فرآیند بسته بندی میوه و سبزی تازه

فرآیند بسته بندی میوه و سبزی تازه

فرآیند بسته بندی میوه و سبزی تازه

چگونه می توانید میوه و سبزیجات را به درستی حفظ کرده و از آنها محافظت کنید ، در حالی که به آنها اجازه تنفس می دهید؟

برخلاف اغلب محصولات غذایی، میوه و سبزیجات تازه بعد از برداشت، به نفس کشیدن ادامه می‌دهند. این فرآیند اکسیژن را جذب کرده و دی اکسید کربن و بخار آب را آزاد می کند. نکته اصلی برای تازه نگه داشتن این محصولات بسته بندی، کاهش میزان نفس کشیدن آنها و حفظ کیفیت آنها (طعم، بافت و ظاهر) است.

خطرات کیفی برای میوه و سبزیجات

به طور کلی، با نگه داشتن درجه حرارت پایین یا با ایجاد یک فضای محافظ، کم اکسیژن و دی اکسید کربن، میزان نفس کشیدن آنها کاهش می یابد. متأسفانه، این خیلی ساده نیست.

هنگامی که سطح اکسیژن داخل بسته بندی بسیار پایین می آید ، محصول شروع به تنفس بی هوازی می کند. این امر بوی نا خوشایندی را در محصول تولید می‌کند و باعث بدتر شدن آن می‌شود. علاوه بر این، اضافی دی اکسید کربن همچنین می تواند به برخی از انواع محصول آسیب برساند یا با افزایش اسیدیته بر طعم آن اثر بگذارد. علاوه بر این عوامل، میزان بالای آب موجود در این نوع مواد غذایی (و اسیدیته ذاتی میوه) می تواند با ظهور قالب ها و مخمرها به تجزیه محصولات منجر شود.

گوشت هم چنین می‌تواند تحت‌تاثیر آنزیم‌ها و میکروب‌ها قرار بگیرد، که در طول زمان به گوشت اجازه پوسیدگی می‌دهد.

اتیلن به عنوان یک “پیام رسان” برای میوه عمل می کند، روند پیری سلول را تحریک می کند و آن را در میوه های مجاور فعال می کند. این کار فرآیند رسیدن را آغاز می کند و به نابودی میوه ختم می شود. فرآیند تولید اتیلن با غنی سازی جو با اکسیژن و مسدود کردن متابولیسم میوه می تواند متوقف شود. وقتی به ۸۰٪ اکسیژن برسد، متابولیسم میوه متوقف می شود. سپس، تمام کاری که شما باید انجام دهید بازگشت به یک فضای عادی (غنی شده با اتیلن) برای شروع مجدد روند است. این تکنیک درست قبل از قرار دادن میوه در قفسه استفاده می شود، در حالی که در مقیاس بزرگتر، از اتاق های رسیده با سیستم تهویه مطبوع استفاده می شود. اتیلن با غلظت ۴۰۰ ppm در میوه تأثیر می گذارد.

فرآیند بسته بندی میوه و سبزی تازه

کدام مواد و تکنیک‌های بسته بندی برای میوه و سبزیجات پیشنهاد می‌شود?

مواد بسته بندی مورد استفاده برای میوه و سبزیجات از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، همچنین قابلیت نفوذپذیری و قابلیت تنفس آن را دارد. اگر محصولات به صورت هرمتیک بسته بندی شوند ، اکسیژن کافی وجود نخواهد داشت و شرایط بی هوازی نامطلوب ایجاد می شود. از طرف دیگر, اگر ماده باز باشد, فضای حفاظتی فرار می‌کند و به نفع محصول نخواهد بود. هدف رسیدن به یک تعادل خاص به منظور تولید یک اتمسفر اصلاح شده تعادل (EMA) است.

جهت رسیدن به بهترین بسته بندی میوه و سبزیجات و حفظ کیفیت آن و جلوگیری از فاسد شدن و خراب شدن میوه ها از دستگاه بسته بندی میوه صنایع ماشین سازی مسائلی استفاده کنید.

نظر خود را بنویسید

avatar