بررسی و مقایسه گوشی گوگل پیکسل و پیکسل اکس ال با آیفون ۷ و ۷ پلاس

بررسی و مقایسه گوشی گوگل پیکسل و پیکسل اکس ال با آیفون ۷ و ۷ پلاس

برای اولین بار، گوگل با معرفی گوشی های پیکسل به صحنه رقابت با آیفون های اپل پا گذاشت. گوشی های جدید گوگل از نکسوس ها به کلی متفاوت هستند و البته قیمت بالاتری هم دارند. قبل از مقایسه پرچمدار جدید گوگل و اپل باید عنوان کنیم، با اینکه در پشت پیکسل ها لوگوی گوگل درج شده و به گفته خود گوگل گوشی ها ساخت گوگل هستند، اما حقیقتا سازنده پیکسل ها کمپانی HTC می باشد.

مقایسه پیکسل و آیفون ۷ از نظر قیمت

با توجه به اینکه هر دو گوشی پیکسل و آیفون ۷، گوشی هایی سطح بالا به حساب می آیند، طبیعتا قیمت آنها هم بالاست. گوگل با اینکه در گوشی های نکسوس با توجه به قیمت گذاری مناسب، تجربه و فروش خوبی داشت، تصمیم گرفت تا قیمت را در پیکسل ها افزایش دهد.

از طرفی آیفون های اپل هم همیشه گوشی هایی گران قیمت بوده اند و آیفون امسال اپل هم از این قاعده مستثنی نیست. هر دو گوشی آیفون ۷ و پیکسل با ظرفیت ۳۲ گیگابایت با قیمت پایه ۶۵۰ دلار عرضه می شوند و برای حافظه ۱۲۸ گیگابایت هم ۱۰۰ دلار به مبلغ فوق اضافه می شود. مدل ۲۵۶ گیگابایتی فقط در آیفون وجود دارد و پیکسل های گوگل از آن بی بهره هستند.

گوشی پیکسل اکس ال و آیفون ۷ پلاس هم در مدل ۳۲ گیگابایتی ۷۷۰ دلار قیمت دارند و روند افزایش قیمت بالا برای ظرفیت بیشتر در این مدل ها هم صدق می کند.

خوب تا اینجای کار که قیمت هر دو گوشی برابر بودند و شاید نتوان یک گوشی را برتر دانست. پس به سراغ مقایسه طراحی و ساخت گوشی ها می رویم.

iphone_727_thumb

مقایسه پیکسل و آیفون ۷ از نظر طراحی

زمانی که صفحه نمایش گوشی ها خاموش باشد و به پنل جلویی هر دو گوشی نگاه کنیم شباهت زیادی بین آنها می بینیم. تفاوت عمده پنل جلویی به دکمه هوم آیفون خلاصه می شود که در پیکسل ها وجود ندارد. کناره های هر دو دستگاه هم انحنای کمی دارند و باعث خوش دست تر شدن گوشی ها شده است. اما پشت دستگاه ها جاییست که تفاوت احساس می شود.

پنل پشتی گوشی پیکسل(و پیکسل اکس ال) از دو قسمت تشکیل شده که بخش بالایی آن مانند شیشه پولیش شده می ماند و متاسفانه اثر انگشت را به خودش جذب می کند. در بخش بالایی پیکسل ها سنسور اثر انگشت نیز قرار دارد که در آیفون این سنسور در دکمه هوم در پنل جلویی دستگاه تعبیه شده است.

google_pixel_xl_09_thumb

اما بخش پایینی پرچمدار گوگل از جنس آلمینیوم می باشد که بسیار به جنس آیفون ۷ نیز نزدیک است. دوربین هر دو گوشی در بالای سمت چپ قرار دارد که در آیفون ۷ بیرون زدگی دوربین کمی آزار دهنده و از زیبایی گوشی کاسته است. به طور کلی در آیفون ۷ با طراحی ای یکپارچه تر و عام پسند تر روبرو هستیم. آیفون در ۵ رنگ گلد، رز گلد، نقره ای، مشکی مات و مشکی براق عرضه شده و گوشی پیکسل گوگل تنها در  رنگ نقره ای و مشکی موجود است. البته رنگ آبی هم در پیکسل ها وجود دارد که فقط در آمریکا و تحت اپراتور موجود می باشد.

مزیت دیگری که در طراحی آیفون ۷ شهود دارد، ضد آب بودن گوشی است. گوشی های جدید آیفون از استاندارد IP67 برخوردار هستند که تا یک متر زیر آب به مدت ۳۰ دقیقه دوام می آورند، هرچند که این کار به هیچ وجه توصیه نشده و وارانتی اپل هم شامل آسیب های ناشی از آب نمی شود. از طرف دیگر پیکسل های گوگل استاندارد IP53 دارند به معنی اینکه در صورتی که قطراتی آب روی آن بریزد مشکل ساز نمی شود.

مقایسه پیکسل و آیفون ۷ از نظر سخت افزار و مشخصات

گوشی پیکسل یک گوشی ۵ اینچی AMOLED با رزولوشن فول اچ دی می باشد و گوشی پیکسل اکس ال همانند آیفون ۷ پلاس از یک صفحه نمایش ۵٫۵ اینچی بهره می برد. در این میان آیفون ۷ کوچکتر از همه صفحه نمایش ۴٫۷ اینچی دارد که باعث شده تا راحت تر هم در دست جای بگیرد.

یکی از ویژگی هایی که در آیفون ها مشاهده می کنیم و گوشی های پیکسل از آن بی بهره است قابلیت ۳D Touch می باشد. با این ویژگی امکان تشخیص میزان فشار وارد شده روی صفحه نمایش وجود دارد و با فشار بیشتر می توانید گزینه های بیشتری را در اختیار داشته باشید.google_pixel_xl_14_thumb

گوشی های پیکسل گوگل مجهز به پردازنده چهار هسته ای اسنپدراگون ۸۲۱ هستند که در حال حاضر بهترین پردازنده کوالکام به حساب می آید. در طرف مقابل آیفون ۷ و ۷ پلاس اپل پردازنده A10 Fusion را درون خود دارند که در بنچمارک ها نتایج خیره کننده ای از آن شاهد بودیم. اگر روی کاغذ قصد مقایسه پردازنده دو گوشی را داشته باشیم، آیفون ۷ و ۷ پلاس با اختلاف زیادی نسبت به پیکسل های گوگل برتری دارند. اما همیشه اعداد و ارقام حرف نهایی را نمی زنند و عملکرد روزانه گوشی ها خارج از اعداد روی کاغذ می باشد. برای مقایسه بنچمارک آیفون ۷ و پیکسل اینجا کلیک کنید.

هیچ کدام از گوشی های پیکسل و آیفون های جدید امکان افزایش حافظه را ندارند و درگاه کارت حافظه برای آنها تعبیه نشده. پس برای خرید خیلی دقت کنید که چه حافظه ای را خریداری می کنید. آیفون ۷ و ۷ پلاس در نسخه های ۳۲، ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت موجود هستند و پیکسل های گوگل در حافظه ۳۲ و ۱۲۸ گیگابایت عرضه می شوند.

یکی از نکاتی که شاید خیلی از خریداران را به سمت پیکسل های گوگل بکشاند، عدم وجود جک ۳٫۵ میلیمتری هدفون در آیفون ۷ و ۷پلاس است. به این ترتیب برای گوشی دادن به موسیقی با هدفون باید از پورت لایتنینگ استفاده کنید و یا هدفون های بی سیم خریداری کنید.

در پیکسل های گوگل شاهد باتری های بزرگتری هستیم. پیکسل دارای باتری ۲۷۷۰ میلی آمپر ساعتی در مقابل آیفون ۷ با باتری ۱۹۶۰ میلی آمپر ساعتی می باشد. پیکسل اکس ال نیز مجهز به باتری ۳۴۵۰ میلی آمپر ساعتی در مقابل آیفون ۷ پلاس با باتری ۲۹۰۰ میلی آمپر ساعتی است. ویژگی شارژ سریع در پیکسل های گوگل نیز تعبیه شده است که آیفون ها از آن بی بهره هستند.

مقایسه پیکسل و آیفون ۷ از نظر دوربین

با اینکه مدل پیکسل و پیکسل اکس ال دوربین هایی یکسان دارند، در آیفون های جدید دوربین ها متفاوت هستند. هر دو گوشی پیکسل و پیکسل اکس ال مجهز به دوربین ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم ۲ می باشند. دوربین پیکسل ها از لرزشگیر اپتیکال بهره مند نیستند(آیفون های اپل دارای لرزشگیر اپتیکال هستند). گوگل در مراسم معرفی پیکسل ها ادعاهای زیادی روی دوربین گوشی هایش داشت. برای مشاهده تصاویر گرفته شده با گوشی پیکسل اینجا کلیک کنید.

ویژگی خوبی که گوگل در اختیار کاربران قرار داده و در آیفون های گوگل وجود ندارد، امکان آپلود تصاویر با کیفیت اصلی در گوگل فوتوز به صورت نا محدود می باشد. به این ترتیب نگرانی از بابت پر شدن فضای داخلی وجود ندارد. البته این امکان با سرعت اینترنت ایران کمی دور از ذهن به نظر می رسد.

در طرف مقابل در آیفون ۷ شاهد یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم ۱٫۸ هستیم اما در آیفون ۷ پلاس از دوربین دوگانه استفاده شده است. در واقع دوربین آیفون ۷ پلاس متشکل از دو دوربین ۱۲ مگاپیکسلی(یکی لنز واید، یکی لنز تله) می باشد که به لطف لنز تله امکان زوم کردن تا دو برابر بدون افت کیفیت وجود دارد. برای مشاهده تصاویر گرفته شده با آیفون ۷ اینجا کلیک کنید.

iphone_7_plus18_thumb

در دوربین سلفی تقریبا گوشی ها با هم برابر هستند. پیکسل های گوگل مجهز به دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی با دیافراگم ۲٫۴ و آیفون ۷ و ۷ پلاس از یک دوربین ۷ مگاپیکسلی با دیافراگم ۲٫۲ بهره می برند.

مقایسه پیکسل و آیفون ۷ از نظر نرم افزار

مانند دیگر گوشی های اندرویدی پیکسل هم تفاوت زیادی با آیفون های اپل دارد. یکی از مزیت های آیفون یکپارچگی سخت افزار و نرم افرار گوشی می باشد که شاید برای بار اول باشد که در یک گوشی اندرویدی(پیکسل) شاهد آن هستیم.

اینکه اندروید بهتر است یا ios، کاملا به شما بستگی دارد. اینکه قبلا چه گوشی ای داشته اید و با کدام سیستم عامل راحت تر هستید. یکی از مزیت های آیفون ها و سیستم عامل ios راحت بودن کارکرد آن، رابط کاربری دوست داشتنی و هنگ نکردن است. اما مشکلی که خیلی از کاربران اندروید با  ios دارند عدم امکان شخصی سازی در سیستم عامل ios می باشد.

google_pixel_xl_04_thumb

جمع بندی

رقابت بین پیکسل و آیفون بسیار نزدیک و قضاوت خیلی سخت است. هر دو گوشی مشخصاتی عالی و ظاهری زیبا دارند. اما نکته ای که شاید آیفون را متمایز تر کند هنوز سیستم عامل آن می باشد. پیکسل های گوگل هنوز رقیب های سخت اندرویدی دیگری مانند گلکسی اس ۷ را در پیش دارند.

نظرات خود را درباره این دو گوشی و برتری آنها نسبت به یکدیگر در پایین این مطلب با ما درمیان بگذارید.


 

1
نظر خود را بنویسید

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
ابوالفضل Recent comment authors
ابوالفضل
مهمان
ابوالفضل

سلام
از نظر من ios افتضاحه
چون نه بلوتوث داره نه میشه تمشو عوض کرد
تازه برنامه هایی که براش ساخته میشن فقط داخل مارکت مخصوص خودش هست
آخه کجای los بهتر از اندروید که ایفون رو متمایز میکنه