تفاوت بین آهک هیدراته و آهک زنده

تفاوت بین آهک هیدراته و آهک زنده

عمده ترین تفاوتهای آهکهای هیدراته و سریع آب آن در واکنش پذیری و ترکیب شیمیایی آنها است. آهک هیدراته و سریع آب هر دو ترکیب کلسیم هستند. در حالت هیدراته شده کلسیم به آن هیدروکسید کلسیم گفته می شود و در حالت خالص آن به آن اکسید کلسیم یا همان آهک زنده و یا سرعتی Quicklime گفته می شود.

اکسید کلسیم دارای چگالی سنگین (۶۵ لیتر در فوت) و نسبت به آهک هیدراته واکنش پذیرتر است.

برای ساده تر شدن ، آهک هیدراته نتیجه اضافه کردن آب به پودر آهک زنده سریع ، قرار دادن آن در یک کوره یا اجاق گاز و سپس پودر کردن آن با آب است. آهک حاصل شده چگالی حدود ۳۵lb / ft³ دارد و به آن هیدروکسید کلسیم گفته می شود.

لازم است اکسید کلسیم (Quicklime) در یک محیط کنترل شده خرد شود زیرا می تواند گرما ایجاد کند که تا ۱۲۰ درجه فارنهایت نیز برسد. هیدروکسید کلسیم یا آهک هیدراته از قبل خنثی شده است ، بنابراین تحت اکسیداسیون قرار نمی گیرد و می تواند در سیستم ما با آب مخلوط شود ، برای کنترل PH آب ، اضافه کردن دوغاب آهک ، مخلوط دوغاب آهک ، احیای خاک و موارد دیگر.

 

چگونه می توان از آهک هیدراته یا آهک سریع استفاده کرد؟

تفاوت بین آهک هیدراته و آهک سریع

در صورت خشک شدن ، نرخ فرآیند تغذیه انتخاب بین استفاده از آهک هیدراته یا سرعتی را تعیین می کند. فقط بخاطر بسپار که آهک هیدراته شده واکنش سریعتر نشان می دهد. با این وجود ، در برخی فرآیندها ، آهک هیدراته حتی اگر خشک آن را تزریق کنیم ، مناسب نیست و بالعکس آهک سریع.

بهترین مثال تصفیه گاز دودکش ها ، همچنین به عنوان دفع گاز دودکش ها شناخته می شود که در کارخانه های آتش نشانی ذغال سنگ ، صنایع سیمان ، صنایع شیشه ای و سوزاندن سوز برای کاهش انتشار HCl ، Sox و Nox استفاده می شود. برخی از این سیستم ها برای فیلتر کردن یا کاتالیز کردن ذرات ساطع شده پس از احتراق به آهک هیدراته نیاز دارند ، در حالی که سایر سیستم ها از Quicklime استفاده می کنند. اصول دقیقاً یکسان هستند و نرخ تغذیه کاملاً مشابه خواهد بود. با این حال ، فرایند شیمیایی گاز دودکش ها مشخص می کند که چه موقع از آهک هیدراته یا آهک سریع استفاده کنید.

اگر سیستم به دوغاب آهک احتیاج داشته باشد ، راه اصلی برای تعیین اینکه آهک هیدراته مناسب تر از آهک سریع است ، شناخت مقدار مورد نیاز یک فرآیند معین است. در سیستم هایی که به مقادیر زیادی آهک احتیاج دارند ، سریعترین نوع ماده آهک سریع خواهد بود زیرا چگالی دو برابر چگالی آهک هیدراته است و این باعث کاهش هزینه های ذخیره و حمل و نقل می شود.

با این حال ، واکنش آبگریز Quicklime با آب نیاز به استفاده از یک دستگاه آهک دار در فرآیند دارد. آهک سریع به طور کلی در سنگریزه هایی از حدود یک چهارم تا یک هشتم اینچ یا به شکل پودر (<300μ) دریافت می شود. خرد کردن آهک سنگریزه و آهک سریع پودر شده با توجه به واکنشهای گرمایی آنها باید مهندسی شود.

دستگاه برش آهک ، آهک را با آب مخلوط می کند تا هیدروکسید کلسیم را در محلول ایجاد کند که به آن دوغاب آهک گفته می شود. برش دهنده ها برای مصرف زیاد کلسیم یا تقاضای زیاد کلسیم مناسب هستند. اما ، هنگامی که از محلول آهک کوچکتر یا متوسط ​​خواسته می شود ، آهک هیدراته کارآمدتر است زیرا تجهیزات مورد نیاز برای استفاده از آهک هیدراته ساده تر است و برای رسیدگی به یک واکنش گرمازا نیازی به طراحی ندارد. در این حالت ، پودر با نوار نقاله های پیچ به طور مستقیم در مخزن دوغاب مجهز به میکسر دوغاب تغذیه می شود و آب برای مطابقت با غلظت دوغاب آهک مورد نظر (٪) اضافه می شود.

تفاوت بین آهک هیدراته و آهک سریع

در چه تجهیزاتی عمدتا از آهک هیدراته استفاده می کند؟

میزان آهک مورد نیاز شما تعیین خواهد کرد که ظرفیت ظرف مورد نیاز چیست. ظروف اصلی مورد استفاده سیلو ، هوپر و کیسه های بزرگ هستند. مکانیسم های تخلیه شامل فعال کننده های سطحی مکانیکی Sodimate ، سیستم های تزریق هوا یا لنت های ارتعاش ساده است. آهک را می توان با وسایل مختلفی از جمله قفل های هوا دوار ، فیدرهای پیچ ، تسمه نقاله ، نوار نقاله های زنجیره ای کشیدن یا نقاله های پنوماتیک تغذیه و انتقال داد. در صورت قرار دادن آهک در دوغاب آهک ، می توان از مخزن دوغاب آهک که مجهز به همزن دوغاب و شیر کنترل آب است استفاده کرد.

برای انتقال محلول دوغاب آهک از پمپ استفاده می کنیم. ما معمولاً پمپ های پریستالتیک یا پمپ های حفره ای مترقی یا هر نوع پمپ دوغاب آهک را توصیه می کنیم که مشتری ما با استفاده از آن احساس اطمینان داشته باشد.

پمپ های مورد نیاز با Quicklime دقیقاً مشابه با محلول های آهک هیدراته هستند. با این حال اگر آهک به محلول تزریق شود ، به دستگاه لیزر آهک نیز احتیاج خواهیم داشت. دستگاه برش آهک به طور کلی با میکسر و همزن کاملاً از جنس استیل ضدزنگ است ، علاوه بر سیستم خلاء (اسکراب آهک) که شسته شده و گرما و بخار ایجاد شده از واکنش بین اکسید کلسیم و آب را تخلیه می کند. علاوه بر این ، Quicklime دقیقاً مانند آهک هیدراته ، با  ذخیره سازی ، اندازه گیری و انتقال کار می کند.

نظر خود را بنویسید

avatar