روی تاریک بازی Pokemon Go!

روی تاریک بازی Pokemon Go!

یک هفته ای است که از انتشار بازی Pokemon Go می گذرد اما در عرض همین یک هفته، مثل یک بمب صدا کرده و میلیون ها نفر در حال بازی هستند و این در صورتی است که این بازی هنوز برای تمام دنیا در دسترس نیست. اما هر پدیده ای که در دنیای تکنولوژی اتفاق می افتد هم روی روشن و خوب دارد، و هم روی تاریک و بد. با حجم تبلیغات گسترده ای که از همه جا (تلویزیون، رادیو، شبکه های اجتماعی و ….) به سمت مردم روانه می شود، سخت است که در همان ابتدا به جنبه های منفی یک پدیده فکر کرد.

پدیده ای که یک هفته ای است تمام دنیا را به خود مشغول کرده، بازی جدید شرکت Niantic به نام Pokemon Go است. حتی در این مدت کوتاه هم که از عرضه اش می گذرد، کمتر کسی است که نام این بازی را نشنیده باشد.. اما برای کسانی که نمی دانند بازی چگونه است؟ به طور خلاصه در این بازی شما در نقش یک فرد، باید نقشه ای که روی گوشیتان(نقشه شهری که در آن سکونت دارید) ظاهر می شود را نگاه کرده و به سمت پوکمون ها حرکت کنید. پوکمون ها هم عروسک هایی هستند که شما باید آنها را به کلکسیون پوکمون هایتان اضافه کنید. یکی از فواید این بازی این است که شما را مجبور می کند تا از خانه بیرون روید و بعضا کیلومترها پیاده روی کنید تا یک پوکمون پیدا کنید. اما زمانی که این میلیون ها بازی-کننده، به این اپ اجازه دسترسی به دوربین، مکان کنونی و اطلاعات حساب های گوگل، فیسبوک و گوشیشان را می دهند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ لازم است بدانید که شرکت توسعه دهنده این بازی می تواند اطلاعات شما را به سازمان های واسطه یا اطلاعاتی بفروشد. یکی از نگرانی های کلی هم نسبت به این بازی همین مورد است. پس بگذارید ببینیم این بازی چگونه از گوشی شما اطلاعات جمع آوری می کند تا روی تاریک این بازی را با هم بررسی کنیم.

چه کسی آن نوشته طولانی Privacy Policy را کامل می خواند؟!

تقریبا اکثر مردم هیچوقت این بیانیه حریم شخصی را نمی خوانند. یکی از تحقیقات نشان داده، اگر بخواهید تمام بیانیه های حریم شخصی را بخوانید، باید سالیانه حدود ۱ ماه، فقط بخوانید! شاید برای بالا بردن سرانه مطالعه کشورمان بدک نباشد، نه؟!

حال بگذاری ببینیم این اپ پر سر و صدا چه اطلاعاتی می تواند از گوشی شما استخراج کند؟ یادتان باشد اگر عصبانی شدید، خشم خود را سر اپ خالی نکنید. خودتان اجازه چنین کاری به او دادید!

برای گوشی های اندروید، این بازی می تواند هم به مکان عمومی، هم به مکان دقیق (General/Precise) و هم به دوربین شما دسترسی داشته باشد. دسترسی هایی که برای بازی کردن ضروری است. این بازی همچنین می تواند به USB Storage شما، Contactها، ارتباطات شبکه و موارد بیشتر دسترسی داشته باشد.

برای گوشی های آیفون نیز، این بازی به مکان کنونی شما، دوربین و عکس های ذخیره شده روی گوشیتان دسترسی دارد. بسیاری از کاربران این بازی هم از طریق اکانت Googleشان وارد بازی می شوند. این یعنی دسترسی کامل به تمام اطلاعات موجود روی همه اکانت ها و اپ های گوگل شما! این یعنی، Gmail، Google Drive، Google Maps و ….

این اطلاعات هم می تواند در جهت درست استفاده شود و هم در جهت نادرست!

آقای Jason Hong که متخصص در امور امنیت اطلاعات و استاد دانشگاه Mellon است اعتقاد دارد که، این که چگونه Niantic از اطلاعات کاربران استفاده کند، مربوط به ساختار کسب و کار این شرکت است. مشکل اینجاست که هنوز این ساختار روشن نیست. پس هم می تواند در جهت درست استفاده شود و هم در جهت نادرست!

وی در ادامه گفت، “اگر شرکت Niantic بخواهد از این اطلاعات برای تبلیغات استفاده کند(مثل Facebook و Google)، پس طبیعی است که هر چقدر اطلاعات شخصی بیشتری از کاربران استخراج شود، بهتر است.” پس اگر فردا دیدید اکثر پوکمون ها در مرکز خرید محله شما پیدا شدند، تعجب نکنید!

وی افزود:” اگر این اپ از طریق خریدهای درون-اپی یا In-App Purchases بخواهد پول بسازد، می تواند در مورد اطلاعات شخصی امن تر باشد. چالش این شرکت هم همین است. چون هم می تواند در جهت خوب، و هم در جهت بد از آن استفاده کند.”

بیانیه حریم شخصی این بازی چه می گوید؟

لازم نیست برای خواندن این بیانه وقت صرف کنید! ما به شما می گوییم داستان از چه قرار است! بیانیه حریم شخصی بازی پوکمون می گوید که چگونه شرکت سازنده بازی یعنی Niantic می تواند هم اطلاعات عمومی، و هم اطلاعات شخصی کاربران را با گروه های دیگر به اشتراک بگذارد. این بیانه در ادامه می گوید که این اپ به اطلاعات استخراج شده از گوگل، فیسبوک و گوشی شما به چشم یک “عامل کسب و کار” نگاه می کند. همچنین در بیانیه آمده که، اگر روزی شرکت Niantic توسط شرکت دیگری خریداری شود، تمام اطلاعات شخصی شما هم به شرکت جدید منتقل می شود.

“به عبارت دیگر، اگر روزی Niantic تبدیل به یک شرکت بزرگ شود(که همین الان هم بزرگ است)، اطلاعات شخصی معرف شما را به مزایده خواهد گذاشت.”


فارغ از اطلاعاتی که معرف شخص شما هستند، این شرکت می تواند اطلاعات غیر معرف شما را هم با گروه های دیگر به اشتراک بگدارد. دسترسی به مکان کاربران هم به این اپ اجازه می دهد تا کاربران را هر کجا که می روند، تعقیب کند و الگویی را از مکان هایی که کاربران بیشتر به آنجا آمد و شد دارند ترسیم کند. سازمان های امنیتی هم می توانند با یک درخواست رسمی و حقوقی، مکان شخصی یک فرد را پیدا کنند.(در بیانیه آمده)

“ما ممکن است اطلاعات شخصی راجع به شما (یا فرزند شما) را که در اختیار ماست، با دولت یا سازمان های امنیتی یا سازمان های خصوصی به اشتراک بگذاریم” در بیانیه آمده است.

بسیاری از سرویس ها مثل Facebook و Google، اطلاعات شما را می فروشند و آنها را در صورتی که مقامات بخواهند، در اختیار آنها می گذارند. اما دسترسی دائمی اپ Pokemon Go به دوربین و مکان کنونی شما، و با توجه به محبوبیت روزافزون این اپ، این بازی را به یک پایگاه-داده عظیم تبدیل خواهد نمود. حتی شاید بزرگتر و دقیق تر از فیسبوک! آقای Hong می گوید:”سیاست های حریم شخصی آنها بسیار گنگ است. به نظر من، عامدانه گنگ است و این بخاطر عدم شفافیت مدل کسب و کار آنهاست. تا زمانی که این مدل کسب و کار روشن نشود، نگران آسیب های فیزیکی و غیر فیزیکی این بازی هستم.”

مثلا فرض کنید روزی به حیاط خانه خود می روید و می بینید شخصی درون ماشین شماست. تا هفته پیش می توانستید به طور قطع بگویید، طرف دزد است. اما اگر خدای نکرده این اتفاق برای شما افتاد، این احتمال را بدهید که شخص مورد نظر دنبال پوکمون است نه ضبط ماشین شما! با اینکه خنده دار به نظر می رسد، اما هیچ بعید نیست با توجه به محبوبیت روزافزون این بازی، شاهد درگیری های فیزیکی در سطح شهر یا خانه ها باشیم. اینکه چگونه مکان پوکمون ها مشخص می شود نیز جای سوال دارد!

چه این بازی در بلند مدت بتواند محبوبیتش را حفط کند چه نتواند، بستگی به آگاهی مردم نسبت به تجاوز این اپ به حریم شخصیشان دارد. شاید خیلی ها برایشان مهم نباشد اطلاعات شخصیشان توسط این بازی استخراج شود. به طور کل از اینکه این اپ را حتی نصب هم نکردم بسیار خوشحالم. شما هم اگر دوست ندارید کسی مدام به اطلاعات شما دسترسی داشته باشد، این اپ را پاک کنید. به هر حال، تصمیم گیری راجع به اینکه این بازی خوب است یا بد، کاملا شخصی بوده و به خود شما مربوط است.


 

 

 

17
نظر خود را بنویسید

avatar
7 Comment threads
10 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
8 Comment authors
شینNerdgeniusمیلاد لطفیروح الهرضا Recent comment authors
سمیرا
مهمان
سمیرا

آخه کی احتیاج به مشخصات منه ایرانی که هر روزه خدا تو خونه نشستم داره .
یا اصلا چه احتیاجی به اطلاعات مردم دارن ؟
نخست وزیر و رئیس جمهور که نیستیم اگه بودیمم که از این بازی ها نمی کردیم

احمد عمید
مهمان
احمد عمید

از فروش اطلاعات شما است که پول پارو می کنند. دقیقا مثل این است که به مترو بروید و گوشی خود را به یک غریبه بدهید تا همه عکس های شما را ببیند و تمام پیام های شما را بخواند، بعد همه را بفروشد تا کسب درآمد کند. همیشه هم بداند کجا هستید. اگر با این فرض مشکلی ندارید، به بازی کردن ادامه دهید.

yasi
مهمان
yasi

دوست عزیز دقیقا اونا هیچ احتیاجی به اطلاعات شخصی شما ندارن اما خیلی هوشمندانه از شما استفاده ابزاری میکنن و به عنوان یه جاسوس متحرک به جاهایی که خودشون میخوان میفرستنتون
با هدفمند کردن مکان پوکمون ها در مراکز مهمی که مد نظر دارن افراد رو به اون قسمت ها میفرستن از طرفی با فیلم برداری از اون مناطق یک دامنه اطلاعاتی جاسوسی وسیع ایجاد میکنن که میتونن به سازمانهای جاسوسی در صورت علاقه بفروشن
در همین مدت کوتاه خیلی از کشور ها به مشکلاتی برخوردن و حتی در چند کشور این بازی ممنوع اعلام شده

Nerdgenius
مهمان
Nerdgenius

باسلام.
میتوانند با استفاده از یوزر و اکانت شما یک کمبو لیست بزرگ تهیه کنند و آن را به فروش بگذارند.
حالا ممکن است کسی که این کمبو لیست را میخرد یک هکر باشد .
بنابرین اکانت های شما در تمام سایت هایی که ثبت نام کرده اید مانند اینستاگرام ، فیسبوک و … به دست هکر می افتد و اقدام های دیگر که به هکر بستگی دارد .

yasi
مهمان
yasi

با سلام
من این بازی رو در حد چند دقیقه نصب کردم و با دیدن محیطش که کاملا مشخص بود چقدر دسترسی به اطلاعات داره بازی رو پاک کردم
حالا سوالم اینه که همین کار کافیه یا اینکه باید از سرور اصلی اکانت خودمون رو پاک کنیم ؟
و اگه باید این کار رو کرد ، چگونه ؟
ممنون از شما

احمد عمید
مهمان
احمد عمید

شما اول باید به صفحه Google Security بروید. با امیل خودتون وارد بشوید.در نوار سمت چپ گزینه Connected apps and sites را بزنید و روی بازی پوکمون کلیک کنید و Remove را بزنید.

yasi
مهمان
yasi

با سلامی دوباره
خیلی ممنون از راهنمایی شما
با اینکه من با اکانت گوگل خودم وارد بازی شدم اما در قسمت اکانت ها اسم بازی رو ندیدم تا اون رو حذف کنم
به نظر شما ممکنه حذف شده باشه یا با اسم دیگه ای باید دنبالش بگردم ؟

احمد عمید
مهمان
احمد عمید

با همان اکانتی که وارد بازی شدید باید وارد گوگل شوید و دسترسی بازی به آن را لغو کنید.

yasi
مهمان
yasi

بله با اکانت خودم که وارد بازی شدم بررسی کردم اما بازی نبود
حالا که بازی نبود امکان داره که دسترسی هم نداشته باشه ؟

احمد عمید
مهمان
احمد عمید

بله، احتمالا!

احمد عمید
مهمان
احمد عمید

اگر مشکلی بود بفرمائید. با تشکر

رضا
مهمان
رضا

اجازه هست بگید از کجا بازی پیکیمون گو رو دانلود کنم؟

رضا
مهمان
رضا

اقای مدیر میشه راهنمایی کنید که من بازی پیکیمون گو رو نصب کنم

روح اله
مهمان
روح اله

هدف فقط جاسوسی است !! در تمام مکان ها و نقاطی که به علت ممنوعیت عکس برداری و یا سایر جوانب حفاظتی نمی توانند دسترسی داشته باشند ، پوکمون قرار می دهند وشما برای شکار آنها، از آن مکان عکس می گیرید و برای آن ها می فرستید . در نتیجه بسیاری از ساختمان و خانه های شهر که محل های امن ، مخفی و حفاظت شده هستند برای مامورین اطلاعاتی و به این ترتیب همه آن ها لو می روند … ( برای نمونه به فیلم ایرانی در مدت معلوم مراجعه کنید تا متوجه منظور من بشوید .)

شین
مهمان
شین

یعنی سازمان های جاسوسی دنیا واقعا ماها براشون مهم هستیم که میلیاردی خرج کنن تا ببینن من تو گوشیم عکس چی دارم یا تو کانتکتهام چی هست ؟ درکش برام ی کم سخته
اگه پول پارو میکنن از اطلاعات من بیان من خودم هرچی می خوان بهشون میگم نصف اون پولو به خودم بدن

شین
مهمان
شین

یعنی مثلا با گوگل ارت نمیتونن هر حد رو ببینن و عکس بگیرن که با پوکیمون گو بایر ببینن