلبوم ریلی قرار میدهند.

رگال فرش

قالی تمام پشم: این قالی ها تمام پرز و چله آن از جنس پشم است و به دلیل اینکه پشم نسبت به ابریشم کلفت تر است بافت قالی درشت میشود. و همچنین سنگین می باشد.

قالی هایی نیز وجود دارد که ترکیبی از دو نوع الیاف پشم و ابریشم است مثلا زمینه فرش با پشم است اما دارای گل های ابریشمی است.

انتخاب فرش مناسب با چیدمان منزل:

در زمان های قدیم از فرش به عنوان پوشش کف استفاده میکردند اما به مرور و با گذر زمان فرش جزء وسایل دکوراسیون منزل شد . به طوری که تاثیر فرش زیبا برای منزل بسیار زیاد است . و باید در انتخاب آن دقت کنید. از نکات مهم در انتخاب فرش این است که طرح و رنگ فرش با دیگر وسایل و دکور خانه جور در بیاید. نه اینکه فقط به خود فرش دقت کنید و طرح و رنگی زیبا انتخاب کنید اما با وسایل خانه ست نباشد. درست است که فرش تاثیر زیادی بر دکوراسیون دارد اما اگر اشتباه انتخاب شود نه تنها خانه را زیبا نمیکند بلکه زشت جلوه میدهد. برای انتخاب فرش هایی که روی  رگال آویز هستند دقت کنید شاید در نگاه اول یا در مغازه زیبایی نداشته باشند اما وقتی در منزل پهن میشوند زیبایی خود را نشان میدهند.

رگال فرش

سایز فرش:

در بالا گفته شد که طرح و رنگ با با دیگر وسایل ست کنید که در مقالات بعدی روش های ست کردن را نیز بازگو میکنیم. اما در این قسمت میگوییم که سایز فرش بسیار با اهمیت است. یعنی فرش ها نه باید خیلی بزرگ باشند و نه خیلی کوچک. بهترین سایز فرش به این گونه است که مثلا اگر در اتاق خواب استفاده میکنید باید به گونه ای باشد که وقتی از تخت پایین می آید پای تان روی فرش قرار بگیرد. و اگر در اتاق پذیرایی از فرش استفاده میکنید باید حداقل زیر پایه ی جلویی مبل روی فرش قرار گیرد. اگر فرش زیادی کوچک انتخاب کنید خانه شما را کوچک تر نشان میدهد.

نظر خود را بنویسید

avatar