دلیل استفاده از میلگرد در تیرچه

دلیل استفاده از میلگرد در تیرچه

استفاده از میلگرد در تیرچه و دلایل و ویژگی های ان:

استفاده از میلگرد در تیرچه و دلایل و ویژگی های آن موضوع اصلی مقاله پیش روی ما بوده و قرار است در اینجا اطلاعاتی در این باره به شما همراهان عزیز و همیشگی ارائه دهیم. ساختمان سازی یک پروژه پیچیده و کاملاً مهندسی است که مصالح زیادی را باید جهت احداث آن به کار برد. معمولاً مصالحی که در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرند دارای جنس های مختلفی می باشند که در حال حاضر یکی از پرکاربردترین آن ها تیرچه های بتونی است. تیرچه ها طی فرایند پیچیده و کاملاً کارشناسی شده‌ ای تولید می ‌شوند که مواد اولیه جهت تولید آن ها معمولاً بتن و میلگرد می باشد. در ادامه مطالب در رابطه با فرایند تولید این محصول پرکاربرد ساختمانی بیشتر صحبت خواهیم کرد.

روش ساخت تیرچه با میلگرد:

اگر جزو آن دسته از افرادی باشید که در رابطه با صنعت ساخت و ساز سر رشته ای دارید مطمئناً با تیرچه های ی که امروزه در این صنعت مورد استفاده قرار می ‌گیرد، شناخت دارید. این طرح ‌ها تولید شده از بتن و آرماتور یا میلگرد فلزی هستند.
یکی از مهمترین دلایلی که در تولید تیرچه از میلگرد استفاده می‌ شود کاهش هزینه ها ساخت و ساز و تولید مسکن با استاندار بالا و قیمت کم می باشند.
معمولاً برای تولید تیرچه با استفاده از میلگرد باید از دستگاه خم میلگرد زیگزاگ استفاده کرد و بدون استفاده از این دستگاه تقریبا تولید تیرچه بتونی با میلگرد تقریبا محال است.
در فرایند تیرچه سازی با میلگرد باید تمام اعضای تیرچه روی آن مونتاژ شوند که این کار یک عملیات کاملا تخصصی بوده و باید انجام آن توسط تکنسین های حرفه ای و با تجربه صورت بگیرد.

فروش میلگرد اصفهان در شرکت اهنان. استعلام بهترین قیمت میلگرد کلیک کنید تا با کارشناسان ما تماس بگیرید.
انواع تیرچه های بتونی:

تیرچه های بتونی نیز مانند همه تمام مصالح ساختمانی دارای انواع و اقسام مختلفی بوده که مهم ترین نوع آن شامل تیرچه بتونی خرپایی و تیرچه بتونی پیش تنیده می باشد. فرآیند تولید هر کدام از این دو نوع تیرچه، کاملاً با یکدیگر متفاوت است. در ادامه نحوه تولید هر دو نوع تیرچه را شرح خواهیم داد.

● فرایند تولید تیرچه خرپایی:
در عملیات تولید تیرچه خرپایی، از خرپایی فولادی و پاشنه بتونی استفاده می شود. شکل این تیرچه حالت شبکه ای پیش ساخته از آرماتورهای کششی و عرضی و میلگرد بالایی است که به صورت خرپایی به یکدیگر اتصال داده میشوند.
علت به کار بردن این فناوری در ساخت تیرچه های خرپایی به این دلیل است که ایستایی مورد نظر جهت تحمل بار ساختمان در آن تامین گردد.

 روش تولید تیرچه بتونی پیش تنیده:
نحوه تولید تیرچه بتونی پیش تنیده نیز مراحل خاص خود را دارد. در واقع تولید کنندگان تیرچه ها می توانند از دو شیوه کاملاً متفاوت برای تولید تیرچه بتونی پیش تنیده استفاده کنند که یکی از روشهای آن تولید تیرچه بتونی به واسطه دستگاه اکسترودر است.

در روش اکسترودر  که بهترین و اصولی ترین نحوه تولید این مدل تیرچه است، از یک نوع دستگاه به نام اکسترودر که یک محصول اروپایی است استفاده می گردد. جهت تولید تیرچه به این شیوه باید بتن نان و اسلام روی خط ویبره دستگاه قرار داده شود. سپس جهت تیرچه باید آن را در مجاورت بخار و حرارت قرار دهند.
لازم به ذکر است که امروزه نوع چینی دستگاه اکسترودر نیز در بازار موجود هست. اما  تیرچه هایی که به وسیله دستگاه های چینی تولید می شوند به دلیل عدم استفاده از بخار و حرارت فاقد کیفیت مورد نیاز در استانداردهای تعریف شده این محصول هستند.  کیفیت تیرچه هایی که به واسطه دستگاه های چینی تولید می شود به نحوه پایین هست که گرفتن که گواهی استاندارد برای آنها بسیار مشکل بوده و خیلی کم امکان صدور مجوز برای آن های وجود دارد.
نحوه دیگر تولید تیرچه های پیش تنیده استفاده از قالب می باشد.  از آنجایی که این روش با مشکلات زیادی روبرو هست در حال حاضر تولید کنندگان تیرچه چندان به استفاده از آن تمایل ندارند. زیرا اغلب تیرچه هایی که به این روش تولید می ‌گردند به دلیل داشتن مقاومت کم، در معرض ترک خوردگی و سوراخ قرار دارند.

علت استفاده میلگرد در تیرچه:

مهمترین و اصلی ترین علت استفاده میلگرد در تیرچه کاهش هزینه های ساخت بنا و همچنین بالا بردن استحکام و مقاومت ساخت و ساز می باشد. همانطور که مستحضر هستید در گذشته برای سقف سازه ساختمانی از تیرچه های آهنی استفاده می ‌شد اما به دلیل سنگین کردن وزن ساختمان و وارد آمدن فشار زیاد بر ستون های بنا موجب کاهش ایمنی آن شده و در نتیجه مقاومت آن را در برابر حوادث طبیعی نظیر زلزله به شدت کاهش می یافت.
به همین دلیل کارشناسان و مهندسان ساختمان با روی آوردن به استفاده از تیرچه های بتونی علاوه بر اینکه هزینه ساخت و ساز را کاهش می دهند مقاومت و استقامت بنا را در برابر زلزله تا حد قابل ملاحظه ای به دلیل کاهش فشار وارد بر روی ستون ها کاهش می‌ دهند.

خرید بی واسطه تیرچه اصفهان با بهترین قیمت.کلیک کنید

مشخصات ویژگی های میلگرد مورد استفاده برای تولید تیرچه:

همانطور که گفتیم برای ساخت تیرچه از ابزاری به نام میلگرد استفاده می‌شود. میلگرد هایی که برای تولید تیرچه به کار می روند جهت بالا بردن کیفیت تیرچه باید دارای آج بوده و به هیچ عنوان از میلگردهای که ساده هستند نباید استفاده شود. همچنین میلگردهای آجدار مورد استفاده برای ساخت تیرچه باید از فولاد نرم و یا حداقل از فولاد نیمه سخت باشد. به دلیل قابلیت شکل پذیری و جوش پذیری دیگر قطعات نظیر نبشی ها ناودان ها و ورق ها نیز باید از نوع فولاد ساختمانی باشند تا به این ترتیب کیفیت تیرچه تولید شده بالا برود.
باید متذکر شد که استاندارد میلگرد هایی که برای تولید تیرچه به کار می ‌روند باید متناسب با استاندارد ملی و جهانی ساخت ساز بوده و شماره آن ها ۱۶۰۰ باشد.
در واقع تیرچه های تولید شده از میلگرد نقش بسیار مهمی در ساختمان سازی دارند و به روش های مختلفی نیز تولید می شود که لازم هست از نوع استاندارد و مناسب آن برای ساخت و ساز استفاده شود تا در صورت بروز حوادث طبیعی احتمالی میزام صدمات جانی و حتی مالی به کمترین حد ممکن کاهش یابد.

فروش میلگرد در اهن فروشی اصفهان و تحویل در هر نقطه از ایران.

نظر خود را بنویسید

avatar