چوب ترموود چیست و چه کاربردی دارد ؟

چوب ترموود چیست و چه کاربردی دارد ؟

چوب یکی از اولین متریال یا موادی است که به صورت خیلی فراوان طبیعی در دسترس افراد قرار می‌گیرد. چوب‌ها جزو ابزار هایی هستند که همان ابتدا انسان‌ها آنها را مورد استفاده قرار می‌دادند. با فروش چوب ترمو این استفاده دو چندان گردید. چوب‌ها حاصل و نتیجه قطع درختان جنگل هستند که چوب‌های ترموود هم از این قاعده مستثنی نبوده و با فرآیندهای خاصی تولید می‌شود و مورد کاربرد قرار می‌گیرند. در این مطلب می‌خواهیم به بررسی چوب ترمو پرداخته و کاربرد و استفاده آنها را بیان نماییم. تا آخر همراه ما باشید تا بدانید این نوع چوب چگونه چوبی است.

چوب ترموود چیست ؟

در میان تمام چوب‌ های طبیعی ترموود نوعی از چوب درختان است که سلول‌ های ساختاری آن بر اثر حرارت تغییر پیدا می‌کند. به همین دلیل به چوب‌ هایی که حرارت دیده باشند، چوب ترموود می‌گویند. پخش کنندگان عمده چوب ترمو آنها را در حجم و اندازه‌ های متفاوتی عرضه می‌نمایند. این نوع چوب برای محیط زیست هیچگونه ضرر و زیانی نخواهد داشت. این چوب تنها از یک درخت خاصی گرفته نشده، بلکه از درختان گوناگون تولید می‌گردد. چوب ترموود را می‌توان رنگ آمیزی کرد و آنها را به رنگ‌های طلایی و قهوه‌ای درآورد. استحکام این چوب  خیلی بالا بوده به دلیل همین استحکام مطلوب استفاده از آن‌ها فراوان است.

چوب ترموود چیست

فرایند ساخت چوب‌ های ترموود

اصولاً چوب‌ های ترمو زیبایی را که در مراکز فروش چوب ترمو از نزدیک دیده‌اید، حاصل رنج دست عزیزانی است که آنها را با دقت و روش‌ های طبیعی به دست آورده اند. همانطور که پیشتر توضیح دادیم این چوب طی یک فرآیند با حرارت دیدن در محیطی که اکسیژن وجود ندارد، در دمای مابین ۱۸۵ تا ۲۱۵ درجه سانتی گراد به اصطلاح پخته می‌گردد. این چوب در یک فرآیند بسیار طبیعی به دست می‌آید، زیرا هیچ گونه ماده شیمیایی در آن به کار نرفته است. چوب‌ هایی که در این فرآیند مورد استفاده قرار می‌گیرد، متفاوت هستند. پس باید نحوه حرارت دهی و مدت زمان آن ها هم حتماً مدنظر قرار گیرد. به همین دلیل تمام مراحل تولید چوب‌ های ترموود به دقت بررسی می‌گردد.

خصوصیات بارز چوب‌ های ترموود

این چوب نسبت به دیگر چوب‌هایی که در ساخت و ساز منازل و یا کمدها و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد، دارای ویژگی‌ها و خصوصیات بارزی هستند که در ادامه آن ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

دوام و استقامت بالا

بعد از اینکه فرآیند ساخت و تولید چوب‌ های ترموود انجام گردید، میزان قابل توجه رطوبت چوب‌ها گرفته می‌شود. به عقیده بسیاری از افراد رطوبت چوب‌ها تا ۶ درصد کاهش پیدا می‌کند. همین امر موجب می‌گردد که آن ها به یک تعادل حرارتی و رطوبتی خوب برسند و به راحتی رطوبت را جذب خود نکنند و مقاومت دوام خود را بالا ببرند. همین امر حتی موجب ثبات اندازه و ابعاد چوب می‌گردد. هنگام توزیع عمده چوب ترمو شما چوب‌ هایی با ابعاد یکسان و حتی بدون ترک خوردگی را شاهد هستیم که این ها همه نتیجه دوام بالای این چوب در برابر رطوبت است.

عدم پوسیدگی و لانه گزینی حشرات

به خاطر حرارت دیدن و فرایندی که بر روی این نوع چوب صورت می‌گیرد، دیگر منبع غذایی یا لانه خوبی برای حشرات نمی‌باشد. وقتی حشرات در آن لانه  نگزینند، قطعاً موجب پوسیدگی آن هم نخواهند شد. علت آن هم شکسته شدن و تجزیه زنجیره قندی چوب‌ها می‌باشد.

عدم برخورداری از صمغ

احتمالاً با این صحنه مواجه شده‌اید که با دست زدن به بعضی از چوب‌ها حتی بعد از قطع درختان صمغ آنها را احساس می‌کنید. در هنگام فروش چوب‌ های ترمو از نزدیک خواهید دید که هیچ گونه آثاری از صمغ وجود ندارد. زیرا بر اثر فرآیندی که بر روی آن انجام می‌گیرد، رزین و حتی مواد مضر آنها را همانند فرمالدهیدها هم از بین خواهند رفت. باکتری‌ها نابود می‌شوند و حتی موجب تولید ماده خیلی خالص می‌گردد که در موارد بسیاری موارد کاربرد قرار می‌گیرند. از دیگر ویژگی و خصوصیات این نوع چوب می‌توان به توانایی شکل پذیری بالا، عایق صوتی و حرارتی بودن، سختی بالا، توانایی کنده کاری و برش و غیره اشاره نمود.

چوب ترموود چیست

چوب ترموود چیست ؟

کاربرد های چوب‌ های ترموود

قطعاً سوالی که همه افراد هنگام مشاهده این چوب‌ها در نمایندگی‌های پخش عمده چوب ترمو برایشان پیش می‌آید، این است که این دسته از چوب‌ها چه استفاده‌ای دارند. در جواب باید گفت چوب‌های ترموود جز آن دسته از چوب‌هایی هستند که طرفداران بسیار زیادی دارند و از آنها در مصارف گوناگون نظیر دیوارپوش، کفپوش، نمای چوبی ساخت راه پله‌ها، به کارگیری در دکوراسیون داخلی، آلاچیق ها و سایه بان و حتی درب و پنجره‌ها مورد استفاده قرار می‌دهند.

نحوه محاسبه قیمت چوب ترموود

برای محاسبه قیمت چوب‌ های ترموود هنگام فروش چوب ترمو متر مربع را در نظر می‌گیرند و ضخامت آن تاثیر فراوانی در قیمت آنها خواهد داشت. متر مربع نسبت به دیگر پارامتر های محاسبه خیلی آسان‌تر و دقیق‌تری خواهد بود. عوامل بسیار زیادی هم بر قیمت چوب ترموود اثرگذار هستند که یکی از آنها برند چوب ترموود است. به عنوان مثال چوب‌ های ترموود فنلاندی نسبت به چوب‌ های ترموود ایرانی قیمت خیلی بالاتری دارند و قطعاً از کیفیت بالاتری هم برخوردار هستندن زیرا باید به وسیله نیروهای متخصص‌تر و ماشین‌آلات پیشرفته‌تر تولید شوند.

نظر خود را بنویسید

avatar